Tato práce se zabývá problematikou rozvoje čtenářské gramotnosti u žáků se zrakovým postižením na 1. stupni základních škol. Hlavním cílem je vytvoření, užití a ověření doplňkových textů a pracovních sešitů pro žáky slabozraké a nevidomé v praxi. V teoretické části jsme se zaměřili na popis osoby se zrakovým postižením, možnostmi edukace a hlavně čtenářskou gramotností a faktory, které ovlivňují její rozvoj. Praktická část vychází z kvalitativního výzkumu, který se zaměřuje na popis tvorby doplňkových textů a pracovních sešitů pro žáky slabozraké a nevidomé. Nadále praktická část popisuje užití a ověření efektivity souboru ve vybraných základních školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of reading literacy by pupils with visual impairment at primary school. The main aim of the thesis is to create, use and verify supplementary texts and workbooks for pupils with visual impairments and blind pupils in practice. In the theoretical part, we have focused on description of the visually impaired person, possibilities of their education and mainly reading literacy, factors that influence the development. The practical part is based on qualitative research, which focuses on the description of the creation of supplementary texts and workbooks for pupils of the visually impaired and blind. Furthermore, the practical part describes the use and verify of file effectiveness of the effectiveness of the group in selected primary schools.
Klíčová slova
osoba se zrakovým postižením, žák, čtenářská gramotnost, čtenář, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Person with visual impairment, pupil, reagind literacy, reader, qualitative design
Rozsah průvodní práce
137 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá problematikou rozvoje čtenářské gramotnosti u žáků se zrakovým postižením na 1. stupni základních škol. Hlavním cílem je vytvoření, užití a ověření doplňkových textů a pracovních sešitů pro žáky slabozraké a nevidomé v praxi. V teoretické části jsme se zaměřili na popis osoby se zrakovým postižením, možnostmi edukace a hlavně čtenářskou gramotností a faktory, které ovlivňují její rozvoj. Praktická část vychází z kvalitativního výzkumu, který se zaměřuje na popis tvorby doplňkových textů a pracovních sešitů pro žáky slabozraké a nevidomé. Nadále praktická část popisuje užití a ověření efektivity souboru ve vybraných základních školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of reading literacy by pupils with visual impairment at primary school. The main aim of the thesis is to create, use and verify supplementary texts and workbooks for pupils with visual impairments and blind pupils in practice. In the theoretical part, we have focused on description of the visually impaired person, possibilities of their education and mainly reading literacy, factors that influence the development. The practical part is based on qualitative research, which focuses on the description of the creation of supplementary texts and workbooks for pupils of the visually impaired and blind. Furthermore, the practical part describes the use and verify of file effectiveness of the effectiveness of the group in selected primary schools.
Klíčová slova
osoba se zrakovým postižením, žák, čtenářská gramotnost, čtenář, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Person with visual impairment, pupil, reagind literacy, reader, qualitative design
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce.
Vypracování osnovy práce.
Sběr dat a vhodné literatury ? komparace zdrojů.
Samotné vypracování DP
sepsání teoretické části práce, ve které se autor/ka zaměří na témata ? žák se zrakovým postižením , zrakové postižení, čtenářská gramotnosti, tyflografika
vytvoření praktické části práce - student/ka vytvoří soubor doplňkových textů pro žáka se zrakovým postižením (v konzultaci se ZŠ) a provede také závěrečnou analýzu její užitnosti.
Stanovení závěrů práce.
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce.
Vypracování osnovy práce.
Sběr dat a vhodné literatury ? komparace zdrojů.
Samotné vypracování DP
sepsání teoretické části práce, ve které se autor/ka zaměří na témata ? žák se zrakovým postižením , zrakové postižení, čtenářská gramotnosti, tyflografika
vytvoření praktické části práce - student/ka vytvoří soubor doplňkových textů pro žáka se zrakovým postižením (v konzultaci se ZŠ) a provede také závěrečnou analýzu její užitnosti.
Stanovení závěrů práce.
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, Pavlína. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3307-3.
FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., STEJSKALOVÁ, K., Edukační proces u osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011 [CD-ROM]. ISBN 978-80-244-2745-4.
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Kateřina STEJSKALOVÁ. Specifika edukace žáků se zrakovým postižením na ZŠ a SŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-2443698-2.
FINKOVÁ, Dita, LUDÍKOVÁ, Libuše, RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, Pavlína. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3307-3.
FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., STEJSKALOVÁ, K., Edukační proces u osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011 [CD-ROM]. ISBN 978-80-244-2745-4.
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Kateřina STEJSKALOVÁ. Specifika edukace žáků se zrakovým postižením na ZŠ a SŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-2443698-2.
FINKOVÁ, Dita, LUDÍKOVÁ, Libuše, RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.