- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Tato magisterská práce si klade za cíl popsat, jak se zachází s koncepty nízké a vysoké kultury v seriálu Hannibal (2013-2015). V teoretické části práce bude provedeno základní definování těchto konceptů, upozornění na fakt, že jde o konstrukty, a vyhodnocení literatury související s tématem. Analytická část se bude následně zabývat popsáním výskytu nízké a vysoké kultury v seriálu, rozlišením prvků spadajících do jednotlivých kategorií, a vyhodnocením, do které kategorie spadá seriál samotný, s ohledem na jeho žánr, příslušnost ke quality tv, i formu televizního seriálu. Dále bude věnována pozornost tomu, zda a jak napomáhají koncepty nízké a vysoké kultury při charakterizaci postav, a jestli je seriál samotný zpochybňuje jako umělý konstrukt. V potaz vezmu rovněž množství intertextuálních odkazů obsáhlých v seriálu, ať už jde o odkazy na jiné filmy, nebo klasické umění, a také výraznou stylizaci, ale i násilnost seriálu.
Hlavní téma v angličtině
This Master's thesis sets out to describe the treatment of the concepts of low and high culture in the tv series Hannibal (2013-2015). The theoretical part of the thesis will contain a basic definition of these two concepts, while pointing out their artificially costructed nature, and also a summary of the literature on the topic. The analytical part will then describe the occurence of the low and high culture in the series, set apart the elements belonging to either category, and evaluate which category the series itself falls into, considering its genre, quality tv status, and its form of a tv series. Futhermore, attention will be paid to if and how do the concepts of low and high culture help with characterisation, and whether the series itself points out that the concepts are only a construct. I will take into consideration the amount of intertextual links in the show, be it links to other films or classical works of art, as well as the high stylization and violence of the series.
Název dle studenta
Pojetí nízké a vysoké kultury v seriálu Hannibal
Název dle studenta v angličtině
The Conception of Low and High Culture in the TV series Hannibal
Cílem této magisterské práce je provedení analýzy výskytu, působení, a způsobu nakládání s koncepty nízké a vysoké kultury v televizním seriálu Hannibal, a to jak v rámci fikčního světa, tak i s ohledem na statut seriálu samotného. Vycházím přitom z estetického a sociologického přístupu k nízké a vysoké kultuře, a v rámci popisu společenského přesahu kulturní konzumace uplatňuji teorie Pierra Bourdieu o ekonomickém, sociálním a kulturním kapitálu. Provádím sumarizaci hlavních teoretiků a kritérií, podle nichž byly kultury rozlišovány, a na základě tohoto teoretického rámce seriál analyzuji. Blíže se zabývám vybranými prvky (jmenovitě žánr, násilí, umění a autorství) a jejich asociací s nízkou a vysokou kulturou, a společenským rozměrem obou kultur ve vztahu k postavám a způsobům konzumace. Ke konceptu nízké a vysoké kultury přistupuji kriticky, s povědomím o jeho kontroverznosti, revizi, kterou novější odborné texty provádějí, a hodnotícímu zabarvení, jež výrazy "nízká kultura" a "vysoká kultura" nesou.
Anotace v angličtině
The aim of this Master's thesis is to carry out an analysis of the effect, occurrence and treatment of the concepts of low and high culture in the TV series Hannibal, both in the realm of its fictional world, and the status of the series itself. Aesthetic and sociological approaches to low and high culture are applied, as well as Pierre Bourdieu's theory of economic, social and cultural capital. A summary of main theorists and the criteria used to distinguish the cultures is given, and the analysis of the TV series is based on this theoretical framework. I closely focus on selected elements (namely genre, violence, art and authorship) and their association with low and high culture, and the social aspect of both cultures in relation to characters and manners of consumption. I approach the concept of low and high culture critically, with knowledge of its controversy, revision that has been done by newer academic texts, and the evaluative connotations that the expressions "low culture" and "high culture" carry.
