Cílem diplomové práce je zhodnotit pohled žáků středních a studentů vysokých škol na adaptaci na změnu klimatu. Pro tuto analýzu bylo vytvořeno dotazníkové šetření, které obsahovalo otevřené otázky týkající se znalostí dané problematiky a uzavřené otázky zabývající se postoji k vybraným adaptačním opatřením a ochotu v daných oblastech jednat. Na základě dotazníkového šetření bylo zjištěno, že žáci i studenti mají nedostatečné znalosti o problematice klimatické změny. Téměř ke všem postojům mají žáci i studenti pozitivní přístup, avšak nejsou zcela ochotni v těchto oblastech jednat.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to evaluate the view of secondary school and university students on adaptation to climate change. For this analysis was created a questionnaire survey, which contained open questions on knowledge of the issue and closed questions dealing with attitudes to selected adaptation measures and willingness to act in the areas. On the basis of the questionnaire survey it was found out that pupils and students have insufficient knowledge about climate change. Pupils and students have a positive attitude to almost all attitudes, but are not quite willing to act in these areas.
Klíčová slova
klimatická změna, mitigace, adaptace, pohled žáků a studentů
Cílem diplomové práce je zhodnotit pohled žáků středních a studentů vysokých škol na adaptaci na změnu klimatu. Pro tuto analýzu bylo vytvořeno dotazníkové šetření, které obsahovalo otevřené otázky týkající se znalostí dané problematiky a uzavřené otázky zabývající se postoji k vybraným adaptačním opatřením a ochotu v daných oblastech jednat. Na základě dotazníkového šetření bylo zjištěno, že žáci i studenti mají nedostatečné znalosti o problematice klimatické změny. Téměř ke všem postojům mají žáci i studenti pozitivní přístup, avšak nejsou zcela ochotni v těchto oblastech jednat.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to evaluate the view of secondary school and university students on adaptation to climate change. For this analysis was created a questionnaire survey, which contained open questions on knowledge of the issue and closed questions dealing with attitudes to selected adaptation measures and willingness to act in the areas. On the basis of the questionnaire survey it was found out that pupils and students have insufficient knowledge about climate change. Pupils and students have a positive attitude to almost all attitudes, but are not quite willing to act in these areas.
Klíčová slova
klimatická změna, mitigace, adaptace, pohled žáků a studentů
Cílem diplomové práce je analýza názorů žáků středních a studentů vysokých škol na účinnost vybraných adaptačních opatření a ochota tato opatření přijmout. Vyhodnoceno bude rovněž základní porozumění problematice klimatické změny. Zkoumány budou rozdíly v názorech a postojích žáků SŠ a VŠ, rozdíly v názorech a postojích mužů a žen a vliv studovaného oboru na názory a postoje studentů. Výsledky práce budou zpracovány s využitím vhodných statistických a grafických metod.
Navržená struktura práce:
Úvod
Cíle
Teoretická východiska
Metody
Výsledky
Diskuze
Závěr
Summary
Seznam zdrojů
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analýza názorů žáků středních a studentů vysokých škol na účinnost vybraných adaptačních opatření a ochota tato opatření přijmout. Vyhodnoceno bude rovněž základní porozumění problematice klimatické změny. Zkoumány budou rozdíly v názorech a postojích žáků SŠ a VŠ, rozdíly v názorech a postojích mužů a žen a vliv studovaného oboru na názory a postoje studentů. Výsledky práce budou zpracovány s využitím vhodných statistických a grafických metod.
Navržená struktura práce:
Úvod
Cíle
Teoretická východiska
Metody
Výsledky
Diskuze
Závěr
Summary
Seznam zdrojů
Seznam doporučené literatury
Duží, B. (2012). Globální změna klimatu: možnosti didaktického zpracování tématu na úrovni středních škol. Envigogika, 7(1).
IPCC, 2018: Global warming of 1.5°C. An IPCC special report on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty [V. Masson-Delmotte, P. Zhai, H. O. Pörtner, D. Roberts, J. Skea, P.R. Shukla, A. Pirani, W. Moufouma-Okia, C. Péan, R. Pidcock, S. Connors, J. B. R. Matthews, Y. Chen, X. Zhou, M. I. Gomis, E. Lonnoy, T. Maycock, M. Tignor, T. Waterfield (eds.)]. In Press.
Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part A: Global and Sectoral Aspects. Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Field, C.B., V.R. Barros, D.J. Dokken, K.J. Mach, M.D. Mastrandrea, T.E. Bilir, M. Chatterjee, K.L. Ebi, Y.O. Estrada, R.C. Genova, B. Girma, E.S. Kissel, A.N. Levy, S. MacCracken, P.R. Mastrandrea, and L.L. White (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 1132 pp.
IPCC, 2014: Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Edenhofer, O., R. Pichs-Madruga, Y. Sokona, E. Farahani, S. Kadner, K. Seyboth, A. Adler, I. Baum, S. Brunner, P. Eickemeier, B. Kriemann, J. Savolainen, S. Schlömer, C. von Stechow, T. Zwickel and J.C. Minx (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA
Malandrakis, G., Boyes, E., Stanisstreet, M. (2011). Global warming: Greek students? belief in the usefulness of pro-environmental actions and their intention to take action. International journal of environmental studies, 68(6), 947-963.
Wynes, S., & Nicholas, K. A. (2017). The climate mitigation gap: education and government recommendations miss the most effective individual actions. Environmental Research Letters, 12(7), 074024.
