Předložená dizertační práce je postavena na historickosrovnávacího výzkumu, jehož cílem je analyzovat vznik a vývoj muzejní a galerijní pedagogiky v angloamerickém prostředí. Výzkum, náležející do oblasti historické pedagogiky a využívající jejích ustálených metodologických postupů, bude mapovat tendence a myšlenkové koncepce vycházející z teorie a praxe významných angloamerických odborníků a praktiků. Cílem výzkumu nebude pouhá faktografická deskripce historie tohoto oboru, ale také identifikace klíčových pedagogických teorií a přístupů, jež ovlivnily a nadále ovlivňují muzejněpedagogické myšlení v angloamerickém regionu. Během výzkumu budou analyzována jak díla hlavních angloamerických představitelů tohoto oboru, tak i dobové dokumenty a prameny. Historicko-pedagogický výzkum si také klade za cíl popsat širší celospolečenský kontext, v jehož rámci se vznik a vývoj tohoto oboru odehrává.
Anotace v angličtině
The presented PhD thesis will have the form of a historical comparative research. Its main objective is to analyse the genesis and the development of museum and gallery education in the Anglo-American region. This research that belongs to the field of historical pedagogy and that uses its time-proven methodologies will map the tendencies and conceptions following the theory and praxis of the key Anglo-American museum education experts and practitioners. The objective of the research is not to produce a mere factographical description of the history of the field but rather to identify the key pedagogical theories and approaches which have informed and continue to inform museum education in the Anglo-American region. During the research, the main works of Anglo-American representatives of this field will be analysed as well as period documents and other sources of the time. This historical pedagogical research will also address the society-wide context within the scope of which the genesis and the development of this field takes place.
Klíčová slova
muzejní a galerijní pedagogika, muzejní pedagogika v angloamerickém kontextu, historickosrovnávací výzkum, komparativní přístup, interdisciplinární přístup
Klíčová slova v angličtině
museum and gallery education, museum education in the Anglo-American context, historical comparative research, comparative approach, interdisciplinary approach
Rozsah průvodní práce
155
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená dizertační práce je postavena na historickosrovnávacího výzkumu, jehož cílem je analyzovat vznik a vývoj muzejní a galerijní pedagogiky v angloamerickém prostředí. Výzkum, náležející do oblasti historické pedagogiky a využívající jejích ustálených metodologických postupů, bude mapovat tendence a myšlenkové koncepce vycházející z teorie a praxe významných angloamerických odborníků a praktiků. Cílem výzkumu nebude pouhá faktografická deskripce historie tohoto oboru, ale také identifikace klíčových pedagogických teorií a přístupů, jež ovlivnily a nadále ovlivňují muzejněpedagogické myšlení v angloamerickém regionu. Během výzkumu budou analyzována jak díla hlavních angloamerických představitelů tohoto oboru, tak i dobové dokumenty a prameny. Historicko-pedagogický výzkum si také klade za cíl popsat širší celospolečenský kontext, v jehož rámci se vznik a vývoj tohoto oboru odehrává.
Anotace v angličtině
The presented PhD thesis will have the form of a historical comparative research. Its main objective is to analyse the genesis and the development of museum and gallery education in the Anglo-American region. This research that belongs to the field of historical pedagogy and that uses its time-proven methodologies will map the tendencies and conceptions following the theory and praxis of the key Anglo-American museum education experts and practitioners. The objective of the research is not to produce a mere factographical description of the history of the field but rather to identify the key pedagogical theories and approaches which have informed and continue to inform museum education in the Anglo-American region. During the research, the main works of Anglo-American representatives of this field will be analysed as well as period documents and other sources of the time. This historical pedagogical research will also address the society-wide context within the scope of which the genesis and the development of this field takes place.
Klíčová slova
muzejní a galerijní pedagogika, muzejní pedagogika v angloamerickém kontextu, historickosrovnávací výzkum, komparativní přístup, interdisciplinární přístup
Klíčová slova v angličtině
museum and gallery education, museum education in the Anglo-American context, historical comparative research, comparative approach, interdisciplinary approach
Zásady pro vypracování
Plánovaná dizertační práce bude mít formu historickosrovnávacího výzkumu, jehož cílem je analyzovat vznik a vývoj muzejní a galerijní pedagogiky v angloamerickém prostředí. Výzkum, náležející do oblasti historické pedagogiky a využívající jejích ustálených metodologických postupů, bude mapovat tendence a myšlenkové koncepce vycházející z teorie a praxe významných angloamerických odborníků a praktiků. Cílem výzkumu nebude pouhá faktografická deskripce historie tohoto oboru, ale také identifikace klíčových pedagogických teorií a přístupů, jenž ovlivnily a nadále ovlivňují muzejněpedagogické myšlení v angloamerickém regionu. Během výzkumu budou analyzována jak díla hlavních angloamerických představitelů tohoto oboru, tak i dobové dokumenty a prameny. Historicko-pedagogický výzkum si také klade za cíl popsat širší celospolečenský kontext, v jehož rámci se vznik a vývoj tohoto oboru odehrává.
