Bakalářská práce je zaměřena na vliv praktikování meditace u osob, které předtím nikdy meditační techniky nepraktikovaly. Teoretická část obsahuje výzkumné metody spánku, biologické a cirkadiánní rytmy, spánkové fáze, spánkové poruchy, vlivy na usínání a spánek a smysl spánku. Dále pak základní terminologii buddhistických meditací, podklady všímavosti, předměty meditace, meditace théravádové tradice, účinky meditace, meditace v psychologii a dosavadní výzkumy meditací v souvislosti s usínáním. Výzkumná část sestává z kvalitativního výzkumu s cílem deskripce zážitků respondentů bez meditace a s meditací. Metodou získávání dat byl sběr deníkových zápisů po dobu 8 týdnů rozdělených na 4 kontrolní a 4 experimentální týdny. Následná analýza a interpretace dat proběhla metodou IPA nahlížením nejprve na jednotlivé respondenty, na obě sledovaná období zvlášť a poté došlo k jejich vzájemnému porovnání. Výsledky výzkumu ukazují na rozdíly v prožívání během meditace a bez meditace v kategoriích emocí a pocitů, obsahů mysli a tělesných vjemů a projevů. Byl potvrzen subjektivní pozitivní vliv meditační techniky na usínání.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the influence of practicing meditation on people who have never meditated before. The theoretical part contains research methods of sleep, biological and circadian rhythms, sleep phases, sleep disorders, influences on falling asleep and sleep itself and its meaning, terminology of Buddhist meditations, mindfulness, objects of meditation, meditation of the Theravada tradition, the meditation effects, meditation in psychology and previous researches of meditations in connection with falling asleep. The research part consists of a qualitative research. The aim was a description of the experiences of respondents without and with meditation. The method of the data acquisition was a collection of diaries collected from participants for 8 weeks divided into 4 control and 4 experimental weeks. The subsequent analysis and interpretation of the data was performed using the IPA method. This work focused on individual respondents, at both monitored periods separately and then at its comparison. The results show a difference between those periods in the categories of emotions and feelings, contents of the mind and bodily perceptions and manifestations.
Bakalářská práce je zaměřena na vliv praktikování meditace u osob, které předtím nikdy meditační techniky nepraktikovaly. Teoretická část obsahuje výzkumné metody spánku, biologické a cirkadiánní rytmy, spánkové fáze, spánkové poruchy, vlivy na usínání a spánek a smysl spánku. Dále pak základní terminologii buddhistických meditací, podklady všímavosti, předměty meditace, meditace théravádové tradice, účinky meditace, meditace v psychologii a dosavadní výzkumy meditací v souvislosti s usínáním. Výzkumná část sestává z kvalitativního výzkumu s cílem deskripce zážitků respondentů bez meditace a s meditací. Metodou získávání dat byl sběr deníkových zápisů po dobu 8 týdnů rozdělených na 4 kontrolní a 4 experimentální týdny. Následná analýza a interpretace dat proběhla metodou IPA nahlížením nejprve na jednotlivé respondenty, na obě sledovaná období zvlášť a poté došlo k jejich vzájemnému porovnání. Výsledky výzkumu ukazují na rozdíly v prožívání během meditace a bez meditace v kategoriích emocí a pocitů, obsahů mysli a tělesných vjemů a projevů. Byl potvrzen subjektivní pozitivní vliv meditační techniky na usínání.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the influence of practicing meditation on people who have never meditated before. The theoretical part contains research methods of sleep, biological and circadian rhythms, sleep phases, sleep disorders, influences on falling asleep and sleep itself and its meaning, terminology of Buddhist meditations, mindfulness, objects of meditation, meditation of the Theravada tradition, the meditation effects, meditation in psychology and previous researches of meditations in connection with falling asleep. The research part consists of a qualitative research. The aim was a description of the experiences of respondents without and with meditation. The method of the data acquisition was a collection of diaries collected from participants for 8 weeks divided into 4 control and 4 experimental weeks. The subsequent analysis and interpretation of the data was performed using the IPA method. This work focused on individual respondents, at both monitored periods separately and then at its comparison. The results show a difference between those periods in the categories of emotions and feelings, contents of the mind and bodily perceptions and manifestations.
1. Cíl teoretické části: definování základních pojmů, provedení rešerše literárních zdrojů a výzkumů na dané téma.
2. Cíl praktické části: v rámci kvalitativního výzkumu odpovědět na výzkumné otázky.
3. Výzkumný soubor - nejméně šest respondentů; výběr metodou samovýběru a metodou sněhové koule. Realizování výzkumu pomocí polostrukturovaného dotazníku, deníků a interview s respondenty.
4. Analýza a interpetace výsledků a analyzování odpovědí na výzkumné otázky.
5. Diskuze teoretických východisek se získanými zjištěními.
6. Shrnutí výsledků výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky a jejich porovnání.
Zásady pro vypracování
1. Cíl teoretické části: definování základních pojmů, provedení rešerše literárních zdrojů a výzkumů na dané téma.
2. Cíl praktické části: v rámci kvalitativního výzkumu odpovědět na výzkumné otázky.
3. Výzkumný soubor - nejméně šest respondentů; výběr metodou samovýběru a metodou sněhové koule. Realizování výzkumu pomocí polostrukturovaného dotazníku, deníků a interview s respondenty.
4. Analýza a interpetace výsledků a analyzování odpovědí na výzkumné otázky.
5. Diskuze teoretických východisek se získanými zjištěními.
6. Shrnutí výsledků výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky a jejich porovnání.
Seznam doporučené literatury
Grossman, P. (2010). Mindfulness for psychologists: Paying kind attention to the perceptible. Mindfulness, 1(2), 87-97.
Hirst, I.S. (2003). Perspectives of mindfulness. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 10, 359-366.
Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
Plháková, A. (2013). Spánek a snění: vědecké poznatky a jejich psychoterapeutické využití. Praha: Portál.
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Walker, M. P. (2018). Proč spíme: odhalte sílu spánku a snění. Brno: Jan Melvil Publishing.
Seznam doporučené literatury
Grossman, P. (2010). Mindfulness for psychologists: Paying kind attention to the perceptible. Mindfulness, 1(2), 87-97.
Hirst, I.S. (2003). Perspectives of mindfulness. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 10, 359-366.
Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
Plháková, A. (2013). Spánek a snění: vědecké poznatky a jejich psychoterapeutické využití. Praha: Portál.
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Walker, M. P. (2018). Proč spíme: odhalte sílu spánku a snění. Brno: Jan Melvil Publishing.