Diplomová práce je zaměřena na pedagogickou diagnostiku v kontextu povinné předškolní docházky. Teoretická část se zabývá charakteristikou problematiky, která se týká pedagogické diagnostiky a náležitostmi povinné předškolní výchovy pomocí odborné literatury. Součástí empirické části je kvantitativně-kvalitativní výzkum, který obsahuje výsledky z dotazníkového šetření realizovaného ve vybraných mateřských školách a následné analýzy poskytnutých záznamových archů. Hlavním cílem empirické části bylo zjistit, zda učitelky či učitelé mateřských škol provádějí pedagogickou diagnostikou u dětí s povinnou předškolní docházkou systematicky.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with pedagogical diagnostics in the context of compulsory preschool education. The theoretical part introduces characteristics of pedagogical diagnostics and essentials of preschool education through specialized literature. The empirical part of the thesis contains both quantitative and qualitative research which was realized through questionnaire given to chosen kindergartens. The results are also followed by an analysis of the record sheets provided. The main goal of the empirical part was to detect whether the teachers conduct the preschool pedagogical analysis systematically.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, povinná předškolní výchova, mateřská škola, kompetence učitele, metody pedagogické diagnostiky, školní připravenost, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
pedagogical diagnostics, compulsory preschool education, kindergarten, teacher competence, methods of pedagogical diagnostics, school preparedness, school mature
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na pedagogickou diagnostiku v kontextu povinné předškolní docházky. Teoretická část se zabývá charakteristikou problematiky, která se týká pedagogické diagnostiky a náležitostmi povinné předškolní výchovy pomocí odborné literatury. Součástí empirické části je kvantitativně-kvalitativní výzkum, který obsahuje výsledky z dotazníkového šetření realizovaného ve vybraných mateřských školách a následné analýzy poskytnutých záznamových archů. Hlavním cílem empirické části bylo zjistit, zda učitelky či učitelé mateřských škol provádějí pedagogickou diagnostikou u dětí s povinnou předškolní docházkou systematicky.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with pedagogical diagnostics in the context of compulsory preschool education. The theoretical part introduces characteristics of pedagogical diagnostics and essentials of preschool education through specialized literature. The empirical part of the thesis contains both quantitative and qualitative research which was realized through questionnaire given to chosen kindergartens. The results are also followed by an analysis of the record sheets provided. The main goal of the empirical part was to detect whether the teachers conduct the preschool pedagogical analysis systematically.
Klíčová slova
pedagogická diagnostika, povinná předškolní výchova, mateřská škola, kompetence učitele, metody pedagogické diagnostiky, školní připravenost, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
pedagogical diagnostics, compulsory preschool education, kindergarten, teacher competence, methods of pedagogical diagnostics, school preparedness, school mature
Zásady pro vypracování
1. Zvolení tématu 2. Sběr odborné literatury 3.Studium odborné literatury 4.Stanovení cíle diplomové práce 5. Návštěva vybraných mateřských škol, kde se uskuteční výzkumné šetření 6.Realizace výzkumu 7. Vyhodnocení výzkumu
8. Zpracování výzkumu v diplomové práci 9. Závěr a doporučení
Zásady pro vypracování
1. Zvolení tématu 2. Sběr odborné literatury 3.Studium odborné literatury 4.Stanovení cíle diplomové práce 5. Návštěva vybraných mateřských škol, kde se uskuteční výzkumné šetření 6.Realizace výzkumu 7. Vyhodnocení výzkumu
8. Zpracování výzkumu v diplomové práci 9. Závěr a doporučení
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:
Computer Press, 2007, ISBN 978-80-251-1829-0
SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T.: Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1324-6.
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M.: Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1302-4.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program.
Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-544-X
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:
Computer Press, 2007, ISBN 978-80-251-1829-0
SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T.: Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1324-6.
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M.: Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1302-4.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program.
Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-544-X