Zásady pro vypracování
Plánovaná dizertační práce bude mít formu historickosrovnávacího výzkumu, jehož cílem je analyzovat vznik a vývoj muzejní a galerijní pedagogiky v angloamerickém prostředí. Výzkum, náležející do oblasti historické pedagogiky a využívající jejích ustálených metodologických postupů, bude mapovat tendence a myšlenkové koncepce vycházející z teorie a praxe významných angloamerických odborníků a praktiků. Cílem výzkumu nebude pouhá faktografická deskripce historie tohoto oboru, ale také identifikace klíčových pedagogických teorií a přístupů, jenž ovlivnily a nadále ovlivňují muzejněpedagogické myšlení v angloamerickém regionu. Během výzkumu budou analyzována jak díla hlavních angloamerických představitelů tohoto oboru, tak i dobové dokumenty a prameny. Historicko-pedagogický výzkum si také klade za cíl popsat širší celospolečenský kontext, v jehož rámci se vznik a vývoj tohoto oboru odehrává.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Gail. Reinventing the Museum: Historical and Contemporary Perspectives on the Paradigm Shift. Lanham, Md.: AltaMira Press, 2004. ISBN 9780759101708.
DANA, John Cotton. The Gloom of Museums. Woodstock, Vermont: The Elm Tree Press, 1917.
DEWEY, John. The School and Society. Chicago: University of Chicago Press, 1900.
FALK, John H. a Lynn D. DIERKING. The Museum Experience. Washington, D.C.: Whalesback Books, 1992. ISBN 0-929590-06-6.
GILMAN, Benjamin Ives. Museum Ideals of Purpose and Method. The Riverside Press Cambridge, 1918.
GOODE, George Brown. Museum history and museums of history. New York: The Knickerbocker Press, 1889.
GOODE, George Brown. The Museum of the Future. Washington: Government Printing Office, 1891.
HEIN, George E. Learning in the Museum. Abingdon: Routledge, 1998. ISBN 0-415-09775-4.
HEIN, George E. John Dewey and Museum Education. Curator: The Museum Journal. 2004, roč. 47 č. 4, s. 413427.
HIRSCH, Joanne S. a Lois H. SILVERMAN. Transforming Practice. Washington, D.C.: Museum Education Roundtable, 2000. ISBN 1-880437-01-05.
HIRZY, Ellen Cochran. Excellence and Equity. Education and the Public Dimension of Museums. Washington: American Association of Museums, 2008. ISBN 0-931201-144.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum and gallery education. Leicester ; London ; New York : Leicester University Press, 1991. ISBN 0718513061 9780718513061.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and their Visitors. Abingdon: Routledge, 1994. ISBN 0-415-06857-6.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and Education. Abingdon: Routledge, 2007. ISBN 10: 0-415-37935-0.
HUDSON, Kenneth. A Social History of Museums. What the Visitors Thought. The Macmillan Press Ltd., 1975. ISBN 978-1-349-01759-1.
JOHNSON, Anna et al. The Museum Educator's Manual. Educators Share Successful Techniques. Plymouth: AltaMira Press, 2009. ISBN-10: 0-7591-1167-7.
JŮVA, Vladimír. Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno: Paido, 1994. 159 s. ISBN 80-901737-2-1.
JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. 264 s. ISBN 80-7315-090-5.
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000. 259 s., 8 obr. na příl. ISBN 80-7035-155-1.
LORD, Barry a Gail Dexter LORD. The Manual of Museum Planning. Oxford: AltaMira Press, 1999. ISBN 0-7425-0406-9.
LORD, Barry. The Manual of Museum Learning. Plymouth: AltaMira Press, 2007. ISBN-10: 0-7591-0971-0.
MACDONALD, Sharon. Companion to Museum Studies. Companions in Cultural Studies. Malden, USA; Oxford, UK; Victoria, Canada: Blackwell, 2006. ISBN 978-1444334050.
MIKULÁŠKOVÁ, Monika. Proměny konstruktivismu v muzejní pedagogice George E. Heina. Museologica Brunensia [online]. 2017, roč. 6, č. 1 [cit. 2018-04-04]. ISSN 2464-5362. Dostupné z: http://hdl.handle.net/11222.digilib/137197
MOFFAT, Hazel a Vicky WOOLLARD. Museum & Gallery Education. A Manual of Good Practice. Norwich: The Stationary Office, 1999. ISBN 0 11 702695 6.
MURRAY, David. Museums, their history and their use: with a bibliography and list of Museums in the United Kingdom. Vol. 1. Glasgow: James McLehose and Sons, 1904.
PARKER, Arthur Cashell. A manual for history museums. New York: AMS, 1935.
TALBOYS, Graeme K. Museum Educator's Handbook. Hants, Burlington: Ashgate Publishing Ltd., 2005. ISBN 0-7546-4492-8.
TALBOYS, Graeme K. Using Museums as an Educational Resource, An Introductory Handbook for Students and Teachers. Farnham, Surrey: Ashgate Publishing Limited, 2010. ISBN 978-1-4094-0145-2.
