Tématem disertační práce jsou možnosti integrace uměleckých postupů do vzdělávání na technických oborech vysokých škol, konkrétně se zaměřením na informatiku. Vizuální a umělecká výchova v současné mediálně saturované společnosti a využití funkčních nástrojů současných proudů ve výtvarné pedagogice. Problematika uměleckého vzdělávání a jeho metod v situaci dynamického rozvoje informačních technologií a nových médií. Interdisciplinární přesahy umění a vědy u nás i v zahraničí a přesahy digitálních médií do uměleckých disciplín. Výzkum možností umělecké edukace v prostředí fakult informatiky vysokých škol, obzvláště na pracovištích a katedrách se zaměřením na vizuální komunikaci, design a počítačovou grafiku. Nástin možností využití výtvarné edukace ve výuce technických oborů v atmosféře současného trendu "antropocentrismu" v informačních technologiích.
Anotace v angličtině
The theme of my dissertation thesis are various possibilities of the integration of artistic methods into the educational processes at the exlusively technically oriented departments at the academic level, specifically focusing on students of informatics. Visual and art education in the visually fully saturated society through the media and the use of the functional tools of the contemporary trends in the art pedagogy. The problematics of the art education ant its methods in the situation of dynamic development of information technologies and new media. Interdisciplinary overlaps of fine art and science domestically and internationally, influence of digital media on art disciplins. Research on the possible methods of art education in the environmet of the institutions focusing on the education of informatics at the academic level, esspecially at departments of visual communication, design and computer graphics. Outlines of the possible methods of the incorporation of art education at the technically oriented education in the atmosphere of actual trend of the "anthropocentrism" in information technologies.
Klíčová slova
nová média, informační technologie, umělecká edukace, vizuální komunikace, humanizace informačních technologií, počítačová grafika, tvůrčí přístupy, mezioborové přesahy, integrace, digitální společnost
Klíčová slova v angličtině
new media, information and computer technology, art education, visual communication, humanity in ICT, computer art, creativity processes, interdisciplinary overlaps, intergration of fine art education, technical education, digital society
Rozsah průvodní práce
149 s. + 8 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem disertační práce jsou možnosti integrace uměleckých postupů do vzdělávání na technických oborech vysokých škol, konkrétně se zaměřením na informatiku. Vizuální a umělecká výchova v současné mediálně saturované společnosti a využití funkčních nástrojů současných proudů ve výtvarné pedagogice. Problematika uměleckého vzdělávání a jeho metod v situaci dynamického rozvoje informačních technologií a nových médií. Interdisciplinární přesahy umění a vědy u nás i v zahraničí a přesahy digitálních médií do uměleckých disciplín. Výzkum možností umělecké edukace v prostředí fakult informatiky vysokých škol, obzvláště na pracovištích a katedrách se zaměřením na vizuální komunikaci, design a počítačovou grafiku. Nástin možností využití výtvarné edukace ve výuce technických oborů v atmosféře současného trendu "antropocentrismu" v informačních technologiích.
Anotace v angličtině
The theme of my dissertation thesis are various possibilities of the integration of artistic methods into the educational processes at the exlusively technically oriented departments at the academic level, specifically focusing on students of informatics. Visual and art education in the visually fully saturated society through the media and the use of the functional tools of the contemporary trends in the art pedagogy. The problematics of the art education ant its methods in the situation of dynamic development of information technologies and new media. Interdisciplinary overlaps of fine art and science domestically and internationally, influence of digital media on art disciplins. Research on the possible methods of art education in the environmet of the institutions focusing on the education of informatics at the academic level, esspecially at departments of visual communication, design and computer graphics. Outlines of the possible methods of the incorporation of art education at the technically oriented education in the atmosphere of actual trend of the "anthropocentrism" in information technologies.
Klíčová slova
nová média, informační technologie, umělecká edukace, vizuální komunikace, humanizace informačních technologií, počítačová grafika, tvůrčí přístupy, mezioborové přesahy, integrace, digitální společnost
Klíčová slova v angličtině
new media, information and computer technology, art education, visual communication, humanity in ICT, computer art, creativity processes, interdisciplinary overlaps, intergration of fine art education, technical education, digital society
Zásady pro vypracování
DISERTAČNÍ PRÁCE obsahuje následující části:
a) přehled aktuálního stavu problematiky, která je předmětem disertace, včetně odkazů na použité prameny,
b) cíle disertační práce,
c) formulování teoretických východisek práce,
d) popis vlastního řešení,
e) původní výsledky a jejich uplatnění zejména ve veřejně oponovaných publikacích a projektech,
f) zhodnocení výsledků pro vědní obor nebo praxi,
g) seznam použitých zdrojů,
h) zvláštní prohlášení uvedené v úvodu disertační práce o duševním vlastnictví, popřípadě autorských právech,
i) anotace, a to zpravidla v anglickém či jiném světovém jazyce.
Zásady pro vypracování
DISERTAČNÍ PRÁCE obsahuje následující části:
a) přehled aktuálního stavu problematiky, která je předmětem disertace, včetně odkazů na použité prameny,
b) cíle disertační práce,
c) formulování teoretických východisek práce,
d) popis vlastního řešení,
e) původní výsledky a jejich uplatnění zejména ve veřejně oponovaných publikacích a projektech,
f) zhodnocení výsledků pro vědní obor nebo praxi,
g) seznam použitých zdrojů,
h) zvláštní prohlášení uvedené v úvodu disertační práce o duševním vlastnictví, popřípadě autorských právech,
i) anotace, a to zpravidla v anglickém či jiném světovém jazyce.
Seznam doporučené literatury
ASCOTT, Roy. Behaviourist Art and the Cybernetic Vision.
ARNHEIM, Rudolf. Art and visual perception: a psychology of the creative eye.
FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Vyd. 2., upr. Praha: Fra, 2013. Vizuální teorie. ISBN 978-80-86603-79-7.
GOMBRICH, E. H. The Image and the Eye: Further Studies in the Psychology of Pictorial Representation.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy
HELUS, Z.: Edukace obratu včetně jejích důsledků pro uplatňování moci ve výchově.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace.
HORÁČEK, Radek. V dialogu s uměním
KESNER, Ladislav. Imaginace a výtvarné umění: Nové perspektivy starého vztahu.
MANOVICH, Lev. The language of new media
McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka.
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika
ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
VANČÁT, Jaroslav. Gnoseologické a komunikační aspekty uměleckého výtvarného projevu
Seznam doporučené literatury
ASCOTT, Roy. Behaviourist Art and the Cybernetic Vision.
ARNHEIM, Rudolf. Art and visual perception: a psychology of the creative eye.
FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. Vyd. 2., upr. Praha: Fra, 2013. Vizuální teorie. ISBN 978-80-86603-79-7.
GOMBRICH, E. H. The Image and the Eye: Further Studies in the Psychology of Pictorial Representation.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy
HELUS, Z.: Edukace obratu včetně jejích důsledků pro uplatňování moci ve výchově.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace.
HORÁČEK, Radek. V dialogu s uměním
KESNER, Ladislav. Imaginace a výtvarné umění: Nové perspektivy starého vztahu.
MANOVICH, Lev. The language of new media
McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka.
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika
ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
VANČÁT, Jaroslav. Gnoseologické a komunikační aspekty uměleckého výtvarného projevu