Shealy, T., Valdes-Vasquez, R., Klotz, L., Potvin, G., Godwin, A., Cribbs, J., & Hazari, Z. (2016). Half of students interested in civil engineering do not believe in anthropogenic climate change. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 143(3), D4016003.
Boyes, E., Skamp, K., Stanisstreet, M. (2009). Australian secondary students? views about global warming: Beliefs about actions, and willingness to act. Research in Science Education, 39(5), 661-680.
Skamp, K., Boyes, E., Stannistreet, M. (2009). Global warming responses at the primary secondary interface 1. students' beliefs and willingness to act. Australian Journal of Environmental Education, 25, 15-30.
Civitas per Populi (2016): Adaptace na změny klimatu. Pondělníček, M., Bízek, V. (Eds.), Civitas per Populi, o.p.s., 38 s. 173 s
EKOTOXA (2015): Komplexní studie dopadů, zranitelnosti a zdrojů rizik souvisejících se změnou klimatu v ČR. EKOTOXA, s.r.o., Centrum pro životní prostředí a hodnocení krajiny, 338 s.
MŽP (2015): Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR. Ministerstvo životního prostředí ČR, 130 s.
Weber, E. U. (2010). What shapes perceptions of climate change?. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 1(3), 332-342.
Grothmann, T., & Patt, A. (2005). Adaptive capacity and human cognition: the process of individual adaptation to climate change. Global Environmental Change, 15(3), 199-213.
Seznam doporučené literatury
Duží, B. (2012). Globální změna klimatu: možnosti didaktického zpracování tématu na úrovni středních škol. Envigogika, 7(1).
IPCC, 2018: Global warming of 1.5°C. An IPCC special report on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty [V. Masson-Delmotte, P. Zhai, H. O. Pörtner, D. Roberts, J. Skea, P.R. Shukla, A. Pirani, W. Moufouma-Okia, C. Péan, R. Pidcock, S. Connors, J. B. R. Matthews, Y. Chen, X. Zhou, M. I. Gomis, E. Lonnoy, T. Maycock, M. Tignor, T. Waterfield (eds.)]. In Press.
Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part A: Global and Sectoral Aspects. Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Field, C.B., V.R. Barros, D.J. Dokken, K.J. Mach, M.D. Mastrandrea, T.E. Bilir, M. Chatterjee, K.L. Ebi, Y.O. Estrada, R.C. Genova, B. Girma, E.S. Kissel, A.N. Levy, S. MacCracken, P.R. Mastrandrea, and L.L. White (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 1132 pp.
IPCC, 2014: Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Edenhofer, O., R. Pichs-Madruga, Y. Sokona, E. Farahani, S. Kadner, K. Seyboth, A. Adler, I. Baum, S. Brunner, P. Eickemeier, B. Kriemann, J. Savolainen, S. Schlömer, C. von Stechow, T. Zwickel and J.C. Minx (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA
Malandrakis, G., Boyes, E., Stanisstreet, M. (2011). Global warming: Greek students? belief in the usefulness of pro-environmental actions and their intention to take action. International journal of environmental studies, 68(6), 947-963.
Wynes, S., & Nicholas, K. A. (2017). The climate mitigation gap: education and government recommendations miss the most effective individual actions. Environmental Research Letters, 12(7), 074024.
Shealy, T., Valdes-Vasquez, R., Klotz, L., Potvin, G., Godwin, A., Cribbs, J., & Hazari, Z. (2016). Half of students interested in civil engineering do not believe in anthropogenic climate change. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 143(3), D4016003.
Boyes, E., Skamp, K., Stanisstreet, M. (2009). Australian secondary students? views about global warming: Beliefs about actions, and willingness to act. Research in Science Education, 39(5), 661-680.
Skamp, K., Boyes, E., Stannistreet, M. (2009). Global warming responses at the primary secondary interface 1. students' beliefs and willingness to act. Australian Journal of Environmental Education, 25, 15-30.
Civitas per Populi (2016): Adaptace na změny klimatu. Pondělníček, M., Bízek, V. (Eds.), Civitas per Populi, o.p.s., 38 s. 173 s
EKOTOXA (2015): Komplexní studie dopadů, zranitelnosti a zdrojů rizik souvisejících se změnou klimatu v ČR. EKOTOXA, s.r.o., Centrum pro životní prostředí a hodnocení krajiny, 338 s.
MŽP (2015): Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR. Ministerstvo životního prostředí ČR, 130 s.
Weber, E. U. (2010). What shapes perceptions of climate change?. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 1(3), 332-342.
Grothmann, T., & Patt, A. (2005). Adaptive capacity and human cognition: the process of individual adaptation to climate change. Global Environmental Change, 15(3), 199-213.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu studentka představila cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Popsala strukturu dotazníkového šetření (sekce s otevřenými a uzavřenými otázkami) a prezentovala výsledky práce: zhodnocení míry porozumění pojmům klimatická změna, mitigace, adaptace; postoje k účinnosti vybraných adaptačních opatření a ochota v tomto smyslu jednat. Závěrem okomentovala porovnání postojů k účinnosti a ochoty jednat indexem Environmental Friendliness Coefficient (EFC).
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
možný vliv rozdílné efektivity/vhodnosti navrhovaných adaptačních opatření na výsledky práce;
nerovnoměrnost zastoupení studentů VŠ.
V následné diskuzi zazněly tyto připomínky a dotazy:
dr. Pavelková: Odkud jste se inspirovala k výběru adaptačních opatření do dotazníku?