Hlavním cílem diplomové práce je ověřit úroveň kritického myšlení u žáků jednotlivých typů středního vzdělávání. Teoretická část práce se zabývá vzděláváním v České republice s důrazem na střední vzdělávání, problematikou kritického myšlení, možnostmi rozvoje kritického myšlení v českých školách a reflektuje poznatky z dosavadních výzkumů. Praktická část práce má podobu diferenciační studie. Pro výzkum jsme zvolili populaci žáků vyššího sekundárního vzdělávání, konkrétně žáky gymnázií, maturitních oborů středních odborných škol a učňovských oborů středních odborných učilišť. Výzkumný soubor tvořilo 430 žáků. Úroveň kritického myšlení byla měřena Watson Glaserovým testem kritického myšlení a Testem předpokladů kritického myšlení. Byl prokázán rozdíl mezi výsledky žáků jednotlivých typů vzdělávání v obou použitých testech kritického myšlení i v celkovém výkonu z obou testů. Ve všech případech dosahovali nejvyšších výsledků žáci gymnázií a nejnižších žáci učňovských oborů. Nebyl prokázán rozdíl mezi výkony mužů a žen ani v jednom z použitých testů ani v celkovém výkonu. Byla prokázána souvislost mezi výsledky obou testů kritického myšlení.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to verify the level of critical thinking of students from specific types of the secondary education. The theoretical part deals with the education in the Czech Republic with an emphasis on the secondary education, the problematic of the critical thinking, the possibilities of developing critical thinking in Czech schools, and reflects the findings of the previous researches. The practical part of the thesis is formed as a differentiation study. The population of students from the higher secondary educational level was chosen for the research; specifically students of grammar schools, secondary schools with school leaving exam and the apprenticeships of the secondary vocational schools. The research sample consisted of 430 students. The level of the critical thinking was evaluated by the Watson Glaser's Critical Thinking Test and the Critical Thinking Assumption Test. The difference among the results of students from the specific tested types of the educational institutions was found, in both used tests of the critical thinking, and in the overall performance during the testing. The highest results were reached by the students of grammar schools in all used testing methods, and the lowest results by the students of the secondary vocational schools. There was found no significant difference between the performance of the males and the females, considering every test used, nor in the overall performance. However there was found a connection between both tests of the critical thinking.
Klíčová slova
Kritické myšlení; sekundární vzdělávání; střední odborná škola; střední odborné učiliště; gymnázium
Hlavním cílem diplomové práce je ověřit úroveň kritického myšlení u žáků jednotlivých typů středního vzdělávání. Teoretická část práce se zabývá vzděláváním v České republice s důrazem na střední vzdělávání, problematikou kritického myšlení, možnostmi rozvoje kritického myšlení v českých školách a reflektuje poznatky z dosavadních výzkumů. Praktická část práce má podobu diferenciační studie. Pro výzkum jsme zvolili populaci žáků vyššího sekundárního vzdělávání, konkrétně žáky gymnázií, maturitních oborů středních odborných škol a učňovských oborů středních odborných učilišť. Výzkumný soubor tvořilo 430 žáků. Úroveň kritického myšlení byla měřena Watson Glaserovým testem kritického myšlení a Testem předpokladů kritického myšlení. Byl prokázán rozdíl mezi výsledky žáků jednotlivých typů vzdělávání v obou použitých testech kritického myšlení i v celkovém výkonu z obou testů. Ve všech případech dosahovali nejvyšších výsledků žáci gymnázií a nejnižších žáci učňovských oborů. Nebyl prokázán rozdíl mezi výkony mužů a žen ani v jednom z použitých testů ani v celkovém výkonu. Byla prokázána souvislost mezi výsledky obou testů kritického myšlení.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to verify the level of critical thinking of students from specific types of the secondary education. The theoretical part deals with the education in the Czech Republic with an emphasis on the secondary education, the problematic of the critical thinking, the possibilities of developing critical thinking in Czech schools, and reflects the findings of the previous researches. The practical part of the thesis is formed as a differentiation study. The population of students from the higher secondary educational level was chosen for the research; specifically students of grammar schools, secondary schools with school leaving exam and the apprenticeships of the secondary vocational schools. The research sample consisted of 430 students. The level of the critical thinking was evaluated by the Watson Glaser's Critical Thinking Test and the Critical Thinking Assumption Test. The difference among the results of students from the specific tested types of the educational institutions was found, in both used tests of the critical thinking, and in the overall performance during the testing. The highest results were reached by the students of grammar schools in all used testing methods, and the lowest results by the students of the secondary vocational schools. There was found no significant difference between the performance of the males and the females, considering every test used, nor in the overall performance. However there was found a connection between both tests of the critical thinking.
