Předložená diplomová práce je koncipována jako návrh pilotního projektu, zaměřený na analýzu a evaluaci procesů podpory u vybrané osoby seniorského věku po CMP v kontextu ADL v zařízení Domov Hrubá Voda, p. o. a má charakter systematické případové studie. Jejím hlavním cílem je konstrukce záznamového archu pro monitorování a hodnocení poskytované péče v rámci intervence klinického logopeda, ergoterapeuta, zrakového terapeuta a návrh postupu využitelného pro rozvoj soběstačnosti u vybraného uživatele po CMP vycházejícího z interdisciplinárního přístupu. Dále by práce měla také poukázat na možný přínos speciálních pedagogů v procesu pomoci a podpory soběstačnosti.
Teoretický rámec poskytuje teoretická východiska v kontextu CMP, která je považována za jedno z nejzávažnějších cévních onemocnění mozku, zejména ve vyšším věku. Vzhledem k variabilitě následků CMP a nejisté prognóze představuje závažný medicínský, ekonomický a sociální problém. Pozornost je proto soustředěna na léčebnou rehabilitaci a její složky zejména ergoterapii, konkrétně ADL, které tvoří průsečík mezi speciální pedagogikou a touto profesí. Cílovou skupinou jsou zde osoby seniorského věku.
Výzkumná část popisuje realizaci šetření. Identifikuje, analyzuje a interpretuje data získaná metodou pozorování a práce s dokumenty, které se na začátku šetření staly významným zdrojem informací o případu a rovněž průběžně dále doplňovaly data získaná pozorováním. Závěry této studie poskytují výsledný záznamový arch a doporučení pro praxi. Současně také prokazují přínos interdisciplinární péče a poukazují na potřebnost profese speciálního pedagoga v domovech pro seniory.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is designed as a pilot project and a case study in the facility Domov Hrubá Coda, p. o. The thesis is focused on the analysis and evaluation of support processes in the context of Activities for Daily Living (ADL) for a selected senior citizen who suffered from a cerebrovascular accident (CVA). Its main goal is the design of a record sheet for monitoring and evaluation of care provided by several care professionals (speech, occupational and visual therapists) as well as the design of an interdisciplinary procedure that targets the development of self-sufficiency on an individual who suffered from a CVA. Furthermore, this work also demonstrates a possible contribution of special educators in the process of improving and supporting self-sufficiency.
The theoretical part provides background on CVA, which is considered the most serious vascular disease of the brain, especially in senior citizens. Due to the variability of the consequences of CVA and uncertain prognosis, it represents a serious medical, social and economic problem. Attention is therefore focused on medical rehabilitation, in which components of occupational therapy and ADL are particularly important. The target group for this study is senior citizens.
The research part describes the implementation of the investigation. It identifies, analyses and interprets data obtained by observation method and research works, which at the beginning of the investigation became an important source of information about the issue, as well as continuously supplement the data obtained by observation. The conclusions of this study provide the proposed record sheet and recommendations for practitioners, at the same time, it also demonstrates the benefits of interdisciplinary care and highlights the need for special educators in homes for senior citizens.
Klíčová slova
CMP, ADL, soběstačnost, osoba seniorského věku (senior), ADL, interdisciplinární péče.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: CVA, ADL, self-sufficiency, senior citizens, interdisciplinary care
Rozsah průvodní práce
164 s. (317 262 včetně mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce je koncipována jako návrh pilotního projektu, zaměřený na analýzu a evaluaci procesů podpory u vybrané osoby seniorského věku po CMP v kontextu ADL v zařízení Domov Hrubá Voda, p. o. a má charakter systematické případové studie. Jejím hlavním cílem je konstrukce záznamového archu pro monitorování a hodnocení poskytované péče v rámci intervence klinického logopeda, ergoterapeuta, zrakového terapeuta a návrh postupu využitelného pro rozvoj soběstačnosti u vybraného uživatele po CMP vycházejícího z interdisciplinárního přístupu. Dále by práce měla také poukázat na možný přínos speciálních pedagogů v procesu pomoci a podpory soběstačnosti.
Teoretický rámec poskytuje teoretická východiska v kontextu CMP, která je považována za jedno z nejzávažnějších cévních onemocnění mozku, zejména ve vyšším věku. Vzhledem k variabilitě následků CMP a nejisté prognóze představuje závažný medicínský, ekonomický a sociální problém. Pozornost je proto soustředěna na léčebnou rehabilitaci a její složky zejména ergoterapii, konkrétně ADL, které tvoří průsečík mezi speciální pedagogikou a touto profesí. Cílovou skupinou jsou zde osoby seniorského věku.
