Bakalářská práce se věnuje copingovým strategiím u studentů vysokých škol s diagnostikovanými úzkostnými poruchami. Teoretická část obsahuje tři klíčová témata - zátěžové faktory, úzkostné poruchy a copingové strategie. Následuje empirická část práce, která představuje výzkum prováděný na 8 respondentech pomocí polostrukturovaných interview. Výběr respondentů byl proveden záměrným výběrem přes instituci - konkrétně přes ambulanci klinického psychologa. Rozhovory se věnovaly prožívání zátěže především v kontextu studia a strategiím, jak tuto zátěž zvládat. Cílem výzkumu bylo zmapovat zátěžové faktory, kterým jsou úzkostní vysokoškoláci vystavováni, popsat způsoby, které si volí k jejich zvládání a prozkoumat, zda může být úzkostná porucha při studiu v něčem přínosná. K analýze dat byl použit kvalitativní přístup, konkrétní metodou byla interpretační fenomenologická analýza. Výsledky umožňují vidět, co úzkostní studenti hodnotí jako zátěž, jakými způsoby si od ní pomáhají a v jakých oblastech může být úzkostná porucha výhodou.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on coping strategies of university students diagnosed with anxiety disorders. The theoretical backround consists of three key topics - causes of stress, anxiety disorders and coping strategies. The following part is the empirical part which contains our research based on semi-structured interviews with 8 respondents. The selection of respondents was made by deliberate choice through institution - specifically through clinical psychologist's office. The interviews were focused on experiencing stress especially in the context of studying and the students' coping strategies. The aim of the research was to map the causes of stress that anxious students are exposed to, describe the coping strategies that students mostly choose and find out if an anxiety disorder may be also beneficial in their studies. A qualitative approach was used to analyze the data with specific method called interpretative phenomenological analysis. The results show what the anxious university students percieve as factors of stress, what strategies they use to cope with it and where their anxiety disorder may be an advantage for them.
Klíčová slova
copingové strategie, úzkostné poruchy, úzkost, vysoká škola, stres, studenti
Klíčová slova v angličtině
coping strategies, anxiety disorders, anxiety, university, stress, students
Rozsah průvodní práce
89 s. (161 642 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje copingovým strategiím u studentů vysokých škol s diagnostikovanými úzkostnými poruchami. Teoretická část obsahuje tři klíčová témata - zátěžové faktory, úzkostné poruchy a copingové strategie. Následuje empirická část práce, která představuje výzkum prováděný na 8 respondentech pomocí polostrukturovaných interview. Výběr respondentů byl proveden záměrným výběrem přes instituci - konkrétně přes ambulanci klinického psychologa. Rozhovory se věnovaly prožívání zátěže především v kontextu studia a strategiím, jak tuto zátěž zvládat. Cílem výzkumu bylo zmapovat zátěžové faktory, kterým jsou úzkostní vysokoškoláci vystavováni, popsat způsoby, které si volí k jejich zvládání a prozkoumat, zda může být úzkostná porucha při studiu v něčem přínosná. K analýze dat byl použit kvalitativní přístup, konkrétní metodou byla interpretační fenomenologická analýza. Výsledky umožňují vidět, co úzkostní studenti hodnotí jako zátěž, jakými způsoby si od ní pomáhají a v jakých oblastech může být úzkostná porucha výhodou.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on coping strategies of university students diagnosed with anxiety disorders. The theoretical backround consists of three key topics - causes of stress, anxiety disorders and coping strategies. The following part is the empirical part which contains our research based on semi-structured interviews with 8 respondents. The selection of respondents was made by deliberate choice through institution - specifically through clinical psychologist's office. The interviews were focused on experiencing stress especially in the context of studying and the students' coping strategies. The aim of the research was to map the causes of stress that anxious students are exposed to, describe the coping strategies that students mostly choose and find out if an anxiety disorder may be also beneficial in their studies. A qualitative approach was used to analyze the data with specific method called interpretative phenomenological analysis. The results show what the anxious university students percieve as factors of stress, what strategies they use to cope with it and where their anxiety disorder may be an advantage for them.
Klíčová slova
copingové strategie, úzkostné poruchy, úzkost, vysoká škola, stres, studenti
Klíčová slova v angličtině
coping strategies, anxiety disorders, anxiety, university, stress, students
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci a citačních norem Americké psychologické asociace a s etickým metakodexem Evropské federace psychologických asociací.
2. Studium relevantní odborné literatury z oblasti problematiky klinické psychologie, psychologie osobnosti, forem a projevů úzkosti, stresu a odolnosti vůči němu.
3. Zpracování přehledu dosavadního výzkumu - využití databáze EBSCO - zapracování přehledu dosavadního výzkumu do teoretické části BP - se zaměřením na problematiku zvládání zátěže a stresových situací v průběhu studia vysoké školy u osob s diagnostikovanými úzkostnými poruchami.