Klíčová slova
Vysoká kultura, nízká kultura, Hannibal
Klíčová slova v angličtině
High culture, low culture, Hannibal
Rozsah průvodní práce
142 s. (274 763 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této magisterské práce je provedení analýzy výskytu, působení, a způsobu nakládání s koncepty nízké a vysoké kultury v televizním seriálu Hannibal, a to jak v rámci fikčního světa, tak i s ohledem na statut seriálu samotného. Vycházím přitom z estetického a sociologického přístupu k nízké a vysoké kultuře, a v rámci popisu společenského přesahu kulturní konzumace uplatňuji teorie Pierra Bourdieu o ekonomickém, sociálním a kulturním kapitálu. Provádím sumarizaci hlavních teoretiků a kritérií, podle nichž byly kultury rozlišovány, a na základě tohoto teoretického rámce seriál analyzuji. Blíže se zabývám vybranými prvky (jmenovitě žánr, násilí, umění a autorství) a jejich asociací s nízkou a vysokou kulturou, a společenským rozměrem obou kultur ve vztahu k postavám a způsobům konzumace. Ke konceptu nízké a vysoké kultury přistupuji kriticky, s povědomím o jeho kontroverznosti, revizi, kterou novější odborné texty provádějí, a hodnotícímu zabarvení, jež výrazy "nízká kultura" a "vysoká kultura" nesou.
Anotace v angličtině
The aim of this Master's thesis is to carry out an analysis of the effect, occurrence and treatment of the concepts of low and high culture in the TV series Hannibal, both in the realm of its fictional world, and the status of the series itself. Aesthetic and sociological approaches to low and high culture are applied, as well as Pierre Bourdieu's theory of economic, social and cultural capital. A summary of main theorists and the criteria used to distinguish the cultures is given, and the analysis of the TV series is based on this theoretical framework. I closely focus on selected elements (namely genre, violence, art and authorship) and their association with low and high culture, and the social aspect of both cultures in relation to characters and manners of consumption. I approach the concept of low and high culture critically, with knowledge of its controversy, revision that has been done by newer academic texts, and the evaluative connotations that the expressions "low culture" and "high culture" carry.
Klíčová slova
Vysoká kultura, nízká kultura, Hannibal
Klíčová slova v angličtině
High culture, low culture, Hannibal
Zásady pro vypracování
V práci definuji a kriticky vyhodnotím koncepty nízké a vysoké kultury, a upozorním na fakt, že jde o konstrukty. Popíšu pojetí a fungování nízké a vysoké kultury v seriálu Hannibal, a určím, které prvky spadají do jedné a které do druhé kategorie.
Popíšu rovněž to, jak je zacházeno s nízkou a vysokou kulturou v
charakterizaci postav, například se kterou jsou postavy spojovány nebo jak to ovlivňuje vnímání postavy, a v žánru seriálu, jelikož je použit schematický policejní procedurál, kdy opakování formulí má spadat do nízké kultury, stejně jako triller nebo horor působící na základní emoce. Dále se budu věnovat intertextualitě a estetice obrazu, neboť seriál obsahuje množství klasického umění a stylizuje scény do uměleckých děl, které jsou řazeny do vysoké kultury.
Pozornost budu věnovat i tomu, jak se nízká a vysoká kultura prolínají, a jaké to má následky, například v rámci postav nebo estetiky obrazu. Za účelem celkového vystižení fungování nízké a vysoké kultury v seriálu Hannibal budu rovněž zkoumat, jestli dochází k prolínání obou kultur, nebo k nějaké proměně v jejich pojetí, například v podobě změny v tom, s jakou kulturou je spojována určitá postava, nebo v otázce zda postupné odhalení Hannibala Lectera jako zločince ovlivňuje vnímání vysoké kultury, s níž by měl být podle prvotních očekávání spojován.
Zásady pro vypracování
V práci definuji a kriticky vyhodnotím koncepty nízké a vysoké kultury, a upozorním na fakt, že jde o konstrukty. Popíšu pojetí a fungování nízké a vysoké kultury v seriálu Hannibal, a určím, které prvky spadají do jedné a které do druhé kategorie.
Popíšu rovněž to, jak je zacházeno s nízkou a vysokou kulturou v
charakterizaci postav, například se kterou jsou postavy spojovány nebo jak to ovlivňuje vnímání postavy, a v žánru seriálu, jelikož je použit schematický policejní procedurál, kdy opakování formulí má spadat do nízké kultury, stejně jako triller nebo horor působící na základní emoce. Dále se budu věnovat intertextualitě a estetice obrazu, neboť seriál obsahuje množství klasického umění a stylizuje scény do uměleckých děl, které jsou řazeny do vysoké kultury.
Pozornost budu věnovat i tomu, jak se nízká a vysoká kultura prolínají, a jaké to má následky, například v rámci postav nebo estetiky obrazu. Za účelem celkového vystižení fungování nízké a vysoké kultury v seriálu Hannibal budu rovněž zkoumat, jestli dochází k prolínání obou kultur, nebo k nějaké proměně v jejich pojetí, například v podobě změny v tom, s jakou kulturou je spojována určitá postava, nebo v otázce zda postupné odhalení Hannibala Lectera jako zločince ovlivňuje vnímání vysoké kultury, s níž by měl být podle prvotních očekávání spojován.
