Tato práce se zabývá poslechem rozhlasu a jeho rolí v každodenním životě seniorů. Jejím cílem je popsat a porozumět poslechu rozhlasu tak, jak jej interpretují sami olomoučtí senioři. Výzkumným přístupem byla zvolena zakotvená teorie. Sběr dar proběhl metodou nestandardizovaného rozhovoru se stanovenými základními okruhy pro rozhovor. K analýze dat byly použity redigované přepisy rozhovorů. Výsledkem analýzy dat je sedm kategorií užívání rozhlasu, které senioři sami popsali. Jedná se domácnost, užití, sdílení, technologie, organizaci času, výběr obsahu a uspokojení.
Anotace v angličtině
This work aims to describe and understand the consumption of radio within the community of pensioners from Olomouc in Czechia. The study has been based on the concept of grounded theory. Unstructured interview was chosen as a data gathering method. The results of this study provide seven key categories of radio listening, interpreted by pensioners. It is household, usage, sharing, technology, time management, content and satisfaction.
Klíčová slova
média, rozhlas, rozhlasoví posluchači, senioři, mediální chování, rozhlasová studia
Klíčová slova v angličtině
Radio listening, radio audiences, pensioners, radio studies
Rozsah průvodní práce
101 s. (111 509 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá poslechem rozhlasu a jeho rolí v každodenním životě seniorů. Jejím cílem je popsat a porozumět poslechu rozhlasu tak, jak jej interpretují sami olomoučtí senioři. Výzkumným přístupem byla zvolena zakotvená teorie. Sběr dar proběhl metodou nestandardizovaného rozhovoru se stanovenými základními okruhy pro rozhovor. K analýze dat byly použity redigované přepisy rozhovorů. Výsledkem analýzy dat je sedm kategorií užívání rozhlasu, které senioři sami popsali. Jedná se domácnost, užití, sdílení, technologie, organizaci času, výběr obsahu a uspokojení.
Anotace v angličtině
This work aims to describe and understand the consumption of radio within the community of pensioners from Olomouc in Czechia. The study has been based on the concept of grounded theory. Unstructured interview was chosen as a data gathering method. The results of this study provide seven key categories of radio listening, interpreted by pensioners. It is household, usage, sharing, technology, time management, content and satisfaction.
Klíčová slova
média, rozhlas, rozhlasoví posluchači, senioři, mediální chování, rozhlasová studia
Klíčová slova v angličtině
Radio listening, radio audiences, pensioners, radio studies
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem diplomové práce je zjistit, jak senioři interpretují své posluchačské návyky.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Cílem je porozumět posluchačskému chování seniorů a jejich preferencím ve výběru obsahu i podmínkám jeho konzumace. Senioři zažili rozhlas v dobách jeho dominantní pozice na mediálním trhu, produkci ovlivněnou ideologií i současné pronikání nových technologií do vysílání. Zajímá mě, jakou podobu má poslech v současnosti. Práce tak může obohatit nově vznikající obor radio studies na UPOL a přispět Českému rozhlasu jako užitečný zdroj informací.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
Diplomová práce bude založena na kvalitativním přístupu. K získání dat je plánován nestrukturovaný, popř. polostrukturovaný rozhovor. (Lze uvažovat o jeho doplnění o ohniskovou skupinu.) Data budou zpracována a analyzována běžnými způsoby analýzy kvalitativních dat. Výzkum bude uskutečněn mezi jedinci ve věku 65+ vyhledanými pomocí metody "nabalování" (snowballing).
D. Harmonogram práce:
1. Četba literatury vztahující se k tématu diplomové práce. T: průběžně (Diplomantka předloží seznam prostudované literatura do 31.5.2018.)
2. Vypracování osnovy diplomové práce. T: 31.5.2018.
3. Zpracování výzkumného projektu. T: 30.6.2018.
4. Realizace sběru dat, analýza a interpretace. T: září-listopad 2018.
5. Zpracování jednotlivých kapitol diplomové práce. T: 15.2.2019 (Diplomantka předloží vedoucí práce teoretickou část do 15.1.2019, empirickou část do 15.2.2019.)