4. Rámcová osnova teoretické části:
a) Psychická zátěž při studiu vysoké školy
b) Úzkostná porucha a její druhy
c) Osobnostní dispozice
d) Copingové strategie zvládání stresu
e) Léčba - farmakoterapie, psychoterapie a psychohygiena
5. Metodologie: Kvalitativní výzkum - rozhovor s 6-8 studenty vysokých škol s diagnostikovanou úzkostnou poruchou, dle připravené osnovy polostrukturovaného rozhovoru. Cíl: Zjistit, jak spolu souvisí úzkostná porucha a zvládání studia vysoké školy. Popis získaných dat a diskuze nad případnými možnostmi přizpůsobení studia.
Konzultace výzkumného projektu s vedoucí BP před realizací sběru dat.
6. Integrace výzkumných dat do smysluplného celku. Diskuze o výsledcích, přínos pro praxi, doporučení případného dalšího upřesňujícího výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci a citačních norem Americké psychologické asociace a s etickým metakodexem Evropské federace psychologických asociací.
2. Studium relevantní odborné literatury z oblasti problematiky klinické psychologie, psychologie osobnosti, forem a projevů úzkosti, stresu a odolnosti vůči němu.
3. Zpracování přehledu dosavadního výzkumu - využití databáze EBSCO - zapracování přehledu dosavadního výzkumu do teoretické části BP - se zaměřením na problematiku zvládání zátěže a stresových situací v průběhu studia vysoké školy u osob s diagnostikovanými úzkostnými poruchami.
4. Rámcová osnova teoretické části:
a) Psychická zátěž při studiu vysoké školy
b) Úzkostná porucha a její druhy
c) Osobnostní dispozice
d) Copingové strategie zvládání stresu
e) Léčba - farmakoterapie, psychoterapie a psychohygiena
5. Metodologie: Kvalitativní výzkum - rozhovor s 6-8 studenty vysokých škol s diagnostikovanou úzkostnou poruchou, dle připravené osnovy polostrukturovaného rozhovoru. Cíl: Zjistit, jak spolu souvisí úzkostná porucha a zvládání studia vysoké školy. Popis získaných dat a diskuze nad případnými možnostmi přizpůsobení studia.
Konzultace výzkumného projektu s vedoucí BP před realizací sběru dat.
6. Integrace výzkumných dat do smysluplného celku. Diskuze o výsledcích, přínos pro praxi, doporučení případného dalšího upřesňujícího výzkumu.
Seznam doporučené literatury
- Hashmat, S., Hashmat, M., Amanullah, F., & Aziz, S. (2008). Factors causing exam anxiety in medical students. Journal-Pakistan medical association. Získáno 26. 11. 2018 z https://pdfs.semanticscholar.org/a5fc/1b8dbab93fe086d90bd4971b908c937f379e.pdf
- Haslam, C., Brown, S., Atkinson, S., & Haslam, R. (2004). Patients' experiences of medication for anxiety and depression: effects on working life. Získáno 26. 11. 2018 z https://academic.oup.com/fampra/article/21/2/204/509539
- Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada.
- Praško, J., Herman, E., Horáček J., Houbová, P., Kosová, J., Možný P., M., Šlapecký, M. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.
- Praško, J., Vyskočilová, J. & Prašková, J. (2012). Úzkost a obavy. Praha: Portál
- Prašková, H. & Praško, J. (2005). Farmakoterapie úzkostných poruch. Získáno 26. 11. 2018 z http://www.remedia.cz/Okruhy-temat/Psychiatrie/Farmakoterapie-uzkostnych-poruch/8-1n-bj.magarticle.aspx
- Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
- Hashmat, S., Hashmat, M., Amanullah, F., & Aziz, S. (2008). Factors causing exam anxiety in medical students. Journal-Pakistan medical association. Získáno 26. 11. 2018 z https://pdfs.semanticscholar.org/a5fc/1b8dbab93fe086d90bd4971b908c937f379e.pdf
- Haslam, C., Brown, S., Atkinson, S., & Haslam, R. (2004). Patients' experiences of medication for anxiety and depression: effects on working life. Získáno 26. 11. 2018 z https://academic.oup.com/fampra/article/21/2/204/509539
- Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada.
- Praško, J., Herman, E., Horáček J., Houbová, P., Kosová, J., Možný P., M., Šlapecký, M. (2003). Poruchy osobnosti. Praha: Portál.
- Praško, J., Vyskočilová, J. & Prašková, J. (2012). Úzkost a obavy. Praha: Portál
- Prašková, H. & Praško, J. (2005). Farmakoterapie úzkostných poruch. Získáno 26. 11. 2018 z http://www.remedia.cz/Okruhy-temat/Psychiatrie/Farmakoterapie-uzkostnych-poruch/8-1n-bj.magarticle.aspx
- Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. Praha: Grada.