Hlavním cílem diplomové práce je návrh výukových materiálů pro výuku místního regionu na příkladu Slovácka pro druhý stupeň základních škol. Na základě těchto materiálů jsou vytvořeny přípravy vyučovacích hodin. V jednotlivých tématech výuky je propojení s výukou obecného zeměpisu. Dalším cílem je uskutečnění výzkumu výuky místního regionu na školách v regionu. Práce obsahuje také vhled do problematiky výuky místního regionu.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis is the design of teaching materials for teaching the local region on the example of Slovácko for the second stage of elementary schools. Lessons are created on the basis of these materials. In the individual topics of teaching there is a connection with the teaching of general geography. Another goal is to conduct research into the teaching of the local region in schools in the region. The work also contains insight into the issues of teaching the local region.
Klíčová slova
místní region, Slovácko, výukové materiály, základní škola
Klíčová slova v angličtině
local region, Slovácko, teaching materials, elementary school
Rozsah průvodní práce
99 s. (89 174 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je návrh výukových materiálů pro výuku místního regionu na příkladu Slovácka pro druhý stupeň základních škol. Na základě těchto materiálů jsou vytvořeny přípravy vyučovacích hodin. V jednotlivých tématech výuky je propojení s výukou obecného zeměpisu. Dalším cílem je uskutečnění výzkumu výuky místního regionu na školách v regionu. Práce obsahuje také vhled do problematiky výuky místního regionu.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis is the design of teaching materials for teaching the local region on the example of Slovácko for the second stage of elementary schools. Lessons are created on the basis of these materials. In the individual topics of teaching there is a connection with the teaching of general geography. Another goal is to conduct research into the teaching of the local region in schools in the region. The work also contains insight into the issues of teaching the local region.
Klíčová slova
místní region, Slovácko, výukové materiály, základní škola
Klíčová slova v angličtině
local region, Slovácko, teaching materials, elementary school
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce bude návrh výukových materiálů pro výuku místního regionu na příkladu Slovácka pro druhý stupeň základních škol. Na základě těchto materiálů budou vytvořeny přípravy vyučovacích hodin. V jednotlivých tématech výuky bude propojení s výukou obecného zeměpisu. Dalším cílem bude uskutečnění výzkumu výuky místního regionu na školách v regionu. Práce bude také obsahovat vhled do problematiky výuky místního regionu. Vybrané vytvořené materiálu budou ověřeny v reálné výuce.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce bude návrh výukových materiálů pro výuku místního regionu na příkladu Slovácka pro druhý stupeň základních škol. Na základě těchto materiálů budou vytvořeny přípravy vyučovacích hodin. V jednotlivých tématech výuky bude propojení s výukou obecného zeměpisu. Dalším cílem bude uskutečnění výzkumu výuky místního regionu na školách v regionu. Práce bude také obsahovat vhled do problematiky výuky místního regionu. Vybrané vytvořené materiálu budou ověřeny v reálné výuce.
Seznam doporučené literatury
Zormanová L. (2014): Obecná didaktika. Praha: Grada Scoffham S. (2012): Teaching geography creatively. Routledge Gersmehl, P. (2014): Teaching geography. Third edition. New York: The Guilford Press Dostál, J. (2013): Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. ePedagogium Nezvalová D. (2006): Konstruktivismus v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Integrovaná přírodověda. Olomouc: Univerzita Palackého Jones M. (2013): Debates in geography education. New York. KÜHNLOVÁ, H., 2007c. Život v našem regionu: příručka učitele. Plzeň: Fraus
Seznam doporučené literatury
Zormanová L. (2014): Obecná didaktika. Praha: Grada Scoffham S. (2012): Teaching geography creatively. Routledge Gersmehl, P. (2014): Teaching geography. Third edition. New York: The Guilford Press Dostál, J. (2013): Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. ePedagogium Nezvalová D. (2006): Konstruktivismus v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Integrovaná přírodověda. Olomouc: Univerzita Palackého Jones M. (2013): Debates in geography education. New York. KÜHNLOVÁ, H., 2007c. Život v našem regionu: příručka učitele. Plzeň: Fraus
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své prezentace představila komisi hlavní cíle své práce, jimiž byl především výzkum výuky místního regionu na příkladu Slovácka a vytvoření výukových materiálů. Studentka vytvořila přípravy pro 7 vyučovacích hodin plus jednu terénní výuku. Dále studentka hovořila především o výzkumné části své práce a hlavních výsledcích.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se studentka zaměřila na:
- shrnutí, v čem studentka spatřuje společné společné a rozdílné přístupy k výuce místního regionu v dané oblasti - návaznost na kraje ČR, témata, projekty; rozdílné - chápání místního regionu
- školu, která se studentce jeví jako vzorová pro navrženou výuku
- název kapitoly "Výuka realizovaná skrze místní region" - co vše se dá zahrnout pod pojmem "místní region"
- připravené materiály - co s nimi bude dál - studentka využije při své praxi.
V diskusi:
- dr. Frajer: Měl pojem Slovácko hlubší význam pro respondenty než jen vymezení území? - Studentka: Určitě mělo pro učitele hlubší význam.