Dizertační práce zkoumá využívání nových technologií v české muzejní a galerijní edukaci. Klíčovými pojmy práce jsou digitální technologie, muzeum a galerie, muzejní edukace, zprostředkování muzejních sbírek v kontextu využívání nových technologií. Cílem práce je deskripce současného stavu využívání nových technologií v české muzejní kultuře, rozlišení jednotlivých druhů využívaných digitálních produktů a následná analýza edukačního obsahu vybraných zástupců těchto produktů a způsobů didaktické transformace tohoto obsahu. Téma výzkumu je zasazeno jednak do kontextu vývoje muzejního vzdělávání a jednak do pedagogického kontextu e-learningu a blended learningu. Téma je zpracováno rovněž s ohledem na komunikaci se současným návštěvníkem, interpretaci muzejních sbírek
a proměnlivost postmoderní doby spojenou s masovým využíváním digitálních technologií v každodenním životě. Základem práce je výzkum na téma využití nových technologií v české muzejní a galerijní edukaci, který využil design smíšeného výzkumu. V kvantitativní části byla prostřednictvím dotazníkového šetření zajištěna prvotní data a jejich vyhodnocením zmapována situace panující v českých muzeích, v kvalitativní části bylo na získané výsledky navázáno a byla provedena analýza vybraných digitálních produktů, konkrétně mobilních aplikací českých muzeí a digitálních průvodců v tabletu.
Anotace v angličtině
Ph.D. thesis focuses on the application of new technologies in the Czech museum and gallery teaching. The key terms include museum and gallery, museum teaching, making museum collections accessible to all in the context of new technologies application. The objective of the thesis is to describe the current degree in which new technologies are used, to distinguish digital types and products that are currently being applied, as well as to analyse the educational content of selected representatives of these products, and of the approaches to didactic transformation of the content. The theme of the thesis is based in the context of museum education development and in the educational context of e-learning and blended learning. The thesis will also address the issue of communication with a contemporary visitor, the interpretation of museum collections and the changeability of postmodern period connected with mass use of new technologies in everyday life. The starting point of the thesis is the research into the use of new technologies in museum and gallery teaching which employs a mixed research method. The quantitative part has brought first data that follows from questionnaires and based on these data the current state in the Czech Republic has been described. The qualitative part has built on the results and analysed selected digital products such as mobile applications and exhibition guides.
Klíčová slova
muzeum, muzejní pedagogika, muzejní edukace, digitální technologie v muzejní kultuře, nové technologie ve vzdělávání, e-learning, blended learning, mobilní aplikace v muzeu, digitální průvodce v muzeu
Klíčová slova v angličtině
museum, museum education, museum teaching, digital technologies in museum culture, new technologies in education, e-learning, blended learning, mobile applications in museum, digital guides in museum
Rozsah průvodní práce
119 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Dizertační práce zkoumá využívání nových technologií v české muzejní a galerijní edukaci. Klíčovými pojmy práce jsou digitální technologie, muzeum a galerie, muzejní edukace, zprostředkování muzejních sbírek v kontextu využívání nových technologií. Cílem práce je deskripce současného stavu využívání nových technologií v české muzejní kultuře, rozlišení jednotlivých druhů využívaných digitálních produktů a následná analýza edukačního obsahu vybraných zástupců těchto produktů a způsobů didaktické transformace tohoto obsahu. Téma výzkumu je zasazeno jednak do kontextu vývoje muzejního vzdělávání a jednak do pedagogického kontextu e-learningu a blended learningu. Téma je zpracováno rovněž s ohledem na komunikaci se současným návštěvníkem, interpretaci muzejních sbírek
a proměnlivost postmoderní doby spojenou s masovým využíváním digitálních technologií v každodenním životě. Základem práce je výzkum na téma využití nových technologií v české muzejní a galerijní edukaci, který využil design smíšeného výzkumu. V kvantitativní části byla prostřednictvím dotazníkového šetření zajištěna prvotní data a jejich vyhodnocením zmapována situace panující v českých muzeích, v kvalitativní části bylo na získané výsledky navázáno a byla provedena analýza vybraných digitálních produktů, konkrétně mobilních aplikací českých muzeí a digitálních průvodců v tabletu.
