Práce se věnuje současnému stavu koučování v České republice z pohledu koučů. Hlavním cílem bylo popsat současný stav koučování v České republice z pohledu profesionálních koučů. Zajímalo nás především, zda se kouči domnívají, že je koučink dostatečně v povědomí společnosti. Dále také, co je aktuálně nejčastějšími tématy objevujícími se v procesu koučování. Dalšími výzkumnými otázkami, jsme zjišťovali charakteristiku koučovaných, rozdíl mezi koučováním a psychoterapií a také psychologické přístupy ke koučování. Teoretická část se soustředila na obecné informace ohledně koučování, psychologické přístupy ke koučování, porovnání koučinku s jinými metodami a na závěr jsme věnovali čas výzkumům na téma stavu koučinku v zahraničí i v České republice. Zvolili jsme kvalitativní design výzkumu. Výběrový soubor tvořilo 10 respondentů. Data jsme získali polostrukturovaným rozhovorem a zpracovali jsme je Interpretativní fenomenologickou analýzou. Výsledky výzkumu poukazují na to, že povědomí lidí o koučování, je na dobré úrovni, ovšem někteří lidé si jej pletou s jinými metodami. Nejčastějšími tématy je v procesu koučování pracovní život, vnímání sebe sama a rodinné problémy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the current state of coaching in the Czech Republic from the perspective of coaches. The main aim was to describe the current state of coaching in the Czech Republic from the perspective of coaches. We were particularly interested in whether coaches believe that society is sufficiently aware of coaching. Furthermore, what are currently the most common topics appearing in the coaching process. Other research questions were focused on the characteristics of coaches, the difference between coaching and psychotherapy, and as well psychological approaches to coaching. The theoretical part focused on general information about coaching, psychological approaches to coaching, comparison of coaching with other methods and at the end we devoted time to other researches focusing on the state of coaching abroad and in the Czech Republic. We chose qualitative research design. The sample contained ten respondents. The data were obtained by a semi-structured interview and processed by an Interpretative Phenomenological Analysis. Research results show that people's awareness of coaching is at a good level, but some people confuse coaching with other methods. The most common topics in the coaching process are work life, self-perception and family problems.
Klíčová slova
koučování, současný stav koučinku, Česká republika
Klíčová slova v angličtině
coaching, current state of coaching, Czech Republic
Rozsah průvodní práce
61 s. (119 898)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje současnému stavu koučování v České republice z pohledu koučů. Hlavním cílem bylo popsat současný stav koučování v České republice z pohledu profesionálních koučů. Zajímalo nás především, zda se kouči domnívají, že je koučink dostatečně v povědomí společnosti. Dále také, co je aktuálně nejčastějšími tématy objevujícími se v procesu koučování. Dalšími výzkumnými otázkami, jsme zjišťovali charakteristiku koučovaných, rozdíl mezi koučováním a psychoterapií a také psychologické přístupy ke koučování. Teoretická část se soustředila na obecné informace ohledně koučování, psychologické přístupy ke koučování, porovnání koučinku s jinými metodami a na závěr jsme věnovali čas výzkumům na téma stavu koučinku v zahraničí i v České republice. Zvolili jsme kvalitativní design výzkumu. Výběrový soubor tvořilo 10 respondentů. Data jsme získali polostrukturovaným rozhovorem a zpracovali jsme je Interpretativní fenomenologickou analýzou. Výsledky výzkumu poukazují na to, že povědomí lidí o koučování, je na dobré úrovni, ovšem někteří lidé si jej pletou s jinými metodami. Nejčastějšími tématy je v procesu koučování pracovní život, vnímání sebe sama a rodinné problémy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the current state of coaching in the Czech Republic from the perspective of coaches. The main aim was to describe the current state of coaching in the Czech Republic from the perspective of coaches. We were particularly interested in whether coaches believe that society is sufficiently aware of coaching. Furthermore, what are currently the most common topics appearing in the coaching process. Other research questions were focused on the characteristics of coaches, the difference between coaching and psychotherapy, and as well psychological approaches to coaching. The theoretical part focused on general information about coaching, psychological approaches to coaching, comparison of coaching with other methods and at the end we devoted time to other researches focusing on the state of coaching abroad and in the Czech Republic. We chose qualitative research design. The sample contained ten respondents. The data were obtained by a semi-structured interview and processed by an Interpretative Phenomenological Analysis. Research results show that people's awareness of coaching is at a good level, but some people confuse coaching with other methods. The most common topics in the coaching process are work life, self-perception and family problems.