Výzkumná část popisuje realizaci šetření. Identifikuje, analyzuje a interpretuje data získaná metodou pozorování a práce s dokumenty, které se na začátku šetření staly významným zdrojem informací o případu a rovněž průběžně dále doplňovaly data získaná pozorováním. Závěry této studie poskytují výsledný záznamový arch a doporučení pro praxi. Současně také prokazují přínos interdisciplinární péče a poukazují na potřebnost profese speciálního pedagoga v domovech pro seniory.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is designed as a pilot project and a case study in the facility Domov Hrubá Coda, p. o. The thesis is focused on the analysis and evaluation of support processes in the context of Activities for Daily Living (ADL) for a selected senior citizen who suffered from a cerebrovascular accident (CVA). Its main goal is the design of a record sheet for monitoring and evaluation of care provided by several care professionals (speech, occupational and visual therapists) as well as the design of an interdisciplinary procedure that targets the development of self-sufficiency on an individual who suffered from a CVA. Furthermore, this work also demonstrates a possible contribution of special educators in the process of improving and supporting self-sufficiency.
The theoretical part provides background on CVA, which is considered the most serious vascular disease of the brain, especially in senior citizens. Due to the variability of the consequences of CVA and uncertain prognosis, it represents a serious medical, social and economic problem. Attention is therefore focused on medical rehabilitation, in which components of occupational therapy and ADL are particularly important. The target group for this study is senior citizens.
The research part describes the implementation of the investigation. It identifies, analyses and interprets data obtained by observation method and research works, which at the beginning of the investigation became an important source of information about the issue, as well as continuously supplement the data obtained by observation. The conclusions of this study provide the proposed record sheet and recommendations for practitioners, at the same time, it also demonstrates the benefits of interdisciplinary care and highlights the need for special educators in homes for senior citizens.
Klíčová slova
CMP, ADL, soběstačnost, osoba seniorského věku (senior), ADL, interdisciplinární péče.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: CVA, ADL, self-sufficiency, senior citizens, interdisciplinary care
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu 2. Zachycení, prostudování a výběr z přehledu odborné literatury a relevantních odborných zdrojů 3. Oslovení vedoucího závěrečné práce ohledně konzultace problematiky, externí konzultace. 4. Rešerše a studium dokumentů, materiálů a literatury vztahující se k dané problematice 5. Formulování teoretického rámce, stanovení cíle a jeho zaměření 6. Příprava, provedení, zpracování a vyhodnocení praktické části 7. Vyslovení závěru a zhodnocení výsledků, včetně diskuze. 8. Finální úprava textu DP, odevzdání DP.
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu 2. Zachycení, prostudování a výběr z přehledu odborné literatury a relevantních odborných zdrojů 3. Oslovení vedoucího závěrečné práce ohledně konzultace problematiky, externí konzultace. 4. Rešerše a studium dokumentů, materiálů a literatury vztahující se k dané problematice 5. Formulování teoretického rámce, stanovení cíle a jeho zaměření 6. Příprava, provedení, zpracování a vyhodnocení praktické části 7. Vyslovení závěru a zhodnocení výsledků, včetně diskuze. 8. Finální úprava textu DP, odevzdání DP.
Seznam doporučené literatury
1. BÖHM, Erwin. Psychobiografický model péče podle Böhma. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2015. 207 stran. Sestra. ISBN 978-80-204-3197-4.
2. ČELEDOVÁ, Libuše, KALVACH, Zdeněk a ČEVELA, Rostislav. Úvod do gerontologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. 152 stran. ISBN 978-80-246-3404-3.
3. ČERNÁ, Milena, ed. a kol. Aktivní senior. Vydání první. Liberec: ProWel, 2015. 162 stran. ISBN 978-80-260-7601-8.
4. Doporučený standard kvality pro domovy pro seniory ČR. První vydání. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2015. 26 stran. ISBN 978-80-904668-8-3.
5. FEIGIN, Valery L. Cévní mozková příhoda: prevence a léčba mozkového iktu. 1. české vyd. Praha: Galén, ?2007. 207 s. ISBN 978-80-7262-428-7.
6. CHVÁLKOVÁ, Daniela a KRISTINÍKOVÁ, Jarmila. Terapeutické techniky v ergoterapii 1, 2: studijní opora. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. 67 s. ISBN 978-80-7464-605-8.
7. KALINA, Miroslav a kol. Cévní mozková příhoda v medicínské praxi. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 231 s. ISBN 978-80-7387-107-9.
8. MARŠÁLEK, Pavel. Interna a geriatrie pro fyzioterapeuty a ergoterapeuty. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2014. 118 s. ISBN 978-80-7414-745-6.