Seznam doporučené literatury
ADORNO, Theodor W., HORKHEIMER, Max. The Culture Industry: Enlightement as Mass Deception. In Ed. DURING, Simon. The Cultural Studies Reader. London a New York: Routledge , 1993, s. 29-43. ISBN 978-0415137546.
BAUMANN, Shyon. Hollywood Highbrow: From Entertainment to Art. New Jersey: Princeton University Press, 2007. ISBN 978-0691125275.
BOURDIEU, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge, 1986. ISBN 978-0415567886.
BROTTMANN, Mikita. High Theory/Low Culture. New York: Palgrave Macmillan, 2005. ISBN 978-1403966414.
ECO, Umberto. Apocalypse Postponed. Bloomington: Indiana University Press, 2000. ISBN 978-0253318510.
GANS, Herbert J. Popular culture and high culture : an analysis and evaluation of taste. New York: Basic books, 1999. ISBN 978-0465026098.
PAULÍČEK, Miroslav. Nikdo se neodváží říci, že je to nudné: sociologie vysokého a nízkého umění. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-097-1.
PIERSE, Kristi Michelle. Everyone Has Thought about Killing Someone - One Way or Another": Cannibalism and the Question of Morality in Bryan Fuller's Hannibal. Fayetteville: 2016. University of Arkansas. American Studies Commons, American Literature Commons, and Literature Commons.
SYMONDS, Gwyn. The Aesthetics of Violence in Contemporary Media. New York: The Continuum International Publishing Group Inc, 2008. ISBN 978-1-4411-1736-6.
STOREY, John. Cultural Theory and Popular Culture. 4. vyd. Gosport: Ashford Colour Press, 2006. ISBN 978-0-13-197068-7.
ŠAFR, Jiří. Životní styl a sociální třídy: vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby. Edice Sociologické disertace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008.
ZAHRÁDKA, Pavel. Vysoké versus populární umění. Olomouc: Periplum, 2009. ISBN 978-80-86624-48-8.
Seznam doporučené literatury
ADORNO, Theodor W., HORKHEIMER, Max. The Culture Industry: Enlightement as Mass Deception. In Ed. DURING, Simon. The Cultural Studies Reader. London a New York: Routledge , 1993, s. 29-43. ISBN 978-0415137546.
BAUMANN, Shyon. Hollywood Highbrow: From Entertainment to Art. New Jersey: Princeton University Press, 2007. ISBN 978-0691125275.
BOURDIEU, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge, 1986. ISBN 978-0415567886.
BROTTMANN, Mikita. High Theory/Low Culture. New York: Palgrave Macmillan, 2005. ISBN 978-1403966414.
ECO, Umberto. Apocalypse Postponed. Bloomington: Indiana University Press, 2000. ISBN 978-0253318510.
GANS, Herbert J. Popular culture and high culture : an analysis and evaluation of taste. New York: Basic books, 1999. ISBN 978-0465026098.
PAULÍČEK, Miroslav. Nikdo se neodváží říci, že je to nudné: sociologie vysokého a nízkého umění. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-097-1.
PIERSE, Kristi Michelle. Everyone Has Thought about Killing Someone - One Way or Another": Cannibalism and the Question of Morality in Bryan Fuller's Hannibal. Fayetteville: 2016. University of Arkansas. American Studies Commons, American Literature Commons, and Literature Commons.
SYMONDS, Gwyn. The Aesthetics of Violence in Contemporary Media. New York: The Continuum International Publishing Group Inc, 2008. ISBN 978-1-4411-1736-6.
STOREY, John. Cultural Theory and Popular Culture. 4. vyd. Gosport: Ashford Colour Press, 2006. ISBN 978-0-13-197068-7.
ŠAFR, Jiří. Životní styl a sociální třídy: vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby. Edice Sociologické disertace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008.
ZAHRÁDKA, Pavel. Vysoké versus populární umění. Olomouc: Periplum, 2009. ISBN 978-80-86624-48-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila cíl, metody a dosažené závěry. Uspokojivě reagovala na připomínky z posudků i na otázky.
Práce byla zkontrolována systémem These. Obhájená práce není plagiát.
Studentka odevzdala 1 výtisk DP.