- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Disertační práce se zabývá problematikou diagnostiky pohybové funkce orofaciální oblasti u dospělých jedinců s diagnózou kraniotraumatu, kteří mají vzhledem ke koexistujícímu kognitivnímu deficitu problémy s využitím vizuální, auditivní či verbální instrukce důležité pro vykonání úkolu. Součástí práce je nový diagnostický nástroj, který posuzuje stav jednotlivých orofaciálních oblastí nejen z funkčního hlediska, ale i z hlediska přítomnosti kognitivního deficitu. Tento nový vyšetřovací nástroj pomáhá určit prioritní logopedické cíle vzhledem ke zjištěným deficitům a svalovým dysbalancím, včetně stanovení příčin a souvislostí s poruchami polykání a poruchami řečové komunikace.
Hlavní téma v angličtině
The dissertation deals with problems of diagnostics of muscle function of the orofacial region in adults with diagnosis of traumatic brain injury who have problems with the using of visual, auditory or verbal instructions relevant to the task due to coexisting cognitive deficit. The new diagnostic tool presented here assesses the particular orofacial regions not only from the functional point of view, but also from the point of view of cognitive deficits. This new diagnostic tool helps identify priority of speech targets due to the identified deficits and the muscle imbalances, including the identification of causes and connection with swallowing disorders and neurogenic speech disorders.
Název dle studenta
Návrh diagnostického nástroje pro hodnocení orofaciální oblasti u dospělých
Název dle studenta v angličtině
Proposal of diagnostic tool for evaluation of orofacial area in adults
Disertační práce je věnována hodnocení orofaciální oblasti dospělých jedinců v klinické logopedii. Teoretická část se zabývá diagnózou kraniotraumatu, rehabilitací, vlastnostmi pohybové funkce a orofaciální oblastí. Empirická část práce zahrnuje vytvoření nového diagnostického nástroje - Orofaciálního profilu a jeho využití při vyšetření orofaciální oblasti u dospělých jedinců se získanou motorickou řečovou poruchou, kteří mají problémy s imitací.
Pro splnění cíle byl proveden kvantitativní výzkum, vícefaktorový laboratorní experiment zabezpečený technikou jedné skupiny.
Hlavním výstupem disertace je schéma vypracování rehabilitačního plánu dle skórovacích archů nového Orofaciálního profilu. Součástí je zachycení svalových dysbalancí, míry oslabení a dominance v celkovém obraze poruchy včetně zachycení kompenzačních a fixačních postojů a úrovně imitace.
Anotace v angličtině
The dissertation is devoted to the evaluation of the orofacial area of adults in clinical speech-language therapy. The theoretical part deals with the diagnosis of craniotrauma, rehabilitation, properties of motor function and orofacial area. The empirical part of the thesis includes the creation of a new diagnostic tool - the Orofacial Profile and its use in the examination of the orofacial area in adults with acquired motor speech disorder who have problems with imitation.
To accomplish this goal, a quantitative research was performed, a multi-factor laboratory experiment secured by one group technique.
The main outcome of the dissertation is a scheme for the elaboration of a rehabilitation plan according to the scoring sheets of the new Orofacial Profile. It includes assessment of muscle imbalances, levels of muscle weakness and dominance in the overall picture of the disorder. Attention is paid to capturing compensation and fixation mechanisms and the level of imitation.
Disertační práce je věnována hodnocení orofaciální oblasti dospělých jedinců v klinické logopedii. Teoretická část se zabývá diagnózou kraniotraumatu, rehabilitací, vlastnostmi pohybové funkce a orofaciální oblastí. Empirická část práce zahrnuje vytvoření nového diagnostického nástroje - Orofaciálního profilu a jeho využití při vyšetření orofaciální oblasti u dospělých jedinců se získanou motorickou řečovou poruchou, kteří mají problémy s imitací.
Pro splnění cíle byl proveden kvantitativní výzkum, vícefaktorový laboratorní experiment zabezpečený technikou jedné skupiny.