9. MAZUROVÁ, Hana, ed. a HOUŠKOVÁ, Zlata, ed. Rovný přístup: knihovna přátelská k seniorům: metodická příručka pro práci knihoven se seniory. 1. vydání. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2016. 87 stran. ISBN 978-80-7050-674-5.
10. MICHALÍK, Jan a kol. Poradenství uživatelům sociálních služeb. 1. vyd. Olomouc: Výzkumné centrum integrace zdravotně postižených - sekce vzdělávání, 2008. 142 s. ISBN 978-80-903658-2-7.
11. MICHALÍK, Jan a JESENSKÁ, Jaroslava. Standardy kvality odborného poradenství uživatelům sociálních služeb: průvodce: poradenství pro uživatele sociálních služeb. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2007. 31 s. ISBN 978-80-903640-6-6.
12. PRUDKÁ, Šárka. Sociální služby pro seniory v kontextu sociální politiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 236 stran. ISBN 978-80-7478-839-0.
13. SVOBODOVÁ, Nikola. Ergoterapie v psychiatrii. 1. vydání. Praha: Psychiatrická nemocnice Bohnice, 2016. 82 stran, 6, 2 strany obrazových příloh. Metodika. ISBN 978-80-906518-2-1.
14. VOSTRÝ, Michal et al. Efektivita edukační intervence u osob trpících Alzheimerovou chorobou. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2018. 194 stran. Monografie. ISBN 978-80-7561-117-8.
15. ZIKL, Pavel. Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 125 s. ISBN 978-80-7435-493-9.
Seznam doporučené literatury
1. BÖHM, Erwin. Psychobiografický model péče podle Böhma. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2015. 207 stran. Sestra. ISBN 978-80-204-3197-4.
2. ČELEDOVÁ, Libuše, KALVACH, Zdeněk a ČEVELA, Rostislav. Úvod do gerontologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. 152 stran. ISBN 978-80-246-3404-3.
3. ČERNÁ, Milena, ed. a kol. Aktivní senior. Vydání první. Liberec: ProWel, 2015. 162 stran. ISBN 978-80-260-7601-8.
4. Doporučený standard kvality pro domovy pro seniory ČR. První vydání. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2015. 26 stran. ISBN 978-80-904668-8-3.
5. FEIGIN, Valery L. Cévní mozková příhoda: prevence a léčba mozkového iktu. 1. české vyd. Praha: Galén, ?2007. 207 s. ISBN 978-80-7262-428-7.
6. CHVÁLKOVÁ, Daniela a KRISTINÍKOVÁ, Jarmila. Terapeutické techniky v ergoterapii 1, 2: studijní opora. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. 67 s. ISBN 978-80-7464-605-8.
7. KALINA, Miroslav a kol. Cévní mozková příhoda v medicínské praxi. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 231 s. ISBN 978-80-7387-107-9.
8. MARŠÁLEK, Pavel. Interna a geriatrie pro fyzioterapeuty a ergoterapeuty. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2014. 118 s. ISBN 978-80-7414-745-6.
9. MAZUROVÁ, Hana, ed. a HOUŠKOVÁ, Zlata, ed. Rovný přístup: knihovna přátelská k seniorům: metodická příručka pro práci knihoven se seniory. 1. vydání. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2016. 87 stran. ISBN 978-80-7050-674-5.
10. MICHALÍK, Jan a kol. Poradenství uživatelům sociálních služeb. 1. vyd. Olomouc: Výzkumné centrum integrace zdravotně postižených - sekce vzdělávání, 2008. 142 s. ISBN 978-80-903658-2-7.
11. MICHALÍK, Jan a JESENSKÁ, Jaroslava. Standardy kvality odborného poradenství uživatelům sociálních služeb: průvodce: poradenství pro uživatele sociálních služeb. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2007. 31 s. ISBN 978-80-903640-6-6.
12. PRUDKÁ, Šárka. Sociální služby pro seniory v kontextu sociální politiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 236 stran. ISBN 978-80-7478-839-0.
13. SVOBODOVÁ, Nikola. Ergoterapie v psychiatrii. 1. vydání. Praha: Psychiatrická nemocnice Bohnice, 2016. 82 stran, 6, 2 strany obrazových příloh. Metodika. ISBN 978-80-906518-2-1.
14. VOSTRÝ, Michal et al. Efektivita edukační intervence u osob trpících Alzheimerovou chorobou. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2018. 194 stran. Monografie. ISBN 978-80-7561-117-8.
15. ZIKL, Pavel. Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 125 s. ISBN 978-80-7435-493-9.