Cílem této práce je popis přípravy a realizace projektového dne "Budování státu Zaječí" jako oslavy stoletého výročí vzniku Československa. Projekt Zaječí vychází z principů projektové metody a integrované tématické výuky, které mají kořeny v pragmatické pedagogice Johna Deweye. Klíčové výstupy, cíle a kompetence jsou definovány pomocí rámcového vzdělávacího programu pro základní školy.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe the preparation and realization of the project day "The Building of The Hareland" as a celebration of the centennial anniversary of the birth of Czechoslovakia. The Hareland project is based on the principles of John Dewey, the founder of pragmatic education. Key outputs, goals and competences are defined through Framework Education Programme for Elementary Education.
Klíčová slova
Projektová metoda, integrovaná tematická výuka, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
The project method, the integrated thematic education
Rozsah průvodní práce
32 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je popis přípravy a realizace projektového dne "Budování státu Zaječí" jako oslavy stoletého výročí vzniku Československa. Projekt Zaječí vychází z principů projektové metody a integrované tématické výuky, které mají kořeny v pragmatické pedagogice Johna Deweye. Klíčové výstupy, cíle a kompetence jsou definovány pomocí rámcového vzdělávacího programu pro základní školy.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe the preparation and realization of the project day "The Building of The Hareland" as a celebration of the centennial anniversary of the birth of Czechoslovakia. The Hareland project is based on the principles of John Dewey, the founder of pragmatic education. Key outputs, goals and competences are defined through Framework Education Programme for Elementary Education.
Klíčová slova
Projektová metoda, integrovaná tematická výuka, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
The project method, the integrated thematic education
Zásady pro vypracování
Cíl práce: 1. Seznámit žáky 8 a 9 tříd s důležitými milníky Čs. historie XX. stol. řešením problémových situací dané doby, např. vytvořit návrh nové ústavy, učinit rozhodnutí ekonomická, vojensky strategická a politická.
2. Zapojit KIV do kurikula ŠVP, vymezit klíčové kompetence, metody a vzdělávací obsahy a jejich cílové zaměření.
3. Ve spolupráci se školním psychologem sledovat skupinovou dynamiku třídy, sociální vazby a stratifikaci skupiny.
Struktura a obsah práce:
- Vymezení KIV do kurikula ŠVP pro ZV, klíčové kompetence, vzdělávací obsahy, cíle.
- Metodologie KIV, návrh metod výuky s využitím audiovizuálních vzdělávacích prostředků
- Popis jednotlivých problémových situací, které budou žáci řešit.
- Porovnání řešení žáků se skutečnou dějinnou situací.
- Práce s klimatem třídy, možnosti individuálního rozvoje a odpovědnosti žáků
Zásady pro vypracování
Cíl práce: 1. Seznámit žáky 8 a 9 tříd s důležitými milníky Čs. historie XX. stol. řešením problémových situací dané doby, např. vytvořit návrh nové ústavy, učinit rozhodnutí ekonomická, vojensky strategická a politická.
2. Zapojit KIV do kurikula ŠVP, vymezit klíčové kompetence, metody a vzdělávací obsahy a jejich cílové zaměření.
3. Ve spolupráci se školním psychologem sledovat skupinovou dynamiku třídy, sociální vazby a stratifikaci skupiny.
Struktura a obsah práce:
- Vymezení KIV do kurikula ŠVP pro ZV, klíčové kompetence, vzdělávací obsahy, cíle.
- Metodologie KIV, návrh metod výuky s využitím audiovizuálních vzdělávacích prostředků
- Popis jednotlivých problémových situací, které budou žáci řešit.
- Porovnání řešení žáků se skutečnou dějinnou situací.
- Práce s klimatem třídy, možnosti individuálního rozvoje a odpovědnosti žáků
Seznam doporučené literatury
- PACNER, Karel, Osudové okamžiky Československa, Albatros, 2001
- HAVLŮJKOVÁ, Hana, NAJBERT, Jaroslav a kol., Paměť a projektové vyučováníé v dějepisu, Ústav pro studium totalitních režimů, Praha, 2004, 1. vyd.
- GILLNEROVÁ, Ilona, KREJČOVÁ, Lenka a kol., Sociální dovednosti ve škole, GRADA, 2002, 1. vydání
- Metodický portál RVP, www.rvp.cz
- Česká společnost v novodobé Evropě - osudy, vazby, vdálení, sjednocování 1914 - 2009, Multimediální učební pomůcka pro základní a střední školy, genmjr. v.v. Ing. Stanislav Chromec, CSc. a kol., Svaz důstojníků a praporčíků Armády České republiky, o.s., 2012, 1. vydání
Seznam doporučené literatury
- PACNER, Karel, Osudové okamžiky Československa, Albatros, 2001
- HAVLŮJKOVÁ, Hana, NAJBERT, Jaroslav a kol., Paměť a projektové vyučováníé v dějepisu, Ústav pro studium totalitních režimů, Praha, 2004, 1. vyd.
- GILLNEROVÁ, Ilona, KREJČOVÁ, Lenka a kol., Sociální dovednosti ve škole, GRADA, 2002, 1. vydání
- Metodický portál RVP, www.rvp.cz
- Česká společnost v novodobé Evropě - osudy, vazby, vdálení, sjednocování 1914 - 2009, Multimediální učební pomůcka pro základní a střední školy, genmjr. v.v. Ing. Stanislav Chromec, CSc. a kol., Svaz důstojníků a praporčíků Armády České republiky, o.s., 2012, 1. vydání