Předkládaná bakalářská práce se zabývá připraveností na samostatný život jedinců s poruchami chování, kteří dospívají v zařízeních ústavní péče, konkrétně v školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Teoretická část práce se zabývá objasněním systému ústavní péče v České republice, charakteristikou jedince s poruchou chování, sociální prací s těmito jedinci a jejich sociálním fungováním. Výzkumná část práce se snaží zjistit, jak se zmiňovaní jedinci cítí být připraveni na opuštění zařízení, ve kterém dospívají, tedy na svůj samostatný život. A to v oblastech jako je bydlení, práce a finance, konflikty s okolím a spolupráce a zda mají dotazovaní přehled o místech, organizacích, institucích a způsobech, kde a jak mohou hledat pomoc či radu v složité životní situaci nebo také práci a bydlení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the readiness for independent living of individuals with behavioural disorders who grow up in institutional care facilities, specifically in school facilities for institutional or protective education. The theoretical part deals with the clarification of the system of institutional care in the Czech Republic, the characteristics of an individual with a behavioural disorder, social work with these individuals and their social functioning. The research section of the thesis tries to identify how ready the mentioned individuals feel to leave the facility in which they mature; to start their own life. The thesis tries to determine how the individuals with behavioural disorders feel ready in areas such as housing, work and finance, conflict with the environment and cooperation, and whether they have at least adequate knowledge of places, organizations, institutions, and ways in which they can seek help or advice in difficult life situations, or work and housing.
Klíčová slova
Poruchy chování, duševní poruchy, ústavní péče, sociální služby, sociální práce, sociální fungování, samostatný život.
Klíčová slova v angličtině
Behaviour disorders, mental disorders, institutional care, social services, social work, social functioning, independent life.
Rozsah průvodní práce
66 s. (100 165 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá připraveností na samostatný život jedinců s poruchami chování, kteří dospívají v zařízeních ústavní péče, konkrétně v školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Teoretická část práce se zabývá objasněním systému ústavní péče v České republice, charakteristikou jedince s poruchou chování, sociální prací s těmito jedinci a jejich sociálním fungováním. Výzkumná část práce se snaží zjistit, jak se zmiňovaní jedinci cítí být připraveni na opuštění zařízení, ve kterém dospívají, tedy na svůj samostatný život. A to v oblastech jako je bydlení, práce a finance, konflikty s okolím a spolupráce a zda mají dotazovaní přehled o místech, organizacích, institucích a způsobech, kde a jak mohou hledat pomoc či radu v složité životní situaci nebo také práci a bydlení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the readiness for independent living of individuals with behavioural disorders who grow up in institutional care facilities, specifically in school facilities for institutional or protective education. The theoretical part deals with the clarification of the system of institutional care in the Czech Republic, the characteristics of an individual with a behavioural disorder, social work with these individuals and their social functioning. The research section of the thesis tries to identify how ready the mentioned individuals feel to leave the facility in which they mature; to start their own life. The thesis tries to determine how the individuals with behavioural disorders feel ready in areas such as housing, work and finance, conflict with the environment and cooperation, and whether they have at least adequate knowledge of places, organizations, institutions, and ways in which they can seek help or advice in difficult life situations, or work and housing.
Klíčová slova
Poruchy chování, duševní poruchy, ústavní péče, sociální služby, sociální práce, sociální fungování, samostatný život.
Klíčová slova v angličtině
Behaviour disorders, mental disorders, institutional care, social services, social work, social functioning, independent life.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjistit a popsat připravenost dospívajících v ústavní výchově na budoucí samostatný život.
Metoda zpracování: Dotazování.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Sociální pracovník, se může setkat s lidmi, kteří opustí ústavní péči a nevědí co dále. Proto je dobré zjistit, jak jsou na vstup do samostatného života připraveni dospívající, již v ústavní péči.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjistit a popsat připravenost dospívajících v ústavní výchově na budoucí samostatný život.
Metoda zpracování: Dotazování.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Sociální pracovník, se může setkat s lidmi, kteří opustí ústavní péči a nevědí co dále. Proto je dobré zjistit, jak jsou na vstup do samostatného života připraveni dospívající, již v ústavní péči.
Seznam doporučené literatury
BUCHTOVÁ, Božena. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada Publishing). ISBN 8024790068.
HALÍŘOVÁ, Martina, SYCHROVÁ, Adriana, ed. Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-756-8.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie. ISBN 9788074355349.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
NOVOTNÝ, Jan Sebastian. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-700-0.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.
Seznam doporučené literatury
BUCHTOVÁ, Božena. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada, 2002. Psyché (Grada Publishing). ISBN 8024790068.
HALÍŘOVÁ, Martina, SYCHROVÁ, Adriana, ed. Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-756-8.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie. ISBN 9788074355349.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
NOVOTNÝ, Jan Sebastian. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-700-0.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.