Klíčová slova
Kritické myšlení; sekundární vzdělávání; střední odborná škola; střední odborné učiliště; gymnázium
1) Rešerše odborné literatury a dosavadních výzkumů z oblasti kritického myšlení, metod měření kritického myšlení a období adolescence
2) Jelikož v České republice není žádná standardizovaná metoda k měření úrovně kritického myšlení, stanovujeme následující cíle výzkumu: Porovnat dva nástroje k měření kritického myšlení. Porovnat úroveň kritického myšlení u žáků jednotlivých typů sekundárního vzdělávání.
3) Metodologie výzkumu: kvantitativní design, diferenciační studie, respondenti: žáci 3. ročníků SOŠ, SOU a gymnázií, použité metody: Test předpokladů kritického myšlení, Watson-Glaserův test kritického myšlení, termín sběru dat: září 2019
Zásady pro vypracování
1) Rešerše odborné literatury a dosavadních výzkumů z oblasti kritického myšlení, metod měření kritického myšlení a období adolescence
2) Jelikož v České republice není žádná standardizovaná metoda k měření úrovně kritického myšlení, stanovujeme následující cíle výzkumu: Porovnat dva nástroje k měření kritického myšlení. Porovnat úroveň kritického myšlení u žáků jednotlivých typů sekundárního vzdělávání.
3) Metodologie výzkumu: kvantitativní design, diferenciační studie, respondenti: žáci 3. ročníků SOŠ, SOU a gymnázií, použité metody: Test předpokladů kritického myšlení, Watson-Glaserův test kritického myšlení, termín sběru dat: září 2019
Seznam doporučené literatury
American Management Association. (2010). AMA 2010 Critical Skills Survey. Retrieved from:
http://www.p21.org/storage/documents/Critical%20Skills%20Survey%20Executive%20Summary.pdf.
Balada, J. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Benesch, S. (1993). Critical Thinking: A Learning Process for Democracy. TESOL Quarterly, 27(3), 545.
Bregant, J. (2014). CRITICAL THINKING IN EDUCATION: WHY TO AVOID LOGICAL FALLACIES?
Problems of Education in the 21st Century, 61. Retrieved from http://oaji.net/articles/2015/457-1422203618.pdf
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2., aktualiz. vyd.). Praha: Grada.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vašek, D. (2016). Vývoj Testu předpokladů kritického myšlení a jeho pilotní ověření. (Bakalářská diplomová práce). Masarykova univerzita
Seznam doporučené literatury
American Management Association. (2010). AMA 2010 Critical Skills Survey. Retrieved from:
http://www.p21.org/storage/documents/Critical%20Skills%20Survey%20Executive%20Summary.pdf.
Balada, J. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Benesch, S. (1993). Critical Thinking: A Learning Process for Democracy. TESOL Quarterly, 27(3), 545.
Bregant, J. (2014). CRITICAL THINKING IN EDUCATION: WHY TO AVOID LOGICAL FALLACIES?
Problems of Education in the 21st Century, 61. Retrieved from http://oaji.net/articles/2015/457-1422203618.pdf
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie (2., aktualiz. vyd.). Praha: Grada.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vašek, D. (2016). Vývoj Testu předpokladů kritického myšlení a jeho pilotní ověření. (Bakalářská diplomová práce). Masarykova univerzita