Anotace v angličtině
Ph.D. thesis focuses on the application of new technologies in the Czech museum and gallery teaching. The key terms include museum and gallery, museum teaching, making museum collections accessible to all in the context of new technologies application. The objective of the thesis is to describe the current degree in which new technologies are used, to distinguish digital types and products that are currently being applied, as well as to analyse the educational content of selected representatives of these products, and of the approaches to didactic transformation of the content. The theme of the thesis is based in the context of museum education development and in the educational context of e-learning and blended learning. The thesis will also address the issue of communication with a contemporary visitor, the interpretation of museum collections and the changeability of postmodern period connected with mass use of new technologies in everyday life. The starting point of the thesis is the research into the use of new technologies in museum and gallery teaching which employs a mixed research method. The quantitative part has brought first data that follows from questionnaires and based on these data the current state in the Czech Republic has been described. The qualitative part has built on the results and analysed selected digital products such as mobile applications and exhibition guides.
Klíčová slova
muzeum, muzejní pedagogika, muzejní edukace, digitální technologie v muzejní kultuře, nové technologie ve vzdělávání, e-learning, blended learning, mobilní aplikace v muzeu, digitální průvodce v muzeu
Klíčová slova v angličtině
museum, museum education, museum teaching, digital technologies in museum culture, new technologies in education, e-learning, blended learning, mobile applications in museum, digital guides in museum
Zásady pro vypracování
Abstrakt
Dizertační práce zkoumá využívání nových technologií v české muzejní a galerijní edukaci. Klíčovými pojmy práce jsou muzeum a galerie, muzejní edukace, interpretace muzejního obsahu, zprostředkování muzejních sbírek v kontextu využívání nových technologií. Cílem práce je deskripce současného stavu využívání nových technologií v české muzejní kultuře, rozlišení jednotlivých druhů využívaných digitálních produktů a následná analýza edukačního obsahu vybraných zástupců těchto produktů a způsobů didaktické transformace tohoto obsahu. Téma výzkumu je zasazeno jednak do kontextu vývoje muzejního vzdělávání a jednak do pedagogického kontextu e-learningu a blended learningu. Téma bude zpracováno rovněž s ohledem na komunikaci se současným návštěvníkem, interpretaci muzejních sbírek a proměnlivost postmoderní doby spojenou s masovým využíváním digitálních technologií v každodenním životě. Základem práce je výzkum na téma využití nových technologií v české muzejní a galerijní edukaci, který využil design smíšeného výzkumu. V kvantitativní části byla prostřednictvím dotazníkového šetření zajištěna prvotní data a jejich vyhodnocením zmapována situace panující v českých muzeích, v kvalitativní části bylo na získané výsledky navázáno a byla provedena analýza vybraných digitálních produktů, konkrétně mobilních aplikací a digitálních průvodců.
Zásady pro vypracování
Abstrakt
Dizertační práce zkoumá využívání nových technologií v české muzejní a galerijní edukaci. Klíčovými pojmy práce jsou muzeum a galerie, muzejní edukace, interpretace muzejního obsahu, zprostředkování muzejních sbírek v kontextu využívání nových technologií. Cílem práce je deskripce současného stavu využívání nových technologií v české muzejní kultuře, rozlišení jednotlivých druhů využívaných digitálních produktů a následná analýza edukačního obsahu vybraných zástupců těchto produktů a způsobů didaktické transformace tohoto obsahu. Téma výzkumu je zasazeno jednak do kontextu vývoje muzejního vzdělávání a jednak do pedagogického kontextu e-learningu a blended learningu. Téma bude zpracováno rovněž s ohledem na komunikaci se současným návštěvníkem, interpretaci muzejních sbírek a proměnlivost postmoderní doby spojenou s masovým využíváním digitálních technologií v každodenním životě. Základem práce je výzkum na téma využití nových technologií v české muzejní a galerijní edukaci, který využil design smíšeného výzkumu. V kvantitativní části byla prostřednictvím dotazníkového šetření zajištěna prvotní data a jejich vyhodnocením zmapována situace panující v českých muzeích, v kvalitativní části bylo na získané výsledky navázáno a byla provedena analýza vybraných digitálních produktů, konkrétně mobilních aplikací a digitálních průvodců.
