V diplomové práci se zabýváme vnímáním rizikového chování cyklistů z pohledu řidičů, chováním řidičů, a jejich vzájemnou souvislostí. Využili jsme smíšenou metodu výzkumu. Kvalitativní částí bylo hloubkové individuální nestandardizované interview ve formě neformálního rozhovoru se záměrem identifikace údajů potřebných pro tvorbu položek dotazníku, který byl následně využit jako část kvantitativního sběru dat. Druhou metodou byl sebehodnotící padesáti položkový standardizovaný Dotazník řidičského chování (DBQ). Dotazníky v elektronické formě samovýběrem na základě dobrovolnosti vyplnilo celkem 216 respondentů. Podařilo se nám sestavit hierarchický seznam rizikových situací cyklistů, ze kterého vyplývá, která chování cyklistů považují řidiči za nejrizikovější. Dozvěděli jsme se, jaká jsou nejčastější aberantní chování řidičů, a které subpopulace se v hodnocení položek a faktorů dotazníků liší. Rovněž jsme prokázali souvislost mezi užitými dotazníky.
Anotace v angličtině
In this thesis we deal with the perception of risky behavior of cyclists from the driver's point of view, the behavior of drivers and their mutual relationship. We used a mixed method of research. The qualitative part was an in-depth individual non-standardized interview in the form of an informal interview with the aim of identifying the data needed to create the items of the questionnaire, which was subsequently used as part of the quantitative data collection. The second method was a self-evaluating fifty-item standardized Driving Behavior Questionnaire (DBQ). A total of 216 respondents completed the questionnaires in electronic form by self-selection based on voluntary action. We have managed to compile a hierarchical list of cyclists' risky situations, which shows which cyclists' behavior is considered the most risky by drivers. We learned what are the most common aberrant drivers' behavior and which subpopulations differ in the evaluation of items and questionnaire factors. We also demonstrated the link between the questionnaires used.
Klíčová slova
dopravní psychologie, řidič, cyklista, vnímání rizika, řidičské chování, DBQ
V diplomové práci se zabýváme vnímáním rizikového chování cyklistů z pohledu řidičů, chováním řidičů, a jejich vzájemnou souvislostí. Využili jsme smíšenou metodu výzkumu. Kvalitativní částí bylo hloubkové individuální nestandardizované interview ve formě neformálního rozhovoru se záměrem identifikace údajů potřebných pro tvorbu položek dotazníku, který byl následně využit jako část kvantitativního sběru dat. Druhou metodou byl sebehodnotící padesáti položkový standardizovaný Dotazník řidičského chování (DBQ). Dotazníky v elektronické formě samovýběrem na základě dobrovolnosti vyplnilo celkem 216 respondentů. Podařilo se nám sestavit hierarchický seznam rizikových situací cyklistů, ze kterého vyplývá, která chování cyklistů považují řidiči za nejrizikovější. Dozvěděli jsme se, jaká jsou nejčastější aberantní chování řidičů, a které subpopulace se v hodnocení položek a faktorů dotazníků liší. Rovněž jsme prokázali souvislost mezi užitými dotazníky.
Anotace v angličtině
In this thesis we deal with the perception of risky behavior of cyclists from the driver's point of view, the behavior of drivers and their mutual relationship. We used a mixed method of research. The qualitative part was an in-depth individual non-standardized interview in the form of an informal interview with the aim of identifying the data needed to create the items of the questionnaire, which was subsequently used as part of the quantitative data collection. The second method was a self-evaluating fifty-item standardized Driving Behavior Questionnaire (DBQ). A total of 216 respondents completed the questionnaires in electronic form by self-selection based on voluntary action. We have managed to compile a hierarchical list of cyclists' risky situations, which shows which cyclists' behavior is considered the most risky by drivers. We learned what are the most common aberrant drivers' behavior and which subpopulations differ in the evaluation of items and questionnaire factors. We also demonstrated the link between the questionnaires used.
Klíčová slova
dopravní psychologie, řidič, cyklista, vnímání rizika, řidičské chování, DBQ
Práce se bude zabývat problematikou interakce řidičů motorových vozidel a cyklistů na pozemních komunikacích v Ostravě.
Teoretická část práce se bude zaměřovat na problematiku komunikace mezi řidiči vozidel a cyklisty. Obecněji bude popisovat sociální aspekty dopravního systému. Popsána bude problematika chování a vzájemné interakce jednotlivých druhů dopravy, zejména automobilové a cyklistické.
