Tato bakalářská práce se zabývá dětským divákem v roli konzumenta zpravodajského pořadu Zprávičky, který se pět let vysílá na kanálu ČT Déčko. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak divák ve věku od devíti do jedenácti let rozumí zpravodajství, které je pro něj určeno. V první části práce jsou vysvětleny základní pojmy, které se týkají cílové skupiny, zpravodajství a konkrétních zpravodajských pořadů v evropském měřítku. V metodické části je zmíněna forma kvalitativního výzkumu, která byla aplikována do empirické části. Empirická část poté seznamuje s konkrétními účastníky výzkumu a jejich charakteristikou. V poslední části práce je již zodpovězena hlavní výzkumná otázka Jak rozumí mladí diváci dětskému zpravodajství vysílanému v pořadu Zprávičky?
Anotace v angličtině
This thesis is focussed on the role of a child viewer as a consumer of the news coverage of Zprávičky news which has been running for five years at the CT Déčko TV channel (one of the Czech Television channels). The aim of this thesis is to determine how the child viewer from the age of nine to eleven understands the news coverage that is intended for this age group. The first part of the thesis defines the basic terms regarding the target group, news coverage and specific news programs on the European scale. The methodological part consists of the qualitative research that was applied on the research part. The research part shows the specific research participants and their characteristics. The last part of the thesis provides the answer to the main research question How do the child viewers understand the media coverage of Zprávičky news?
Klíčová slova
Zpravodajství pro děti a mládež, děti, mládež, Zprávičky, Déčko
Klíčová slova v angličtině
News coverage for child viewers (audience), children, child viewers, Zprávičky news, Déčko TV Channel
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá dětským divákem v roli konzumenta zpravodajského pořadu Zprávičky, který se pět let vysílá na kanálu ČT Déčko. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak divák ve věku od devíti do jedenácti let rozumí zpravodajství, které je pro něj určeno. V první části práce jsou vysvětleny základní pojmy, které se týkají cílové skupiny, zpravodajství a konkrétních zpravodajských pořadů v evropském měřítku. V metodické části je zmíněna forma kvalitativního výzkumu, která byla aplikována do empirické části. Empirická část poté seznamuje s konkrétními účastníky výzkumu a jejich charakteristikou. V poslední části práce je již zodpovězena hlavní výzkumná otázka Jak rozumí mladí diváci dětskému zpravodajství vysílanému v pořadu Zprávičky?
Anotace v angličtině
This thesis is focussed on the role of a child viewer as a consumer of the news coverage of Zprávičky news which has been running for five years at the CT Déčko TV channel (one of the Czech Television channels). The aim of this thesis is to determine how the child viewer from the age of nine to eleven understands the news coverage that is intended for this age group. The first part of the thesis defines the basic terms regarding the target group, news coverage and specific news programs on the European scale. The methodological part consists of the qualitative research that was applied on the research part. The research part shows the specific research participants and their characteristics. The last part of the thesis provides the answer to the main research question How do the child viewers understand the media coverage of Zprávičky news?
Klíčová slova
Zpravodajství pro děti a mládež, děti, mládež, Zprávičky, Déčko
Klíčová slova v angličtině
News coverage for child viewers (audience), children, child viewers, Zprávičky news, Déčko TV Channel
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak diváci rozumí obsahu dětského zpravodajství. V mnoha případech se může stát, že je zpráva redaktorem a editorem zformulována nepříliš adekvátně k věku diváka (6 - 11 let) a to například z toho důvodu, že byl nesprávně užit jazyk v nesrozumitelné formě pro mladého diváka. Naopak dětští diváci mohou skvěle porozumět ilustracím, výpovědím respondentů ve stejném věku diváka. Během zkoumání mě bude také zajímat to, co je pro diváka nejvíce atraktivní a co naopak ne a jaké jsou návyky samotného diváka.
V České republice má dětský konzument médií řadu možností, jak přijímat informace ve svém jazyce a podle svých zájmů. V evropském výzkumu Youth report se Česká republika umístila na pátém místě v digitální vzdělanosti ve vzorku 9 - 16 let.
Pro výzkum porozumění zpravodajství určené dětskému divákovi jsem zvolila kvalitativní výzkum z důvodu možnosti individuální práce se vzorkem mladého diváka. Vzorek byl vybrán a strukturován dle anotace pořadu tvůrců v České televizi a dle vyzrálosti, která odpovídá možnostem a úspěšné proveditelnosti výzkumu. Díky volbě kvalitativního výzkumu, konkrétně formou polostrukturovaného rozhovoru, je možné zjistit co nejpřesnější informace a odpovědi na hlavní výzkumnou otázku.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jak diváci rozumí obsahu dětského zpravodajství. V mnoha případech se může stát, že je zpráva redaktorem a editorem zformulována nepříliš adekvátně k věku diváka (6 - 11 let) a to například z toho důvodu, že byl nesprávně užit jazyk v nesrozumitelné formě pro mladého diváka. Naopak dětští diváci mohou skvěle porozumět ilustracím, výpovědím respondentů ve stejném věku diváka. Během zkoumání mě bude také zajímat to, co je pro diváka nejvíce atraktivní a co naopak ne a jaké jsou návyky samotného diváka.
V České republice má dětský konzument médií řadu možností, jak přijímat informace ve svém jazyce a podle svých zájmů. V evropském výzkumu Youth report se Česká republika umístila na pátém místě v digitální vzdělanosti ve vzorku 9 - 16 let.
Pro výzkum porozumění zpravodajství určené dětskému divákovi jsem zvolila kvalitativní výzkum z důvodu možnosti individuální práce se vzorkem mladého diváka. Vzorek byl vybrán a strukturován dle anotace pořadu tvůrců v České televizi a dle vyzrálosti, která odpovídá možnostem a úspěšné proveditelnosti výzkumu. Díky volbě kvalitativního výzkumu, konkrétně formou polostrukturovaného rozhovoru, je možné zjistit co nejpřesnější informace a odpovědi na hlavní výzkumnou otázku.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
RAY M, Jat KR. Effect of electronic media on children. Indian Ped 2010; 47: 561568
SLOBODA, Zdeněk. Mediální výchova v rodině: postoje, nástroje, výzvy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4496-3.
BOCAN, Miroslav. Děti v ringu dnešního světa: hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-24-0.
LAPČÍK, Marek. Televizní zpravodajství jako paradox: jak (ne)rozumět zpravodajství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro Centrum kulturálních mediálních a komunikačních studií při Filozofické fakultě Univerzity Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4133-7.
RADIM ŠINK. 12. kulatý stůl - Komunikace s dětmi a mládeží - spojující i rozdělující: sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí [konané 5. a 6. 11. 2009. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. ISBN 8073687658.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
RAY M, Jat KR. Effect of electronic media on children. Indian Ped 2010; 47: 561568
SLOBODA, Zdeněk. Mediální výchova v rodině: postoje, nástroje, výzvy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4496-3.
BOCAN, Miroslav. Děti v ringu dnešního světa: hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-24-0.
LAPČÍK, Marek. Televizní zpravodajství jako paradox: jak (ne)rozumět zpravodajství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro Centrum kulturálních mediálních a komunikačních studií při Filozofické fakultě Univerzity Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4133-7.
RADIM ŠINK. 12. kulatý stůl - Komunikace s dětmi a mládeží - spojující i rozdělující: sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí [konané 5. a 6. 11. 2009. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. ISBN 8073687658.
Přílohy volně vložené
DVD ROM s přílohami, CD s el. verzí práce
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila svou práci a uspokojivě reagovala na posudky i dotazy od komise.