THOMAS, W. Stephen. Arthur Caswell Parker: 18811955. Anthropologist, Historian and Museum Pioneer. Rochester History. Vol. XVII. č. 3. 1955.
WITTLIN, Alma Stephanie. The Museum, Its History and Its Tasks in Education, London: Routledge and Keagan Paul Ltd., 1949.
WITTLIN, Alma Stephanie. Museums: in search of a usable future, Cambridge (Massachusetts) a London (England): The MIT Press, 1970. ISBN 0 262 23039 9.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, Gail. Reinventing the Museum: Historical and Contemporary Perspectives on the Paradigm Shift. Lanham, Md.: AltaMira Press, 2004. ISBN 9780759101708.
DANA, John Cotton. The Gloom of Museums. Woodstock, Vermont: The Elm Tree Press, 1917.
DEWEY, John. The School and Society. Chicago: University of Chicago Press, 1900.
FALK, John H. a Lynn D. DIERKING. The Museum Experience. Washington, D.C.: Whalesback Books, 1992. ISBN 0-929590-06-6.
GILMAN, Benjamin Ives. Museum Ideals of Purpose and Method. The Riverside Press Cambridge, 1918.
GOODE, George Brown. Museum history and museums of history. New York: The Knickerbocker Press, 1889.
GOODE, George Brown. The Museum of the Future. Washington: Government Printing Office, 1891.
HEIN, George E. Learning in the Museum. Abingdon: Routledge, 1998. ISBN 0-415-09775-4.
HEIN, George E. John Dewey and Museum Education. Curator: The Museum Journal. 2004, roč. 47 č. 4, s. 413427.
HIRSCH, Joanne S. a Lois H. SILVERMAN. Transforming Practice. Washington, D.C.: Museum Education Roundtable, 2000. ISBN 1-880437-01-05.
HIRZY, Ellen Cochran. Excellence and Equity. Education and the Public Dimension of Museums. Washington: American Association of Museums, 2008. ISBN 0-931201-144.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum and gallery education. Leicester ; London ; New York : Leicester University Press, 1991. ISBN 0718513061 9780718513061.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and their Visitors. Abingdon: Routledge, 1994. ISBN 0-415-06857-6.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and Education. Abingdon: Routledge, 2007. ISBN 10: 0-415-37935-0.
HUDSON, Kenneth. A Social History of Museums. What the Visitors Thought. The Macmillan Press Ltd., 1975. ISBN 978-1-349-01759-1.
JOHNSON, Anna et al. The Museum Educator's Manual. Educators Share Successful Techniques. Plymouth: AltaMira Press, 2009. ISBN-10: 0-7591-1167-7.
JŮVA, Vladimír. Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno: Paido, 1994. 159 s. ISBN 80-901737-2-1.
JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. 264 s. ISBN 80-7315-090-5.
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000. 259 s., 8 obr. na příl. ISBN 80-7035-155-1.
LORD, Barry a Gail Dexter LORD. The Manual of Museum Planning. Oxford: AltaMira Press, 1999. ISBN 0-7425-0406-9.
LORD, Barry. The Manual of Museum Learning. Plymouth: AltaMira Press, 2007. ISBN-10: 0-7591-0971-0.
MACDONALD, Sharon. Companion to Museum Studies. Companions in Cultural Studies. Malden, USA; Oxford, UK; Victoria, Canada: Blackwell, 2006. ISBN 978-1444334050.
MIKULÁŠKOVÁ, Monika. Proměny konstruktivismu v muzejní pedagogice George E. Heina. Museologica Brunensia [online]. 2017, roč. 6, č. 1 [cit. 2018-04-04]. ISSN 2464-5362. Dostupné z: http://hdl.handle.net/11222.digilib/137197
MOFFAT, Hazel a Vicky WOOLLARD. Museum & Gallery Education. A Manual of Good Practice. Norwich: The Stationary Office, 1999. ISBN 0 11 702695 6.
MURRAY, David. Museums, their history and their use: with a bibliography and list of Museums in the United Kingdom. Vol. 1. Glasgow: James McLehose and Sons, 1904.
PARKER, Arthur Cashell. A manual for history museums. New York: AMS, 1935.
TALBOYS, Graeme K. Museum Educator's Handbook. Hants, Burlington: Ashgate Publishing Ltd., 2005. ISBN 0-7546-4492-8.
TALBOYS, Graeme K. Using Museums as an Educational Resource, An Introductory Handbook for Students and Teachers. Farnham, Surrey: Ashgate Publishing Limited, 2010. ISBN 978-1-4094-0145-2.
THOMAS, W. Stephen. Arthur Caswell Parker: 18811955. Anthropologist, Historian and Museum Pioneer. Rochester History. Vol. XVII. č. 3. 1955.
WITTLIN, Alma Stephanie. The Museum, Its History and Its Tasks in Education, London: Routledge and Keagan Paul Ltd., 1949.
WITTLIN, Alma Stephanie. Museums: in search of a usable future, Cambridge (Massachusetts) a London (England): The MIT Press, 1970. ISBN 0 262 23039 9.