Seznam doporučené literatury
BÜSCHER, B. 2011. Umění a nová média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-5639-8.
KESNER, Ladislav. 2000. Muzeum umění v digitální době: Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie v Praze, 2000. ISBN 80-7035-155-1 (NG) 80-7203-252-6 (Argo).
MAŇÁK, Josef, ed., ŠVEC, Štefan, ed. a ŠVEC, Vlastimil, ed. 2005. Slovník pedagogické metodologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 134 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 3. ISBN 80-7315-102-2.
McLUHAN, Marhal. 2011. Jak rozumět médiím: Extenze člověka. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. ISBN: 80-207-0296-2.
McLUHAN, Marhal. 2000. Člověk, média a elektronická kultura: výbor z díla. 1. vyd. Brno: Jota. ISBN: 80-7217-128-3.
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a Lenka MRÁZOVÁ. 2010. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-207-9.
JŮVA, Vladimír.2008. Virtuální muzeum a nové možnosti vzdělávání. Pedagogická orientace, roč. 18, č. 4, ISSN 1211-4669.
HENDL, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
HOOPER-GREENHIL, Eilean. 1994. Museums and their Visitors, Routledge. Spanish edition 1998, Los Museos y sus Visitantes, Ediciones Trea, S. L.
HORÁČEK, Radek. 1998. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: Akademické nakladatelství CERM. ISBN: 80-7204-084-7.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. LAŽOVÁ, Jolana a kol. 2016. Muzeum versus digitální éra. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 337 s. Monografie. ISBN 978-80- 244-5023- 0.
CHATFIELD, Tom. 2013. Digitální svět: 50 myšlenek, které musíte znát. Vyd. 1. Praha: Slovart. 208 s. ISBN 978-80-7391-720-3.
SPITZER, Manfred. 2014. Digitální demence. Brno: Host. ISBN: 978-80-7294-872-7.
ŠEĎOVÁ, Klára. 2007. Analýza kvalitativních dat. In: ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, s. 207247. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BÜSCHER, B. 2011. Umění a nová média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-5639-8.
KESNER, Ladislav. 2000. Muzeum umění v digitální době: Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie v Praze, 2000. ISBN 80-7035-155-1 (NG) 80-7203-252-6 (Argo).
MAŇÁK, Josef, ed., ŠVEC, Štefan, ed. a ŠVEC, Vlastimil, ed. 2005. Slovník pedagogické metodologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 134 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 3. ISBN 80-7315-102-2.
McLUHAN, Marhal. 2011. Jak rozumět médiím: Extenze člověka. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. ISBN: 80-207-0296-2.
McLUHAN, Marhal. 2000. Člověk, média a elektronická kultura: výbor z díla. 1. vyd. Brno: Jota. ISBN: 80-7217-128-3.
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a Lenka MRÁZOVÁ. 2010. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-207-9.
JŮVA, Vladimír.2008. Virtuální muzeum a nové možnosti vzdělávání. Pedagogická orientace, roč. 18, č. 4, ISSN 1211-4669.
HENDL, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
HOOPER-GREENHIL, Eilean. 1994. Museums and their Visitors, Routledge. Spanish edition 1998, Los Museos y sus Visitantes, Ediciones Trea, S. L.
HORÁČEK, Radek. 1998. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: Akademické nakladatelství CERM. ISBN: 80-7204-084-7.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. LAŽOVÁ, Jolana a kol. 2016. Muzeum versus digitální éra. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 337 s. Monografie. ISBN 978-80- 244-5023- 0.
CHATFIELD, Tom. 2013. Digitální svět: 50 myšlenek, které musíte znát. Vyd. 1. Praha: Slovart. 208 s. ISBN 978-80-7391-720-3.
SPITZER, Manfred. 2014. Digitální demence. Brno: Host. ISBN: 978-80-7294-872-7.
ŠEĎOVÁ, Klára. 2007. Analýza kvalitativních dat. In: ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, s. 207247. ISBN 978-80-7367-313-0.