Hlavním výstupem disertace je schéma vypracování rehabilitačního plánu dle skórovacích archů nového Orofaciálního profilu. Součástí je zachycení svalových dysbalancí, míry oslabení a dominance v celkovém obraze poruchy včetně zachycení kompenzačních a fixačních postojů a úrovně imitace.
Anotace v angličtině
The dissertation is devoted to the evaluation of the orofacial area of adults in clinical speech-language therapy. The theoretical part deals with the diagnosis of craniotrauma, rehabilitation, properties of motor function and orofacial area. The empirical part of the thesis includes the creation of a new diagnostic tool - the Orofacial Profile and its use in the examination of the orofacial area in adults with acquired motor speech disorder who have problems with imitation.
To accomplish this goal, a quantitative research was performed, a multi-factor laboratory experiment secured by one group technique.
The main outcome of the dissertation is a scheme for the elaboration of a rehabilitation plan according to the scoring sheets of the new Orofacial Profile. It includes assessment of muscle imbalances, levels of muscle weakness and dominance in the overall picture of the disorder. Attention is paid to capturing compensation and fixation mechanisms and the level of imitation.
Cíl práce: Hlavním cílem práce je detekce symptomů svalových dysbalancí orofaciální oblasti s vyjádřením jejich míry a dominance v celkovém obraze poruchy a stanovení příčiny daného výkonu ať už motorické či kognitivní.
Popis výchozího stavu: V klinické logopedické praxi je hodnocení orofaciální oblasti u nás součástí komplexního vyšetření dysartrie. V Česku nejrozšířenější standardizovaný test Dysartrický profil mapuje tíhu dysartrie a posuzuje dílčí deficity. Bohužel je vytvořen pro klienty, kteří jsou schopni aktivní spolupráce. Vzhledem k dg. kraniotraumatu a k přidruženým kognitivním deficitům, poruchám pozornosti, nízké motivaci, neschopnosti imitace a těžkému motorickému poškození se tyto baterie nedají plně použít, často nerozlišují nedostatky způsobené deficitem svalové funkce od kognitivních nedostatků a také nejsou schopny zachytit minimální změny orofaciální oblasti.
Výběr vzorku:
Charakteristika souboru: Výběr prvků do výzkumného souboru probíhá záměrným výběrem na pracovišti autora. Jedná se o jedince ve věkovém rozmezí 15 až 65 let s diagnózou traumatického poranění mozku různé etiologie. V rámci vstupního vyšetření jsou z této skupiny vybráni jedinci s diagnózou anartrie či dysartrie těžkého či středně těžkého stupně, bez ohledu na koexistující poruchy. Jedinci bez diagnózy anartrie-dysartrie či jedinci s aktuálním apalickým syndromem a ti, kteří nejsou schopni vzpřímeného sedu po dobu 30 minut jsou ze studie vyloučeni.
Proces tvorby dat: Výzkumným nástrojem je nový vyšetřovací test orofaciální oblasti. Provádí se analýza zdravotnické dokumentace respondentů a jejich osobní anamnéza. Ke shromažďování údajů dochází na základě přepisu dat do Skórovacích archů pro každou orofaciální oblast na základě aspekce, palpace a přímého pozorování pohybových funkcí respondentů (během vykonání jednotlivých úkolů dle položek nového vyšetřovacího testu), včetně analýzy videozáznamu orální fáze polykání aktuální konzistence potravy a tekutin. Data jsou získávána také rozborem poznámek pořízených během vyšetření.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Hlavním cílem práce je detekce symptomů svalových dysbalancí orofaciální oblasti s vyjádřením jejich míry a dominance v celkovém obraze poruchy a stanovení příčiny daného výkonu ať už motorické či kognitivní.
Popis výchozího stavu: V klinické logopedické praxi je hodnocení orofaciální oblasti u nás součástí komplexního vyšetření dysartrie. V Česku nejrozšířenější standardizovaný test Dysartrický profil mapuje tíhu dysartrie a posuzuje dílčí deficity. Bohužel je vytvořen pro klienty, kteří jsou schopni aktivní spolupráce. Vzhledem k dg. kraniotraumatu a k přidruženým kognitivním deficitům, poruchám pozornosti, nízké motivaci, neschopnosti imitace a těžkému motorickému poškození se tyto baterie nedají plně použít, často nerozlišují nedostatky způsobené deficitem svalové funkce od kognitivních nedostatků a také nejsou schopny zachytit minimální změny orofaciální oblasti.
