Tato bakalářská práce se zaměřuje na sebereflexi koučů a kritické momenty koučinku z pohledu koučů. V rámci této práce jsme zkoumali, jak koučové reflektují koučování svých klientů, jaké osobnostní kompetence jsou podle nich důležité k vykonávání profese kouče a jaká je zkušenost koučů s kritickými momenty v koučování. V teoretické části je nejprve vymezen pojem koučování, jeho podstaty, cíle, dělení, přístupy a modely koučinku. Dále je popsána osoba kouče, systémy vzdělávání, certifikace, využití koučinku a faktory účinnosti v procesu koučování. Další kapitoly jsou věnovány již samotným kritickým okamžikům v koučování, sebereflexi koučů a relevantním výzkumným studiím souvisejícím s názvem práce. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, kterého se zúčastnilo 10 koučů a kteří byli získáni prostřednictvím záměrného účelového výběru a metody sněhové koule. Ke sběru dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Na základě analýzy výsledky ukazují, že koučování je rozvojovým nástrojem založeným na zpětné vazbě. Pro kouče představuje zdroj inspirace, smyslu a radosti. Dále předkládají vhodné osobnostní kompetence kouče důležité pro vykonávání této profese. V souvislosti s kritickými okamžiky v koučování výsledky identifikovaly dvě ústřední témata, se kterými se koučové v rámci koučování klientů setkávají. Ačkoliv se jedná o kritické momenty, koučové je hodnotí pozitivně, neboť v koučování zprostředkovávají změnu a posun.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on self-reflection of coaches and critical moments in coaching from the perspective of coaches. In this work, we examined how coaches reflect coaching of their clients, which personal qualifications are crucial for this profession according to them and if they have any experience with critical moments in coaching. The theoretical part defines the concept of coaching, its nature, goals, division, approaches and models of coaching. The following describes the coach as a person, training systems, certification, use of coaching and efficiency factors in the coaching process. The next chapters are marked with critical moments in coaching, coach self-reflection and relevant research study. The practical part consists of qualitative research which is attended by 10 coaches. A semi-structured interview was chosen for data collection. Results of analysis shows that coaching is a development tool based on feedback. For the coach, it is a source of inspiration, meaning and joy. Furthermore, they present suitable personal competencies of the coach important for the practice of this profession. In connection with critical moments in coaching, the results have identified two central topics that coaches face in coaching clients. Although these are critical moments, coaches evaluate them positively as they mediate change and shift in coaching.
coaching, self-reflection, critical moments in coaching, coaches, supervision
Rozsah průvodní práce
77 s. (126 140 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na sebereflexi koučů a kritické momenty koučinku z pohledu koučů. V rámci této práce jsme zkoumali, jak koučové reflektují koučování svých klientů, jaké osobnostní kompetence jsou podle nich důležité k vykonávání profese kouče a jaká je zkušenost koučů s kritickými momenty v koučování. V teoretické části je nejprve vymezen pojem koučování, jeho podstaty, cíle, dělení, přístupy a modely koučinku. Dále je popsána osoba kouče, systémy vzdělávání, certifikace, využití koučinku a faktory účinnosti v procesu koučování. Další kapitoly jsou věnovány již samotným kritickým okamžikům v koučování, sebereflexi koučů a relevantním výzkumným studiím souvisejícím s názvem práce. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, kterého se zúčastnilo 10 koučů a kteří byli získáni prostřednictvím záměrného účelového výběru a metody sněhové koule. Ke sběru dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Na základě analýzy výsledky ukazují, že koučování je rozvojovým nástrojem založeným na zpětné vazbě. Pro kouče představuje zdroj inspirace, smyslu a radosti. Dále předkládají vhodné osobnostní kompetence kouče důležité pro vykonávání této profese. V souvislosti s kritickými okamžiky v koučování výsledky identifikovaly dvě ústřední témata, se kterými se koučové v rámci koučování klientů setkávají. Ačkoliv se jedná o kritické momenty, koučové je hodnotí pozitivně, neboť v koučování zprostředkovávají změnu a posun.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on self-reflection of coaches and critical moments in coaching from the perspective of coaches. In this work, we examined how coaches reflect coaching of their clients, which personal qualifications are crucial for this profession according to them and if they have any experience with critical moments in coaching. The theoretical part defines the concept of coaching, its nature, goals, division, approaches and models of coaching. The following describes the coach as a person, training systems, certification, use of coaching and efficiency factors in the coaching process. The next chapters are marked with critical moments in coaching, coach self-reflection and relevant research study. The practical part consists of qualitative research which is attended by 10 coaches. A semi-structured interview was chosen for data collection. Results of analysis shows that coaching is a development tool based on feedback. For the coach, it is a source of inspiration, meaning and joy. Furthermore, they present suitable personal competencies of the coach important for the practice of this profession. In connection with critical moments in coaching, the results have identified two central topics that coaches face in coaching clients. Although these are critical moments, coaches evaluate them positively as they mediate change and shift in coaching.
