Tato diplomová práce se zaměřuje na biologii rostlin, konktrétně na téma plevele a jejich výuku na středních školách. Cílem práce bylo přiblížení jednotlivých zástupců dvouděložných plevelů studentům pomocí vytvoření prezentačního CD s vlastními fotografiemi. Tito zástupci byli vybráni na základě četnosti výskytu ve vybraných lokalitách v oblasti Vsetínska. Pro dosažení větší atraktivity učiva byly vytvořeny didaktické hry a pracovní listy. Mezi znalosti, které mají studenti získat, patří informace o vlastnostech plevelů, jejich vlivu na člověka a jeho činnost a také informace o způsobech jejich likvidace.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the biology of plants with the emphasis on the topic of weeds and their teaching in secondary schools. It sets itself a goal to clarify and interpret to students the individual representatives of dicotyledonous weeds through creating a presentational CD with photographs. These representatives were chosen based on the frequency of occurrence in selected localities in the Vsetin region. In order for the topic to become more attractive I created didactic games and handouts. Among the knowledge which students should acquire belong information about the weed's characteristic features, its influence on people and their activity and also the information about the ways of its liquidation.
plant biology, ecology, weeds, herbicides, didactics of biology
Rozsah průvodní práce
113 s. (99 877 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na biologii rostlin, konktrétně na téma plevele a jejich výuku na středních školách. Cílem práce bylo přiblížení jednotlivých zástupců dvouděložných plevelů studentům pomocí vytvoření prezentačního CD s vlastními fotografiemi. Tito zástupci byli vybráni na základě četnosti výskytu ve vybraných lokalitách v oblasti Vsetínska. Pro dosažení větší atraktivity učiva byly vytvořeny didaktické hry a pracovní listy. Mezi znalosti, které mají studenti získat, patří informace o vlastnostech plevelů, jejich vlivu na člověka a jeho činnost a také informace o způsobech jejich likvidace.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the biology of plants with the emphasis on the topic of weeds and their teaching in secondary schools. It sets itself a goal to clarify and interpret to students the individual representatives of dicotyledonous weeds through creating a presentational CD with photographs. These representatives were chosen based on the frequency of occurrence in selected localities in the Vsetin region. In order for the topic to become more attractive I created didactic games and handouts. Among the knowledge which students should acquire belong information about the weed's characteristic features, its influence on people and their activity and also the information about the ways of its liquidation.
plant biology, ecology, weeds, herbicides, didactics of biology
Zásady pro vypracování
1)vytvoření literární rešerše k zadanému tématu
2)sestavení obrazového prezentačního CD vybraných plevelných rostlin - charakteristika plevelů, přehled jednotlivých druhů (původ, rozšíření, botanická charakteristika, ekologie, agronomie - vazba na plodiny, ochrana)
3)didaktické zpracování tématu s důrazem na environmentální výchovu
Zásady pro vypracování
1)vytvoření literární rešerše k zadanému tématu
2)sestavení obrazového prezentačního CD vybraných plevelných rostlin - charakteristika plevelů, přehled jednotlivých druhů (původ, rozšíření, botanická charakteristika, ekologie, agronomie - vazba na plodiny, ochrana)
3)didaktické zpracování tématu s důrazem na environmentální výchovu
Seznam doporučené literatury
1.CULEK M. & kol. (1996): Biogeografické členění České republiky. - Enigma, Praha.347 p. ISBN 80-85368-80-3.
2.CULEK M. & kol. (2003): Biogeografické členění České republiky II. díl. - AOPK ČR, Praha, 590 p. ISBN 80-86064-82-4
3.DEMEK J. & MACKOVČIN P. (2006): Zeměpisný lexikon ČR: Hory a nížiny. - AOPK
ČR, Praha, 582 p.
4.HEJNÝ S. & SLAVÍK B. [eds.] (1988): Květena České socialistické republiky 1. (a další díly). - Academia, Praha.
5.HENDRYCH R. (1979): Systém a evoluce vyšších rostlin. - SPN, Praha.
6.HRON F. & KOHOUT V. (1988): Plevele polí a zahrad. - NČSAV, Praha, 343 p.
7.CHYTRÝ & kol. (2001): Katalog biotopů České republiky. - AOPK ČR, Praha, 307 p.ISBN 80-86064-55-7
8.JUDD W. S. & kol. (2002): Plant Systematics: a phylogenetic approach. - Sinauer Assotiates, Inc. Publischers Sunderland, Massachusetts.
9.KUBÁT K. & kol. [eds.] (2010): Klič ke květeně České republiky. - Academia, Praha,927 p. ISBN 978-80-200-0836-7
10.MÁRTONFI P. (2007): Systematika cievnatych rastlin. - Univerzita P. J. Šafarika, Košice
11.MIKULKA J. & kol. (1999): Plevelné rostliny polí, luk a zahrad - Farmář-Zemědělské listy, 160p. ISBN 80-902413-2-8
12.PIKULA J. & kol. (1997): Polní, zahradní a lesní plevele ČR-Peres, Praha, 256 p. ISBN 80-901691-9-8
13.QUITT E. (1971): Klimatické oblasti Československa. - Československa akademie věd, Brno, 73p.