V první části výzkumu budou provedeny hloubkové rozhovory s řidiči na téma interakce s cyklisty, se záměrem identifikace rizikových situací. Výběr jednotlivých řidičů se bude lišit podle věku, pohlaví, průměrných najetých kilometrů a času stráveného jízdou. Na základě vyhodnocených výsledků z první části výzkumu bude vytvořen dotazník, který bude využit ve druhé, kvantitativní části. Bude zaměřen na výzkum právě zjištěných problematických interakcí a seřazením posouzení subjektivní závažnosti chování cyklistů řidiči motorových vozidel.
Z práce by mělo být zřejmé, které chování cyklistů vnímají řidiči jako nejproblematičtější, nejrizikovější a subjektivně zatěžující. S pomocí korelační analýzy bude zjištěno, jak se ve vnímání situací liší jednotlivé skupiny řidičů. Výstupem by měl být rovněž žebříček situací, které řidiči považují u cyklistů za problematické. Žebříček by měl být seřazen sestupně, od situací nejvíce problematických, po ty nejméně.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou interakce řidičů motorových vozidel a cyklistů na pozemních komunikacích v Ostravě.
Teoretická část práce se bude zaměřovat na problematiku komunikace mezi řidiči vozidel a cyklisty. Obecněji bude popisovat sociální aspekty dopravního systému. Popsána bude problematika chování a vzájemné interakce jednotlivých druhů dopravy, zejména automobilové a cyklistické.
V první části výzkumu budou provedeny hloubkové rozhovory s řidiči na téma interakce s cyklisty, se záměrem identifikace rizikových situací. Výběr jednotlivých řidičů se bude lišit podle věku, pohlaví, průměrných najetých kilometrů a času stráveného jízdou. Na základě vyhodnocených výsledků z první části výzkumu bude vytvořen dotazník, který bude využit ve druhé, kvantitativní části. Bude zaměřen na výzkum právě zjištěných problematických interakcí a seřazením posouzení subjektivní závažnosti chování cyklistů řidiči motorových vozidel.
Z práce by mělo být zřejmé, které chování cyklistů vnímají řidiči jako nejproblematičtější, nejrizikovější a subjektivně zatěžující. S pomocí korelační analýzy bude zjištěno, jak se ve vnímání situací liší jednotlivé skupiny řidičů. Výstupem by měl být rovněž žebříček situací, které řidiči považují u cyklistů za problematické. Žebříček by měl být seřazen sestupně, od situací nejvíce problematických, po ty nejméně.
Seznam doporučené literatury
Barjonet, P. E. (2001). Traffic psychology today. Boston, Mass.; Dordrecht; London: Kluwer Academic Publishers.
Kátia Andrade, & Seiichi Kagaya. (2013). Cyclists' Behaviour: identification of factors on commuting by bicycle. Paranoá: Cadernos de Arquitetura e Urbanismo, Vol 0, Iss 9 (2013), (9).
Royal, D., & Miller-Steiger, D. (2008). National survey of bicyclist and pedestrian attitudes and behavior. Washington, D.C.: U.S. Dept. of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration.
Štikar, J., Hoskovec, J., & Šmolíková, J. (2003). Psychologie v dopravě. Praha: Karolinum.
Šucha, M., et al. (2013). Dopravní psychologie pro praxi. Praha: Grada.
Porter, B. E. (2011). Handbook of traffic psychology. London; Waltham, Mass.: Elsevier Academic Press.
Seznam doporučené literatury
Barjonet, P. E. (2001). Traffic psychology today. Boston, Mass.; Dordrecht; London: Kluwer Academic Publishers.
Kátia Andrade, & Seiichi Kagaya. (2013). Cyclists' Behaviour: identification of factors on commuting by bicycle. Paranoá: Cadernos de Arquitetura e Urbanismo, Vol 0, Iss 9 (2013), (9).
Royal, D., & Miller-Steiger, D. (2008). National survey of bicyclist and pedestrian attitudes and behavior. Washington, D.C.: U.S. Dept. of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration.
Štikar, J., Hoskovec, J., & Šmolíková, J. (2003). Psychologie v dopravě. Praha: Karolinum.
Šucha, M., et al. (2013). Dopravní psychologie pro praxi. Praha: Grada.
Porter, B. E. (2011). Handbook of traffic psychology. London; Waltham, Mass.: Elsevier Academic Press.