6. Termín odevzdání kompletní diplomové práce vedoucí práce: 28.2.2019.
7. Termín odevzdání finální verze diplomové práce: 31.3.2019.
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem diplomové práce je zjistit, jak senioři interpretují své posluchačské návyky.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Cílem je porozumět posluchačskému chování seniorů a jejich preferencím ve výběru obsahu i podmínkám jeho konzumace. Senioři zažili rozhlas v dobách jeho dominantní pozice na mediálním trhu, produkci ovlivněnou ideologií i současné pronikání nových technologií do vysílání. Zajímá mě, jakou podobu má poslech v současnosti. Práce tak může obohatit nově vznikající obor radio studies na UPOL a přispět Českému rozhlasu jako užitečný zdroj informací.
C. Návrh postupu řešení (metodika):
Diplomová práce bude založena na kvalitativním přístupu. K získání dat je plánován nestrukturovaný, popř. polostrukturovaný rozhovor. (Lze uvažovat o jeho doplnění o ohniskovou skupinu.) Data budou zpracována a analyzována běžnými způsoby analýzy kvalitativních dat. Výzkum bude uskutečněn mezi jedinci ve věku 65+ vyhledanými pomocí metody "nabalování" (snowballing).
D. Harmonogram práce:
1. Četba literatury vztahující se k tématu diplomové práce. T: průběžně (Diplomantka předloží seznam prostudované literatura do 31.5.2018.)
2. Vypracování osnovy diplomové práce. T: 31.5.2018.
3. Zpracování výzkumného projektu. T: 30.6.2018.
4. Realizace sběru dat, analýza a interpretace. T: září-listopad 2018.
5. Zpracování jednotlivých kapitol diplomové práce. T: 15.2.2019 (Diplomantka předloží vedoucí práce teoretickou část do 15.1.2019, empirickou část do 15.2.2019.)
6. Termín odevzdání kompletní diplomové práce vedoucí práce: 28.2.2019.
7. Termín odevzdání finální verze diplomové práce: 31.3.2019.
Seznam doporučené literatury
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří (vyd. 2.). Praha: Havlíček Brain Team.
Jeřábek, H. (2014). Slavné sociologické výzkumy (1899-1949). Praha: Sociologické nakladatelství.
Jirák J, Köpplová B. (2015). Masová média. (vyd. 2.). Praha: Portál.
Katz, E. (1987). Communications Research Since Lazarsfeld. Public Opinion Quarterly, 51 (4 Part 2), S25-S45. https://doi.org/10.1093/poq/51.4_PART_2.S25
Lazarsfeld, P. F., Stanton, F. N. (eds.) (1942) Radio Research 1941. New York: Duell, Sloan and Pearce.
Lazarsfeld, P. F., Stanton, F. N. (eds.) (1944) Radio Research 1942-43. New York: Duell, Sloan and Pearce.
Lazarsfeld, P. F., Kendall, P. (1948) Radio Listening in America. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Motal, J., Fridrich, M. (2012). Nové trendy v médiích. Brno: Masarykova univerzita.
Štěrbová, A. (1976). Rozhlas a slovesné umění. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
Seznam doporučené literatury
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří (vyd. 2.). Praha: Havlíček Brain Team.
Jeřábek, H. (2014). Slavné sociologické výzkumy (1899-1949). Praha: Sociologické nakladatelství.
Jirák J, Köpplová B. (2015). Masová média. (vyd. 2.). Praha: Portál.
Katz, E. (1987). Communications Research Since Lazarsfeld. Public Opinion Quarterly, 51 (4 Part 2), S25-S45. https://doi.org/10.1093/poq/51.4_PART_2.S25
Lazarsfeld, P. F., Stanton, F. N. (eds.) (1942) Radio Research 1941. New York: Duell, Sloan and Pearce.
Lazarsfeld, P. F., Stanton, F. N. (eds.) (1944) Radio Research 1942-43. New York: Duell, Sloan and Pearce.
Lazarsfeld, P. F., Kendall, P. (1948) Radio Listening in America. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Motal, J., Fridrich, M. (2012). Nové trendy v médiích. Brno: Masarykova univerzita.
Štěrbová, A. (1976). Rozhlas a slovesné umění. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.