Diplomová práce je zaměřena na použití interaktivní tabule ve výuce matematiky na druhém stupni základních škol. Cílem práce bylo na základě studia literatury a dalších zdrojů pojednat o možnostech využití interaktivní tabule, zejména ve vyučování matematice na základní škole nebo nižších třídách gymnázií. Dalším cílem práce bylo vypracovat metodické materiály pro výuku matematiky na II. stupni ZŠ nebo v nižších třídách gymnázií s využitím interaktivní tabule. Vytvořené materiály byly ověřeny ve školské praxi. V první části se práce zabývá vymezení pojmu interaktivní tabule. Dále řeší problematiku tvorby autorských matriálů pro interaktivní tabuli, uvádí online nástroje použitelné pro výuku matematiky na II. stupni ZŠ s IWB tabulí. Práce zahrnuje i výzkum používání interaktivní tabule ve výuce matematiky. V závěru se práce věnuje vlastním metodickým a výukovým materiálům využitelným pro výuku matematiky s interaktivní tabulí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the utilization of interactive whiteboards in the teaching of lower secondary schools. The work aims at dealing with the possible uses of interactive whiteboard, mainly for elementary or lower secondary grades, using literature research and other resources. Another goal is to create methodological materials for teaching mathematics at lower secondary school, using interactive whiteboards. All the produced materials have put in practice. The first part of the work deals with the definition of interactive whiteboards. It further investigates the problematics of creating IWB authorial materials, lists the online tools applicable to teaching at lower secondary schools with the usage of IWB. The work also includes research focused on using IWB in teaching mathematics. In the end, it also contains the author's methodological materials appliable for teaching mathematics using IWB.
Klíčová slova
interaktivní tabule, výuka, matematika, druhý stupeň základní školy, výukový materiál, metodický materiál
Diplomová práce je zaměřena na použití interaktivní tabule ve výuce matematiky na druhém stupni základních škol. Cílem práce bylo na základě studia literatury a dalších zdrojů pojednat o možnostech využití interaktivní tabule, zejména ve vyučování matematice na základní škole nebo nižších třídách gymnázií. Dalším cílem práce bylo vypracovat metodické materiály pro výuku matematiky na II. stupni ZŠ nebo v nižších třídách gymnázií s využitím interaktivní tabule. Vytvořené materiály byly ověřeny ve školské praxi. V první části se práce zabývá vymezení pojmu interaktivní tabule. Dále řeší problematiku tvorby autorských matriálů pro interaktivní tabuli, uvádí online nástroje použitelné pro výuku matematiky na II. stupni ZŠ s IWB tabulí. Práce zahrnuje i výzkum používání interaktivní tabule ve výuce matematiky. V závěru se práce věnuje vlastním metodickým a výukovým materiálům využitelným pro výuku matematiky s interaktivní tabulí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the utilization of interactive whiteboards in the teaching of lower secondary schools. The work aims at dealing with the possible uses of interactive whiteboard, mainly for elementary or lower secondary grades, using literature research and other resources. Another goal is to create methodological materials for teaching mathematics at lower secondary school, using interactive whiteboards. All the produced materials have put in practice. The first part of the work deals with the definition of interactive whiteboards. It further investigates the problematics of creating IWB authorial materials, lists the online tools applicable to teaching at lower secondary schools with the usage of IWB. The work also includes research focused on using IWB in teaching mathematics. In the end, it also contains the author's methodological materials appliable for teaching mathematics using IWB.
Klíčová slova
interaktivní tabule, výuka, matematika, druhý stupeň základní školy, výukový materiál, metodický materiál
Na základě literatury a dalších zdrojů pojednat o možnostech využití interaktivní tabule, zejména ve vyučování matematice na základní škole nebo nižších třídách gymnázií.
Zpracovat metodické materiály pro vyučování matematice na 2. stupni ZŠ nebo v nižších třídách gymnázií s využitím interaktivní tabule.
Vytvořené metodické materiály dle možností ověřit ve školské praxi.
Zásady pro vypracování
Na základě literatury a dalších zdrojů pojednat o možnostech využití interaktivní tabule, zejména ve vyučování matematice na základní škole nebo nižších třídách gymnázií.
Zpracovat metodické materiály pro vyučování matematice na 2. stupni ZŠ nebo v nižších třídách gymnázií s využitím interaktivní tabule.
Vytvořené metodické materiály dle možností ověřit ve školské praxi.
Seznam doporučené literatury
HAUSNER, M. a kol. Interaktivní tabuli! Proč? Praha: ZŠ, Praha 3, Lupáčova 1, 2005. ISBN neuvedeno.
KLEMENT, M., DOSTÁL, J., BÁRTEK, K., LAVRINČÍK, J. Učebnice interaktivní výuky s využitím multimediální učebny. Velfel, 2010. ISBN 978-80-904088-8-3.
DOSTÁL, J. Interaktivní tabule - významný přínos pro vzdělávání. Časopis Česká škola (online). Vydává Computer Press. Publikováno 28. 4. 2009. ISSN 1213-6018.
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
MOLNÁR, J, SCHUBERTOVÁ, S, VANĚK, V. Konstruktivismus ve vyučování matematice. Olomouc: PřF UP, 2007.
ČAPEK, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
Seznam doporučené literatury
HAUSNER, M. a kol. Interaktivní tabuli! Proč? Praha: ZŠ, Praha 3, Lupáčova 1, 2005. ISBN neuvedeno.
KLEMENT, M., DOSTÁL, J., BÁRTEK, K., LAVRINČÍK, J. Učebnice interaktivní výuky s využitím multimediální učebny. Velfel, 2010. ISBN 978-80-904088-8-3.
DOSTÁL, J. Interaktivní tabule - významný přínos pro vzdělávání. Časopis Česká škola (online). Vydává Computer Press. Publikováno 28. 4. 2009. ISSN 1213-6018.
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
MOLNÁR, J, SCHUBERTOVÁ, S, VANĚK, V. Konstruktivismus ve vyučování matematice. Olomouc: PřF UP, 2007.
ČAPEK, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.