14.SKALICKÝ M. & NOVÁK J. (2007): Botanika I.: Anatomie a morfologie rostlin. - Česka zemědělská univerzita, Praha, 146 p. ISBN - 978-80-213-1724-6
15.SLAVÍKOVÁ Z. (2002): Morfologie rostlin. - Univerzita Karlova, Praha.
16.TOLASZ R. & kol. (2007): Atlas podnebí Česka = Climate atlas of Czechia. - Česky hydrometeorologicky ustav, Praha, 255 p. ISBN 978-80-86690-26-1
17.TOMÁŠEK M. (2003): Půdy České republiky. - Česka geologická služba, Praha, 68p.ISBN 978-80-7075-607-1
18.VINTER V. & MACHÁČKOVÁ P. (2013): Přehled morfologie cévnatých rostlin. -Univerzita Palackého, Olomouc,198 p. ISBN 978-80-244-3322-6
Seznam doporučené literatury
1.CULEK M. & kol. (1996): Biogeografické členění České republiky. - Enigma, Praha.347 p. ISBN 80-85368-80-3.
2.CULEK M. & kol. (2003): Biogeografické členění České republiky II. díl. - AOPK ČR, Praha, 590 p. ISBN 80-86064-82-4
3.DEMEK J. & MACKOVČIN P. (2006): Zeměpisný lexikon ČR: Hory a nížiny. - AOPK
ČR, Praha, 582 p.
4.HEJNÝ S. & SLAVÍK B. [eds.] (1988): Květena České socialistické republiky 1. (a další díly). - Academia, Praha.
5.HENDRYCH R. (1979): Systém a evoluce vyšších rostlin. - SPN, Praha.
6.HRON F. & KOHOUT V. (1988): Plevele polí a zahrad. - NČSAV, Praha, 343 p.
7.CHYTRÝ & kol. (2001): Katalog biotopů České republiky. - AOPK ČR, Praha, 307 p.ISBN 80-86064-55-7
8.JUDD W. S. & kol. (2002): Plant Systematics: a phylogenetic approach. - Sinauer Assotiates, Inc. Publischers Sunderland, Massachusetts.
9.KUBÁT K. & kol. [eds.] (2010): Klič ke květeně České republiky. - Academia, Praha,927 p. ISBN 978-80-200-0836-7
10.MÁRTONFI P. (2007): Systematika cievnatych rastlin. - Univerzita P. J. Šafarika, Košice
11.MIKULKA J. & kol. (1999): Plevelné rostliny polí, luk a zahrad - Farmář-Zemědělské listy, 160p. ISBN 80-902413-2-8
12.PIKULA J. & kol. (1997): Polní, zahradní a lesní plevele ČR-Peres, Praha, 256 p. ISBN 80-901691-9-8
13.QUITT E. (1971): Klimatické oblasti Československa. - Československa akademie věd, Brno, 73p.
14.SKALICKÝ M. & NOVÁK J. (2007): Botanika I.: Anatomie a morfologie rostlin. - Česka zemědělská univerzita, Praha, 146 p. ISBN - 978-80-213-1724-6
15.SLAVÍKOVÁ Z. (2002): Morfologie rostlin. - Univerzita Karlova, Praha.
16.TOLASZ R. & kol. (2007): Atlas podnebí Česka = Climate atlas of Czechia. - Česky hydrometeorologicky ustav, Praha, 255 p. ISBN 978-80-86690-26-1
17.TOMÁŠEK M. (2003): Půdy České republiky. - Česka geologická služba, Praha, 68p.ISBN 978-80-7075-607-1
18.VINTER V. & MACHÁČKOVÁ P. (2013): Přehled morfologie cévnatých rostlin. -Univerzita Palackého, Olomouc,198 p. ISBN 978-80-244-3322-6
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zápis průběhu obhajoby diplomové práce
Fojtová Renáta
1. Zahájení - představení studentky, vedoucího a oponenta diplomové práce
2. Vystoupení studentky - prezentace DP
a. Úvod do problematiky
b. Cíle práce
c. Literární přehled
d. Materiál a metody
e. Výsledky
f. Diskuse
g. Závěr
3. Vystoupení vedoucího práce - posudek
4. Vystoupení oponenta práce - posudek
5. Odpovědi na otázky oponenta
6. Diskuse: Odkud pochází trnovník akát a v jakém století byl zavlečen do Evropy? Odkud pochází rozrazil nitkovitý? Diskuse ohledně komplexnosti příprav na výuku na gymnáziu. Jaký je názor studentky ohledně úzce zaměřené exkurze, nebo komplexně zaměřené biologické exkurze? Mohla byste vyjmenovat vysokoškolská pracoviště a výzkumné instituce v ČR, které se věnují problematice plevelů? Definice plevelů vlastními slovy.
7. Závěrečné vyhodnocení, uzavření známky
Klasifikace: A
Datum obhajoby: 8.6. 2020 Prof. Ing. Aleš Lebeda, DrSc.
předseda komise