Diplomová práce představuje ucelený pohled na problematiku povinného předškolního vzdělávání, mezi jehož cíle patří rovnoprávné zvýšení vzdělávacích šancí a příležitostí pětiletých dětí a podpora celoživotního vzdělávání. Práce prezentuje vývoj přijaté legislativní změny, představuje preprimární vzdělávací systémy vybraných evropských zemí, podává aktuální stav zkoumané problematiky a komparací názorů preprimárních a primárních pedagogů analyzuje dopady ve změně struktury českého vzdělávacího systému.
Anotace v angličtině
This diploma thesis presents a comprehensive insight into the topic of compulsory preschool education. Goals of the compulsory preschool education include an equal increase in educational chances and opportunities for five-year-old children and a support of lifelong learning. The thesis demonstrates the development of adopted legislative change, as well as it introduces pre-primary educational systems of selected European countries. The current state of the research issue is presented in the thesis together with the comparison of points of view of various pre-primary and primary teachers. Moreover, the impacts of a change in the structure of the Czech educational system is also analyzed in the thesis.
Klíčová slova
Povinné předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, struktura českého vzdělávacího systému, preprimární vzdělávání, primární vzdělávání, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
Compulsory preschool education, preschool child, structure of the Czech educational system, preschool education, primary education, key competencies
Rozsah průvodní práce
132 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce představuje ucelený pohled na problematiku povinného předškolního vzdělávání, mezi jehož cíle patří rovnoprávné zvýšení vzdělávacích šancí a příležitostí pětiletých dětí a podpora celoživotního vzdělávání. Práce prezentuje vývoj přijaté legislativní změny, představuje preprimární vzdělávací systémy vybraných evropských zemí, podává aktuální stav zkoumané problematiky a komparací názorů preprimárních a primárních pedagogů analyzuje dopady ve změně struktury českého vzdělávacího systému.
Anotace v angličtině
This diploma thesis presents a comprehensive insight into the topic of compulsory preschool education. Goals of the compulsory preschool education include an equal increase in educational chances and opportunities for five-year-old children and a support of lifelong learning. The thesis demonstrates the development of adopted legislative change, as well as it introduces pre-primary educational systems of selected European countries. The current state of the research issue is presented in the thesis together with the comparison of points of view of various pre-primary and primary teachers. Moreover, the impacts of a change in the structure of the Czech educational system is also analyzed in the thesis.
Klíčová slova
Povinné předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, struktura českého vzdělávacího systému, preprimární vzdělávání, primární vzdělávání, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
Compulsory preschool education, preschool child, structure of the Czech educational system, preschool education, primary education, key competencies
Zásady pro vypracování
Výběr tématu
Sběr odborné literatury
Studium odborné literatury k uvedené problematice
Sestavení cíle a dílčích úkolů práce
Navázání kontaktu s institucemi/jedinci, kde se uskuteční výzkumné šetření
Realizace výzkumného šetření (sběr dat)
Vyhodnocení výsledků výzkumu
Závěry a doporučení
Pravidelná konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
Výběr tématu
Sběr odborné literatury
Studium odborné literatury k uvedené problematice
Sestavení cíle a dílčích úkolů práce
Navázání kontaktu s institucemi/jedinci, kde se uskuteční výzkumné šetření
Realizace výzkumného šetření (sběr dat)
Vyhodnocení výsledků výzkumu
Závěry a doporučení
Pravidelná konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizovné vydání. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016, 220 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 254 s. ISBN 978-80-7552-323-5.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018, 229 s. ISBN 978-80-262-1302-4.
ŠMELOVÁ, Eva. Mateřská škola: teorie a praxe. I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 168 s. ISBN 8024409458.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizovné vydání. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016, 220 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 254 s. ISBN 978-80-7552-323-5.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018, 229 s. ISBN 978-80-262-1302-4.
ŠMELOVÁ, Eva. Mateřská škola: teorie a praxe. I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 168 s. ISBN 8024409458.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.