Klíčová slova
koučování, současný stav koučinku, Česká republika
Klíčová slova v angličtině
coaching, current state of coaching, Czech Republic
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a empirickou část. Cílem této práce je zachytit současný stav koučinku v ČR z pohledu koučů. První část práce se bude věnovat obecným informacím o koučování - historie, teorie a přístupy ke koučinku, které vycházejí z psychologie. Druhá část bude zaměřena na psychologické aspekty procesu koučování a jejich místo v koučovacím procesu. Třetí část se bude soustředit na analýzu současného stavu koučinku, užitečnost koučování a porovnání s ostatními metodami práce s lidmi.
Pro uskutečnění práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Data budou získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s kouči, které následně budou přepsány a analyzovány, přičemž bude kladen důraz na zachování anonymity respondentů. V rámci výzkumné části budou dodržována etická pravidla a s daty bude nakládáno dle zákonných norem. Parametry práce budou odpovídat metodickým pokynům Katedry psychologie Univerzity Palackého.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a empirickou část. Cílem této práce je zachytit současný stav koučinku v ČR z pohledu koučů. První část práce se bude věnovat obecným informacím o koučování - historie, teorie a přístupy ke koučinku, které vycházejí z psychologie. Druhá část bude zaměřena na psychologické aspekty procesu koučování a jejich místo v koučovacím procesu. Třetí část se bude soustředit na analýzu současného stavu koučinku, užitečnost koučování a porovnání s ostatními metodami práce s lidmi.
Pro uskutečnění práce byl zvolen kvalitativní výzkum. Data budou získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s kouči, které následně budou přepsány a analyzovány, přičemž bude kladen důraz na zachování anonymity respondentů. V rámci výzkumné části budou dodržována etická pravidla a s daty bude nakládáno dle zákonných norem. Parametry práce budou odpovídat metodickým pokynům Katedry psychologie Univerzity Palackého.
Seznam doporučené literatury
Atkinson, M. (2009). Koučink - věda i umění - Vnitřní dynamika. Praha: Portál
Bělohlávek, F. (2008). Jak vést a motivovat lidi Brno: Computerpress
Bobek, M., Peniška, P. (2008). Práce s lidmi. Učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese. Brno: NC Publishing
Dembkowski, S. a kol., (2009). 7 kroků efektivního koučování. Brno: Computerpress
Gallwey, T. (2011). Vnitřní hra tenisu: mentální stránka vrcholného výkonu = Inner game of tennis. Praha: Management Press
Hawkins, P. (2011). Leadership Team Coaching. London: Kogan Page
Rosinsky, P. (2009). Koučování v multikulturním prostředí. Praha: Management press
Whitmore, J. (1994). Koučování - příručka rozvoje vlastních dovedností a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press
Whitmore, J. (2004). Koučování - rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press
Zachary, L. (2011). The Mentor's Guide: Facilitating Effective Learning Relationships. San Francisco: Jossey-Bass
Seznam doporučené literatury
Atkinson, M. (2009). Koučink - věda i umění - Vnitřní dynamika. Praha: Portál
Bělohlávek, F. (2008). Jak vést a motivovat lidi Brno: Computerpress
Bobek, M., Peniška, P. (2008). Práce s lidmi. Učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese. Brno: NC Publishing
Dembkowski, S. a kol., (2009). 7 kroků efektivního koučování. Brno: Computerpress
Gallwey, T. (2011). Vnitřní hra tenisu: mentální stránka vrcholného výkonu = Inner game of tennis. Praha: Management Press
Hawkins, P. (2011). Leadership Team Coaching. London: Kogan Page
Rosinsky, P. (2009). Koučování v multikulturním prostředí. Praha: Management press
Whitmore, J. (1994). Koučování - příručka rozvoje vlastních dovedností a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press
Whitmore, J. (2004). Koučování - rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press
Zachary, L. (2011). The Mentor's Guide: Facilitating Effective Learning Relationships. San Francisco: Jossey-Bass