coaching, self-reflection, critical moments in coaching, coaches, supervision
Zásady pro vypracování
1. Výzkumným problémem bakalářské práce je sebereflexe koučů a jejich zkušenost s kritickými momenty v koučování. 2. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak koučové reflektují svou práci s klienty a zmapovat, jestli si jsou subjektivní výpovědi koučů podobné. 3. Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. 4. Teoretická část se zaměří na základní pojmy a teorie z oblasti koučování. 5. Praktická část bude provedena kvalitativním výzkumem. Data budou získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s kouči, které následně budou přepsány a analyzovány. V rámci výzkumné části budou dodržována etická pravidla a s daty bude nakládáno dle zákonných norem. Parametry práce budou odpovídat metodickým pokynům Katedry psychologie Univerzity Palackého.
Zásady pro vypracování
1. Výzkumným problémem bakalářské práce je sebereflexe koučů a jejich zkušenost s kritickými momenty v koučování. 2. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak koučové reflektují svou práci s klienty a zmapovat, jestli si jsou subjektivní výpovědi koučů podobné. 3. Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. 4. Teoretická část se zaměří na základní pojmy a teorie z oblasti koučování. 5. Praktická část bude provedena kvalitativním výzkumem. Data budou získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s kouči, které následně budou přepsány a analyzovány. V rámci výzkumné části budou dodržována etická pravidla a s daty bude nakládáno dle zákonných norem. Parametry práce budou odpovídat metodickým pokynům Katedry psychologie Univerzity Palackého.
Seznam doporučené literatury
Atkinson, M., & Chois, R. T. (2009). Koučink-věda i umění: vnitřní dynamika. Praha: Portál. Daňková, M. (2015). Koučování: Kdy, jak a proč, 3.vyd. Praha: Grada Publishing as. Gallwey, W. T., & Lisa, A. (2010). Inner game pro manažery: tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Praha: Management Press. Hawkins, P. (2017). Leadership team coaching: Developing collective transformational leadership. London: Kogan Page Publishers. Knight, J. (2008). Coaching: Approaches and perspectives. California: Corwin Press. Whitmore, J., & Lisa, A. (2009). Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti: metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press. Zatloukal, L., & Vítek, P. (2016). Koučování zaměřené na řešení: 50 klíčů pro společné otevírání nových možností. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Atkinson, M., & Chois, R. T. (2009). Koučink-věda i umění: vnitřní dynamika. Praha: Portál. Daňková, M. (2015). Koučování: Kdy, jak a proč, 3.vyd. Praha: Grada Publishing as. Gallwey, W. T., & Lisa, A. (2010). Inner game pro manažery: tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Praha: Management Press. Hawkins, P. (2017). Leadership team coaching: Developing collective transformational leadership. London: Kogan Page Publishers. Knight, J. (2008). Coaching: Approaches and perspectives. California: Corwin Press. Whitmore, J., & Lisa, A. (2009). Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti: metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press. Zatloukal, L., & Vítek, P. (2016). Koučování zaměřené na řešení: 50 klíčů pro společné otevírání nových možností. Praha: Portál.