Divergentně orientovaná syntéza je jeden z přístupů jak generovat strukturně různorodé molekuly. Jednou z výzev tohoto přístupu je vývoj a příprava pluripotentních intemediátů. V této diplomové práce se zabýváme vývojem nové generace pluripotentních intermediátů obsahující skelety s THF motivem.
Anotace v angličtině
Diversity oriented synthesis is one of the approaches how to generate new structurally diverse molecules. One of the challenges of this approach is development and preparation of pluripotent intermediates. In this thesis we focus on development of new generation of pluripotent intermediates with tetrahydrofuran structural motive.
Divergentně orientovaná syntéza je jeden z přístupů jak generovat strukturně různorodé molekuly. Jednou z výzev tohoto přístupu je vývoj a příprava pluripotentních intemediátů. V této diplomové práce se zabýváme vývojem nové generace pluripotentních intermediátů obsahující skelety s THF motivem.
Anotace v angličtině
Diversity oriented synthesis is one of the approaches how to generate new structurally diverse molecules. One of the challenges of this approach is development and preparation of pluripotent intermediates. In this thesis we focus on development of new generation of pluripotent intermediates with tetrahydrofuran structural motive.
1. Vypracovat rešerši na téma "Reakce laktonu s alfa-metalovanými sulfony". 2. Příprava nového pluripotentního interrmediátu založeneého na laktonech. 3. Charakterizace připravených látek pomocí dostupných fyzikálně-chemických metod.
Zásady pro vypracování
1. Vypracovat rešerši na téma "Reakce laktonu s alfa-metalovanými sulfony". 2. Příprava nového pluripotentního interrmediátu založeneého na laktonech. 3. Charakterizace připravených látek pomocí dostupných fyzikálně-chemických metod.
Seznam doporučené literatury
(1) Pospíšil, J.; Sato, H. Practical Synthesis of -Acyl and -Alkoxycarbonyl Heterocyclic Sulfones. J. Org. Chem. 2011, 76 (7), 2269. (2) Billard, F.; Robiette, R.; Pospisil, J. Julia-Kocienski Reaction-Based 1,3-Diene Synthesis: Aldehyde-Dependent (E,E/E,Z)-Selectivity. J. Org. Chem. 2012, 77 (14), 6358. (3) Pospíšil, J.; Robiette, R.; Sato, H.; Debrus, K. Practical synthesis of [small beta]-oxo benzo[d]thiazolyl sulfones: Scope and limitations. Org. Biomol. Chem. 2012, 10 (6), 1225. (4) Bon, D. J. Y. D.; Kováč, O.; Ferugová, V.; Zálešák, F.; Pospíšil, J. One and Two-Carbon Homologation of Primary and Secondary Alcohols to Corresponding Carboxylic Esters Using -Carbonyl BT Sulfones as a Common Intermediate. J. Org. Chem. 2018, 83 (9), 4990.
Seznam doporučené literatury
(1) Pospíšil, J.; Sato, H. Practical Synthesis of -Acyl and -Alkoxycarbonyl Heterocyclic Sulfones. J. Org. Chem. 2011, 76 (7), 2269. (2) Billard, F.; Robiette, R.; Pospisil, J. Julia-Kocienski Reaction-Based 1,3-Diene Synthesis: Aldehyde-Dependent (E,E/E,Z)-Selectivity. J. Org. Chem. 2012, 77 (14), 6358. (3) Pospíšil, J.; Robiette, R.; Sato, H.; Debrus, K. Practical synthesis of [small beta]-oxo benzo[d]thiazolyl sulfones: Scope and limitations. Org. Biomol. Chem. 2012, 10 (6), 1225. (4) Bon, D. J. Y. D.; Kováč, O.; Ferugová, V.; Zálešák, F.; Pospíšil, J. One and Two-Carbon Homologation of Primary and Secondary Alcohols to Corresponding Carboxylic Esters Using -Carbonyl BT Sulfones as a Common Intermediate. J. Org. Chem. 2018, 83 (9), 4990.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodní části obhajoby student Martin Mičic seznámil komisi s hlavními částmi a výsledky své závěrečné práce: "Development of pluripotent reagents of 3rd generation: influence of lactone precursors to reactivity and stability"
Následovalo přečtení posudku vedoucího diplomové práce Doc. Pospíšila a poté oponenta Dr. Zatloukala (v zastoupení).
V průběhu obhajoby student reagoval na následující připomínky a dotazy oponenta:
1. Str. 30, schéma 15: oxidace methyl-4-hydroxybutanoátu; uvádíte výtěžek pouze 45 %. Zkusil jste oxidaci pomocí NCS/TEMPO protokolu?
2. Str. 33: Nedokáži si představit "quenching" reakční směsi pomocí vodného chloridu amonného při - 78 °C (okamžitě zamrzá). Vysvětlete váš postup zpracování reakční směsi.
3. Str. 36: Uvádíte, že PM-3b surový je nestabilní na silikagelu, tudíž se při chromatografické separaci rozkládá. Nezkoušel jste použít neutrální silikagel, tj. ekvilibrovaný mobilní fází obsahující vhodnou bázi, např. triethylamin?
4. Str. 38, Tab. 4: transformace PM-3a pomocí různých Lewisových kyselin. Nezkoušel jste použít nějakou vhodnou protickou kyselinu, např. pTSA, PPA apod., resp. použít jiné vhodnější nukleofily?
5. Str. 51, experimental part, příprava PM-3a: uvádíte výtěžek pouhých 8 %, což je v rozporu s údajem v diskuzní části (80 %). Vysvětlete.
Další dotazy z řad členů komise a auditoria:
1. Prof. Hradil - slide 8 - zaujal mě vznik diazoniové soli, myslíte že tam skutečně vzniká? Nebo vzniká diazosloučenina?
2. Doc. Cankař - slide 10 - zmiňoval jste láku 2-20, která by mohla být zajímavá. Zkoušel jste jí připravit cíleně?
3. Prof. Hradil - slide 10 - látku 2-20 jste pozoroval pouze jednou?
4. Doc. Soural - nejsem spokojen s odpovědí na dotaz oponenta (dotaz 4), proč nebyly použity Broenstedovy kyseliny? Proč jste třeba nepoužil TFA/TES? Slide 4 - co bude odstupující skupina?
5. Prof. Hlaváč - slide 8 - ověřoval jste optickou čistotu produktu? Jakým způsobem?
Všechny dotazy položené oponentem i členy komise student vcelku uspokojivě zodpověděl.
Práce byla hodnocena známkou: C