Předložená bakalářská práce měla za hlavní cíl zjistit, zda jsou DIDS-sensitivní aniontové kanály v rostlině Solanum lycopersicum L. zapojeny ve fotomorfogenezi a zda mohou být tyto kanály ovlivněny vlnovou délkou světla. V teoretické části jsou shrnuty nejdůležitější poznatky v rámci fotomorfogeneze rostlin, aniontových kanálů a jejich inhibitorů. V experimentální části byl využit kultivar MoneyMaker a od něj odvození mutanti cry1-1 a cry1-2 s mutací v genu CRY1, který je zapojený ve vnímání modrého světla. Druhým kultivarem byl kultivar GT a od něj odvozený mutant tri1 s defektem ve fytochromu B1. V podmínkách in vitro byly sledovány reakce semen rostliny rajčete jednak k inhibitoru DIDS, a jednak k modrému, červenému světlu a ke tmě. Z výsledků je bylo vyvozeno, že DIDS-sensitivní aniontové kanály jsou pozitivně zapojeny v růstu kořenů rajčete. Výsledky rovněž naznačují, že fotoreceptor CRY1 zprostředkuje zeslabující účinek modrého světla na inhibici prodlužování kořenů vlivem DIDS.
Anotace v angličtině
The main aim of presented bachelor thesis was to find out whether the DIDS-sensitive anion channels in Solanum lycopersicum L. are involved in the hotomorphogenesis and whether they could be influenced by different light wavelength. In the theoretical part, the most important knowledge about the plant photomorphogenesis, anion channels and their inhibitors are summarized. In the experimental part, the cultivar MoneyMaker and its mutants cry1-1 and cry1-2 with the mutations in CRY1 gene, which is involved in the perception of blue light, were used. Second used cultivar was GT and derived tri1 mutant with the defect in the phytochrome B1. In conditions in vitro, responses of tomato seeds not only to the inhibitor DIDS but also to the blue, red light and dark were investigated. From the results, it was deduced that DIDS-sensitive anion channels are positively involved to tomato root growth. The results also suggest that photoreceptor CRY1 mediates reducing effect of blue light on DIDS-induced inhibition of root elongation.
Předložená bakalářská práce měla za hlavní cíl zjistit, zda jsou DIDS-sensitivní aniontové kanály v rostlině Solanum lycopersicum L. zapojeny ve fotomorfogenezi a zda mohou být tyto kanály ovlivněny vlnovou délkou světla. V teoretické části jsou shrnuty nejdůležitější poznatky v rámci fotomorfogeneze rostlin, aniontových kanálů a jejich inhibitorů. V experimentální části byl využit kultivar MoneyMaker a od něj odvození mutanti cry1-1 a cry1-2 s mutací v genu CRY1, který je zapojený ve vnímání modrého světla. Druhým kultivarem byl kultivar GT a od něj odvozený mutant tri1 s defektem ve fytochromu B1. V podmínkách in vitro byly sledovány reakce semen rostliny rajčete jednak k inhibitoru DIDS, a jednak k modrému, červenému světlu a ke tmě. Z výsledků je bylo vyvozeno, že DIDS-sensitivní aniontové kanály jsou pozitivně zapojeny v růstu kořenů rajčete. Výsledky rovněž naznačují, že fotoreceptor CRY1 zprostředkuje zeslabující účinek modrého světla na inhibici prodlužování kořenů vlivem DIDS.
Anotace v angličtině
The main aim of presented bachelor thesis was to find out whether the DIDS-sensitive anion channels in Solanum lycopersicum L. are involved in the hotomorphogenesis and whether they could be influenced by different light wavelength. In the theoretical part, the most important knowledge about the plant photomorphogenesis, anion channels and their inhibitors are summarized. In the experimental part, the cultivar MoneyMaker and its mutants cry1-1 and cry1-2 with the mutations in CRY1 gene, which is involved in the perception of blue light, were used. Second used cultivar was GT and derived tri1 mutant with the defect in the phytochrome B1. In conditions in vitro, responses of tomato seeds not only to the inhibitor DIDS but also to the blue, red light and dark were investigated. From the results, it was deduced that DIDS-sensitive anion channels are positively involved to tomato root growth. The results also suggest that photoreceptor CRY1 mediates reducing effect of blue light on DIDS-induced inhibition of root elongation.