Výběr vzorku:
Charakteristika souboru: Výběr prvků do výzkumného souboru probíhá záměrným výběrem na pracovišti autora. Jedná se o jedince ve věkovém rozmezí 15 až 65 let s diagnózou traumatického poranění mozku různé etiologie. V rámci vstupního vyšetření jsou z této skupiny vybráni jedinci s diagnózou anartrie či dysartrie těžkého či středně těžkého stupně, bez ohledu na koexistující poruchy. Jedinci bez diagnózy anartrie-dysartrie či jedinci s aktuálním apalickým syndromem a ti, kteří nejsou schopni vzpřímeného sedu po dobu 30 minut jsou ze studie vyloučeni.
Proces tvorby dat: Výzkumným nástrojem je nový vyšetřovací test orofaciální oblasti. Provádí se analýza zdravotnické dokumentace respondentů a jejich osobní anamnéza. Ke shromažďování údajů dochází na základě přepisu dat do Skórovacích archů pro každou orofaciální oblast na základě aspekce, palpace a přímého pozorování pohybových funkcí respondentů (během vykonání jednotlivých úkolů dle položek nového vyšetřovacího testu), včetně analýzy videozáznamu orální fáze polykání aktuální konzistence potravy a tekutin. Data jsou získávána také rozborem poznámek pořízených během vyšetření.
Seznam doporučené literatury
Cséfalvay, Z., Lechta, V., Kerekrétiová, A., a kol. 2013. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: portál. ISBN 978-80-262-0364-3.
Dylevský, I., 2009. Funkční anatomie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3240-4.
Dylevský, I., Kálal, J., Kolář, P., et al., 1997. Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada. ISBN 80-7169-258-1.
Dylevský, I., Kubálková, L., Navrátil, L., 2001. Kineziologie, kineziterapie a fyzioterapie. Praha: Manus. ISBN 80-902318-8-8.
Felício, C. M., Ferreira, C. L. P., 2008. Protocol of orofacial myofunctional evaluation with scores. International journal of pediatric otorhinolaryngology [online]. Vol. 72(3), s. 367-375 [cit. 22. 3. 2018]. Dostupné z: http://www.ijporlonline.com/article/s0165-5876(07)00572-1/fulltext
Hedánek, J., Roubíčková, J., 1997. Dysartrický profil test 3f. Praha: Desktop publishing FF UK.
Káš, S., 1997. Neurologie v běžné lékařské praxi. Praha: Grada. ISBN 80-7169-339-1.
Kittel, A., 1999. Myofunkční terapie. Praha: Grada. ISBN 80-7169-619-6.
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, a kol., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
Lippertová-Grünerová, M., 2005. Neurorehabilitace. Praha: Galén. ISBN 80-7262-317-6.
Lippertová-Grünerová, M., 2009. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-569-7.
Marchesan, I. Q., Berretin-Félix, G., Genaro, K. F., 2012. MBGR protocol of orofacial myofunctional evaluation with scores. International journal of orofacial myology [online]. Vol. 38, s. 38-78 [cit. 14. 6. 2016]. Dostupné z: http://www.sleepclinic.be/wp-content/uploads/mbgr-protocol-of-orofacial-myofunctional-evaluation-with-scores-1.pdf
Marshalla, P., 2004b. Oral motor techniques in articulation and phonological therapy. Marshalla speech and language. Kirkland: Marshalla speech and language service. ISBN 978-0970706034.
Morales, R. C., 2006. Orofaciální regulační terapie. Praha: Portál. ISBN 80-7367-105-0.
Neubauer, K., a kol., 2007. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých: diagnostika a terapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-159-4.
Pfeiffer, J., 2007. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1135-5.
Rosenfeld-Johnson, S., 2005. Assessment and treatment of the jaw. Usa: Talk tools. ISBN 978-1-932460-25-x.
