Hlavním cíle práce bylo zjistit, jaké osobnostní vlastnosti u učitelů preferují žáci na základních školách a jaké vlastnosti učitelů žákům naopak vadí. Diplomová práce se dělí na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku osobnosti učitele, specifické požadavky a vlastnosti učitelů, pedagogickou komunikaci, učitelský stres a jeho nápravu. Praktická část práce se zabývá shrnutím výsledků z dotazníkového šetření. Dotazník byl určen žákům 5. až 9. tříd na základních školách v Olomouckém kraji. Počet respondentů byl 228. Výsledky jsou zpracovány v grafech a v tabulce, doplněny o slovní komentář. Z výsledků vyplívá, že nejoblíbenější vlastnosti u učitelů jsou: smysl pro humor, spravedlnost a vedení stylu výuky. Vlastnosti, které nemají respondenti na učitelích rádi, byly vybrány tyto: nezajímavost: hodina s ním je nudná, chybějící respekt: neposlouchání přání žáků a časté testování vč. zkoušení žáků.
Anotace v angličtině
The main goal of the work was to find out which personality traits in teachers are preferred by pupils in primary schools and which teacher traits are objectionable to pupils. The diploma thesis is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part focuses on the characteristics of the teacher's personality, specific requirements and characteristics of teachers, pedagogical communication, teacher stress and its correction. The practical part of the work deals with summarizing the results of the questionnaire survey. The questionnaire was intended for pupils of the 5th to 9th grades in elementary schools in the Olomouc Region. The number of respondents was 228. The results are processed in graphs and a table, supplemented by a verbal comment. The results show that the most popular characteristics among teachers are: sense of humor, fairness and leadership style of teaching. The following were selected for the characteristics that respondents do not like in teachers: lack of interest: class with him is boring, lack of respect: not listening to students' wishes and frequent testing incl. testing pupils.
Hlavním cíle práce bylo zjistit, jaké osobnostní vlastnosti u učitelů preferují žáci na základních školách a jaké vlastnosti učitelů žákům naopak vadí. Diplomová práce se dělí na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku osobnosti učitele, specifické požadavky a vlastnosti učitelů, pedagogickou komunikaci, učitelský stres a jeho nápravu. Praktická část práce se zabývá shrnutím výsledků z dotazníkového šetření. Dotazník byl určen žákům 5. až 9. tříd na základních školách v Olomouckém kraji. Počet respondentů byl 228. Výsledky jsou zpracovány v grafech a v tabulce, doplněny o slovní komentář. Z výsledků vyplívá, že nejoblíbenější vlastnosti u učitelů jsou: smysl pro humor, spravedlnost a vedení stylu výuky. Vlastnosti, které nemají respondenti na učitelích rádi, byly vybrány tyto: nezajímavost: hodina s ním je nudná, chybějící respekt: neposlouchání přání žáků a časté testování vč. zkoušení žáků.
Anotace v angličtině
The main goal of the work was to find out which personality traits in teachers are preferred by pupils in primary schools and which teacher traits are objectionable to pupils. The diploma thesis is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part focuses on the characteristics of the teacher's personality, specific requirements and characteristics of teachers, pedagogical communication, teacher stress and its correction. The practical part of the work deals with summarizing the results of the questionnaire survey. The questionnaire was intended for pupils of the 5th to 9th grades in elementary schools in the Olomouc Region. The number of respondents was 228. The results are processed in graphs and a table, supplemented by a verbal comment. The results show that the most popular characteristics among teachers are: sense of humor, fairness and leadership style of teaching. The following were selected for the characteristics that respondents do not like in teachers: lack of interest: class with him is boring, lack of respect: not listening to students' wishes and frequent testing incl. testing pupils.
1. Sestavení programu práce
2. Studium odborné literatury k uvedené problematice
3. Sestavení cíle a dílčích úkolů práce
4. Navázání kontaktu s institucemi/jedinci, kde se uskuteční výzkumné šetření
5. Realizace výzkumného šetření (sběr dat)
6. Vyhodnocení výsledků výzkumu
7. Pravidelná konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
1. Sestavení programu práce
2. Studium odborné literatury k uvedené problematice
3. Sestavení cíle a dílčích úkolů práce
4. Navázání kontaktu s institucemi/jedinci, kde se uskuteční výzkumné šetření
5. Realizace výzkumného šetření (sběr dat)
6. Vyhodnocení výsledků výzkumu
7. Pravidelná konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, Bohumila. Klinická psychologie v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-71787-35-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-7273-7.
FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-736-7471-7.
MOŽNÝ, Ivo. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-71786-24-1.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. Pedagogická praxe. ISBN 80-71786-21-7.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1734-0.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. 1. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-73150-82-4.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, Bohumila. Klinická psychologie v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-71787-35-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-7273-7.
FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-736-7471-7.
MOŽNÝ, Ivo. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-71786-24-1.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. Pedagogická praxe. ISBN 80-71786-21-7.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1734-0.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. 1. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-73150-82-4.