1. Seznámení se s tématem bakalářské práce
Studentka se důkladně seznámí s náplní projektu bakalářské práce tak, aby byla schopna definovat základní cíle bakalářské práce, přístupy a metody, které bude při práci používat.
2. Shromáždění nejnovějších literárních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce a jejich zpracování
Zásadním zdrojem literatury, které si studentka musí prostudovat, jsou odborné články, a to především literatura týkající se problematiky fotomorfogeneze, světelných signálních drah a aniontových kanálů. Tyto práce pak budou sloužit jako další zdroje literatury.
3. Časová organizace a plán experimentů
Časová organizace experimentální práce vychází z plánu práce, který má studentka k dispozici od svého školitele.
4. Vlastní experimentální práce a dílčí analýzy výsledků
Studentka bude provádět experimenty podle plánu práce. Bude studovat růst hypokotylů a kořenů fotomorfogenních mutantů cry1-1, cry1-2, Nps1, tri1 a hp u rajčete na zvolených koncentracích inhibitoru aniontových kanálů DIDS v závislosti na světelných podmínkách.
5. Konečné zpracování výsledků
O každém experimentu bude studentka provádět záznamy do pracovního deníku a vypracuje protokol. Výsledky každého experimentu zpracuje do dílčích grafů a společně s vedoucím učiní z výsledků závěry. Všechny výsledky pak studentka postupně zpracuje do konečné výstižné podoby, aby byly připraveny k zakomponování do bakalářské práce.
6. Kompletace bakalářské práce
Se zpracováním bakalářské práce začne studentka s dostatečným předstihem, tedy nejpozději půl roku před plánovanou obhajobou bakalářské práce. Dílčí verze bakalářské práce bude diskutovat s vedoucím bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s tématem bakalářské práce
Studentka se důkladně seznámí s náplní projektu bakalářské práce tak, aby byla schopna definovat základní cíle bakalářské práce, přístupy a metody, které bude při práci používat.
2. Shromáždění nejnovějších literárních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce a jejich zpracování
Zásadním zdrojem literatury, které si studentka musí prostudovat, jsou odborné články, a to především literatura týkající se problematiky fotomorfogeneze, světelných signálních drah a aniontových kanálů. Tyto práce pak budou sloužit jako další zdroje literatury.
3. Časová organizace a plán experimentů
Časová organizace experimentální práce vychází z plánu práce, který má studentka k dispozici od svého školitele.
4. Vlastní experimentální práce a dílčí analýzy výsledků
Studentka bude provádět experimenty podle plánu práce. Bude studovat růst hypokotylů a kořenů fotomorfogenních mutantů cry1-1, cry1-2, Nps1, tri1 a hp u rajčete na zvolených koncentracích inhibitoru aniontových kanálů DIDS v závislosti na světelných podmínkách.
5. Konečné zpracování výsledků
O každém experimentu bude studentka provádět záznamy do pracovního deníku a vypracuje protokol. Výsledky každého experimentu zpracuje do dílčích grafů a společně s vedoucím učiní z výsledků závěry. Všechny výsledky pak studentka postupně zpracuje do konečné výstižné podoby, aby byly připraveny k zakomponování do bakalářské práce.
6. Kompletace bakalářské práce
Se zpracováním bakalářské práce začne studentka s dostatečným předstihem, tedy nejpozději půl roku před plánovanou obhajobou bakalářské práce. Dílčí verze bakalářské práce bude diskutovat s vedoucím bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Taiz L et al. (2015) Plant Physiology and Development, 6th ed.
Buchanan BB et al. (2015) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 2nd ed.
Jones R et al. (2013): The Molecular Life of Plants, Wiley-Blackwell
Odborné články v mezinárodních vědeckých časopisech týkající se problematiky bakalářské práce a podle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Taiz L et al. (2015) Plant Physiology and Development, 6th ed.
Buchanan BB et al. (2015) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 2nd ed.
Jones R et al. (2013): The Molecular Life of Plants, Wiley-Blackwell
Odborné články v mezinárodních vědeckých časopisech týkající se problematiky bakalářské práce a podle doporučení vedoucího bakalářské práce.