Rosenfeld-Johnson, s., 2009. Oral placement therapy for speech clarity and feeding. 4 rd. Ed. Usa: Talk tools. ISBN 1-893660-01-x.
Trojan, S., Druga, R., Pfeiffer, J., a kol., 2005. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1296-2.
Véle, F., 1997. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada. ISBN 80-7169-256-5.
Seznam doporučené literatury
Cséfalvay, Z., Lechta, V., Kerekrétiová, A., a kol. 2013. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: portál. ISBN 978-80-262-0364-3.
Dylevský, I., 2009. Funkční anatomie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3240-4.
Dylevský, I., Kálal, J., Kolář, P., et al., 1997. Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada. ISBN 80-7169-258-1.
Dylevský, I., Kubálková, L., Navrátil, L., 2001. Kineziologie, kineziterapie a fyzioterapie. Praha: Manus. ISBN 80-902318-8-8.
Felício, C. M., Ferreira, C. L. P., 2008. Protocol of orofacial myofunctional evaluation with scores. International journal of pediatric otorhinolaryngology [online]. Vol. 72(3), s. 367-375 [cit. 22. 3. 2018]. Dostupné z: http://www.ijporlonline.com/article/s0165-5876(07)00572-1/fulltext
Hedánek, J., Roubíčková, J., 1997. Dysartrický profil test 3f. Praha: Desktop publishing FF UK.
Káš, S., 1997. Neurologie v běžné lékařské praxi. Praha: Grada. ISBN 80-7169-339-1.
Kittel, A., 1999. Myofunkční terapie. Praha: Grada. ISBN 80-7169-619-6.
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, a kol., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
Lippertová-Grünerová, M., 2005. Neurorehabilitace. Praha: Galén. ISBN 80-7262-317-6.
Lippertová-Grünerová, M., 2009. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-569-7.
Marchesan, I. Q., Berretin-Félix, G., Genaro, K. F., 2012. MBGR protocol of orofacial myofunctional evaluation with scores. International journal of orofacial myology [online]. Vol. 38, s. 38-78 [cit. 14. 6. 2016]. Dostupné z: http://www.sleepclinic.be/wp-content/uploads/mbgr-protocol-of-orofacial-myofunctional-evaluation-with-scores-1.pdf
Marshalla, P., 2004b. Oral motor techniques in articulation and phonological therapy. Marshalla speech and language. Kirkland: Marshalla speech and language service. ISBN 978-0970706034.
Morales, R. C., 2006. Orofaciální regulační terapie. Praha: Portál. ISBN 80-7367-105-0.
Neubauer, K., a kol., 2007. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých: diagnostika a terapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-159-4.
Pfeiffer, J., 2007. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1135-5.
Rosenfeld-Johnson, S., 2005. Assessment and treatment of the jaw. Usa: Talk tools. ISBN 978-1-932460-25-x.
Rosenfeld-Johnson, s., 2009. Oral placement therapy for speech clarity and feeding. 4 rd. Ed. Usa: Talk tools. ISBN 1-893660-01-x.
Trojan, S., Druga, R., Pfeiffer, J., a kol., 2005. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1296-2.
Véle, F., 1997. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada. ISBN 80-7169-256-5.
Přílohy volně vložené
1x CD, diagnostický nástroj Orofaciální profil - příloha č. 1-16: Skórovací arch - poloha těla, Skórovací arch čelisti, Skórovací arch - obličej, mimika, tváře, Skórovací arch - rty, Skórovací arch - jazyk, Skórovací arch - dýchání (bez tracheální kanyly), Skórovací arch - měkké patro, hlas, rezonance, Skórovací arch - orální fáze polykání, Bodové skóre sledovaných vlastností pohybové funkce orofaciálních oblastí, Celkové skóre jednotlivých orofaciálních oblastí, Zjištěné deficity orofaciální oblasti - rehabilitační plán, Profil orofaciální oblasti, Příklad Rehabilitačního plánu respondenta skupiny A, Příklad Rehabilitačního plánu respondenta skupiny B, Příklad Profilu orofaciální oblasti respondenta skupiny A, Příklad Profilu orofaciální oblasti respondenta skupiny B