Předmětem mé práce je sebeprezentace žen na Instagramu. Zasazuji zkušenost respondentek do vybraných komponent sebepojetí. Cílem práce je popis prožitků spojených se sebeprezentací na Instagramu. Ve svém výzkumu aplikuji kvalitativní metodologii. Výběr respondentů byl vybrán pomocí záměrného výběrů, ke sběru dat sloužil polostrukturovaný rozhovor a analýza profilu. Pro analýzu dat jsem zvolila interpretativní fenomenologickou analýzu. Výsledky jsou následující. Prezentace příspěvků, na kterých je viditelná postava žen, je spojena s očekávanou vyšší mírou zpětné vazby. Pocity, které se vážou ke sdílení těchto příspěvků, jsou odrazem tělesného sebepojetí ženy. Obavy, které často vyvstávají společně se sdílením příspěvků, na kterých je viditelná postava žen, jsou odrazem vnímání vlastních tělesných nedostatků. Zpětná vazba je znakem pomyslné úspěšnosti fotografie a částečně slouží k potvrzení prezentace, odlišně je však vnímána v závislosti na typu sledujícího a na vnímání zpětné vazby má vliv faktor přátelství. Nejdůležitější jsou pro ženy ty fotografie, které mají spojené s určitými důležitými momenty a emocemi.
Anotace v angličtině
The subject of my work is self-presentation of women on Instagram. I put respondents' experience into selected components of self-concept. The aim of this work is to describe experiences connected with self-presentation on Instagram. In my research, I apply qualitative methodology. The respondents were selected by means of deliberate selections, and a semi-structured interview and profile analysis were used for data collection. For data analysis, I have chosen interpretative phenomenological analysis. The results are as follows. The presentation of the posts in which a woman figure is visible is associated with the expected higher level of feedback. Feelings related to sharing of these posts are a reflection of a woman's physical self-concept. Concerns which often arise when sharing posts with a visible woman figure reflect the perception of women's own physical imperfections. Feedback is a sign of the imaginary success of photography and partly serves to confirm the presentation, but it is perceived differently depending on the type of viewer and the perception of feedback is also influenced by the friendship factor. Women perceive the most significant those photographs which are associated with certain important moments and emotions.
Klíčová slova
Instagram, sebeprezentace, sebepojetí, sociální sítě, kyberpsychologie
Klíčová slova v angličtině
Instagram, self-presentation, self-concept, social network sites, cyberpsychology
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem mé práce je sebeprezentace žen na Instagramu. Zasazuji zkušenost respondentek do vybraných komponent sebepojetí. Cílem práce je popis prožitků spojených se sebeprezentací na Instagramu. Ve svém výzkumu aplikuji kvalitativní metodologii. Výběr respondentů byl vybrán pomocí záměrného výběrů, ke sběru dat sloužil polostrukturovaný rozhovor a analýza profilu. Pro analýzu dat jsem zvolila interpretativní fenomenologickou analýzu. Výsledky jsou následující. Prezentace příspěvků, na kterých je viditelná postava žen, je spojena s očekávanou vyšší mírou zpětné vazby. Pocity, které se vážou ke sdílení těchto příspěvků, jsou odrazem tělesného sebepojetí ženy. Obavy, které často vyvstávají společně se sdílením příspěvků, na kterých je viditelná postava žen, jsou odrazem vnímání vlastních tělesných nedostatků. Zpětná vazba je znakem pomyslné úspěšnosti fotografie a částečně slouží k potvrzení prezentace, odlišně je však vnímána v závislosti na typu sledujícího a na vnímání zpětné vazby má vliv faktor přátelství. Nejdůležitější jsou pro ženy ty fotografie, které mají spojené s určitými důležitými momenty a emocemi.
Anotace v angličtině
The subject of my work is self-presentation of women on Instagram. I put respondents' experience into selected components of self-concept. The aim of this work is to describe experiences connected with self-presentation on Instagram. In my research, I apply qualitative methodology. The respondents were selected by means of deliberate selections, and a semi-structured interview and profile analysis were used for data collection. For data analysis, I have chosen interpretative phenomenological analysis. The results are as follows. The presentation of the posts in which a woman figure is visible is associated with the expected higher level of feedback. Feelings related to sharing of these posts are a reflection of a woman's physical self-concept. Concerns which often arise when sharing posts with a visible woman figure reflect the perception of women's own physical imperfections. Feedback is a sign of the imaginary success of photography and partly serves to confirm the presentation, but it is perceived differently depending on the type of viewer and the perception of feedback is also influenced by the friendship factor. Women perceive the most significant those photographs which are associated with certain important moments and emotions.
Klíčová slova
Instagram, sebeprezentace, sebepojetí, sociální sítě, kyberpsychologie
Klíčová slova v angličtině
Instagram, self-presentation, self-concept, social network sites, cyberpsychology
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury k tématu tvorby identity a sebeprezentace v kyberprostoru
2. Analýza dosavadních výzkumů, jejich metodologie a výsledky
3. Výběr vhodných metod a tvorba struktury rozhovoru
4. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů
5. Zpracování získaných dat
6. Analýza získaných dat, interpretace výsledků
7. Diskuze teoretických předpokladů práce, zvolené metodologie a výsledků výzkumu
8. Zpracování diplomové práce po obsahové a formální stránce (Manuál pro psaní diplomových prací - Kolařík et. al., 2017)
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury k tématu tvorby identity a sebeprezentace v kyberprostoru
2. Analýza dosavadních výzkumů, jejich metodologie a výsledky
3. Výběr vhodných metod a tvorba struktury rozhovoru
4. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů
5. Zpracování získaných dat
6. Analýza získaných dat, interpretace výsledků
7. Diskuze teoretických předpokladů práce, zvolené metodologie a výsledků výzkumu
8. Zpracování diplomové práce po obsahové a formální stránce (Manuál pro psaní diplomových prací - Kolařík et. al., 2017)
Seznam doporučené literatury
Alavi, M., Borgatti, S. P., Kane, G. C., & Labianca, G. (2014). What's different about social media networks? A framework and research agenda. MIS Quarterly. 38(1), 275-304
Cash, T. F., Cashová, D. W., & Butters, J. W. (1983). "Mirror, mirror, on the wall?": Contrast effects and self-evaluations of physical attractiveness. Personality and Social Psychology Bulletin, 9(3), 351-358. doi:10.1177/0146167283093004
Deuze, M. (2016). Media Life: Život v médiích. Praha: Karolinum.
Kawasaki, G. The Art of Social Media - Power Tips for Power Users. London: Penguin books.
Musil, J. (2008). Úvod do sociální a masové komunikace. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Seznam doporučené literatury
Alavi, M., Borgatti, S. P., Kane, G. C., & Labianca, G. (2014). What's different about social media networks? A framework and research agenda. MIS Quarterly. 38(1), 275-304
Cash, T. F., Cashová, D. W., & Butters, J. W. (1983). "Mirror, mirror, on the wall?": Contrast effects and self-evaluations of physical attractiveness. Personality and Social Psychology Bulletin, 9(3), 351-358. doi:10.1177/0146167283093004
Deuze, M. (2016). Media Life: Život v médiích. Praha: Karolinum.
Kawasaki, G. The Art of Social Media - Power Tips for Power Users. London: Penguin books.
Musil, J. (2008). Úvod do sociální a masové komunikace. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.