Diplomová práce se zabývá problematikou podpůrných opatření na běžných školách, se zaměřením na asistenta pedagoga a jeho roli v třídním kolektivu. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak rodiče žáků, a to jak intaktních, tak se speciálními vzdělávacími potřebami, nahlíží na pozici asistenta pedagoga. Zda vědí jaká je náplň práce asistenta pedagoga a jestli by případně uvítali více informací o této problematice. V teoretické části jsou definovány základní pojmy spojené s tématem. Dále jsou zde uvedeni žáci s potřebou podpůrných opatření, charakteristika jednotlivých podpůrných opatření, činnost školských poradenských zařízení a v neposlední řadě informace týkající se asistenta pedagoga a jeho role v třídním kolektivu. Praktická část je realizována kvantitativním výzkumem, pomocí dotazníkového šetření, analýzou a interpretací výsledků.
Anotace v angličtině
The final work focuses on a topic Support measures with focus on the teacher´s assistant and his role in the class team. The aim of the research was to find the opinion of pupil´s parents, both intact and with special educational needs, as a teacher´s assistant. If they know what is the job of the teacher´s assistant and if they would like more informations on this issue. The final work is divided into two parts. The theoretical part describes basics concepts connected with the issue. Also there are mentioned pupils who need support measures, characteristics of support measures, the activities of school counseling facilities and information connected with the teacher´s assistant and his role in the class team. The practical part is realized by quantitative research using a questionnaire survey, analysis and interpretation of the results.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, podpůrná opatření, oblasti podpory, třídní kolektiv, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
Teacher´s Assistant, Support Measures, Support Area, Class Team, Students with Special Education Needs
Rozsah průvodní práce
91 s. (121 241 znaků), VII
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou podpůrných opatření na běžných školách, se zaměřením na asistenta pedagoga a jeho roli v třídním kolektivu. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak rodiče žáků, a to jak intaktních, tak se speciálními vzdělávacími potřebami, nahlíží na pozici asistenta pedagoga. Zda vědí jaká je náplň práce asistenta pedagoga a jestli by případně uvítali více informací o této problematice. V teoretické části jsou definovány základní pojmy spojené s tématem. Dále jsou zde uvedeni žáci s potřebou podpůrných opatření, charakteristika jednotlivých podpůrných opatření, činnost školských poradenských zařízení a v neposlední řadě informace týkající se asistenta pedagoga a jeho role v třídním kolektivu. Praktická část je realizována kvantitativním výzkumem, pomocí dotazníkového šetření, analýzou a interpretací výsledků.
Anotace v angličtině
The final work focuses on a topic Support measures with focus on the teacher´s assistant and his role in the class team. The aim of the research was to find the opinion of pupil´s parents, both intact and with special educational needs, as a teacher´s assistant. If they know what is the job of the teacher´s assistant and if they would like more informations on this issue. The final work is divided into two parts. The theoretical part describes basics concepts connected with the issue. Also there are mentioned pupils who need support measures, characteristics of support measures, the activities of school counseling facilities and information connected with the teacher´s assistant and his role in the class team. The practical part is realized by quantitative research using a questionnaire survey, analysis and interpretation of the results.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, podpůrná opatření, oblasti podpory, třídní kolektiv, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
Teacher´s Assistant, Support Measures, Support Area, Class Team, Students with Special Education Needs
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury
2. Vypracování teoretické části
3. Konzultace
4. Příprava výzkumné části a sběr dat
5. Vypracování praktické části
6. Konzultace
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury
2. Vypracování teoretické části
3. Konzultace
4. Příprava výzkumné části a sběr dat
5. Vypracování praktické části
6. Konzultace
Seznam doporučené literatury
1. HANÁK, P. a kol. 2015 Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabení kognitivního výkonu. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN: 978-80-244-4677-6.
2. MICHALÍK, J.; BASLEROVÁ, P.; FELCMANOVÁ, L. 2015 Katalog podpůrných opatření obecná část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN: 978-80-244-4675-2.
3. MICHALÍK, J.; BASLEROVÁ, P.; FELCMANOVÁ, L. 2015 Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha : Člověk v tísni, o. p. s. ISBN: 978-80-87456-57-6.
4. BOČKOVÁ, B.; VÍTKOVÁ, M. 2016 Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání: Support of students with special educational needs in the context of inclusive education. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-8508-4.
Seznam doporučené literatury
1. HANÁK, P. a kol. 2015 Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabení kognitivního výkonu. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN: 978-80-244-4677-6.
2. MICHALÍK, J.; BASLEROVÁ, P.; FELCMANOVÁ, L. 2015 Katalog podpůrných opatření obecná část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN: 978-80-244-4675-2.
3. MICHALÍK, J.; BASLEROVÁ, P.; FELCMANOVÁ, L. 2015 Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha : Člověk v tísni, o. p. s. ISBN: 978-80-87456-57-6.
4. BOČKOVÁ, B.; VÍTKOVÁ, M. 2016 Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání: Support of students with special educational needs in the context of inclusive education. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-8508-4.