Tato bakalářská práce je zaměřena na vzdělávací program Paralympijský školní den, který zjišťuje postoje žáků druhého stupně běžných základních škol k žákům s tělesným postižením. Úvodní kapitola je věnována historii paralympijských her a historického vývoje organizací zastřešující sportovce s postižením a také výčtu dnešních sportů na paralympijských hrách. Následně se práce věnuje problematice inkluze z hlediska pojetí tohoto pojmu v edukačním procesu, legislativy zákonů a vyhlášek týkající se lepšího zařazení žáků se specifickými potřebami do hlavního vzdělávacího proudu. Také postoje rodiny, žáků a pedagogů k procesu inkluze v praxi. Poslední část teoretické části bakalářské práce vykresluje hnutí Paralympijský školní den, jeho myšlenky, cíle a postupy, kterými dochází k vývoji lepších a kladnějších postojů intaktní populace k osobám se zdravotním postižením. Na základě dotazníků se u žáků druhého stupně ZŠ Prodlouže zkoumá vliv Paralympijského školního dne ke změně postojů k žákům s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the Paralympic School Day educational program, which identifies the attitudes of schoolchildren at the first and second level of ordinary elementary schools for students with disabilities. The introductory chapter is dedicated to the history of the Paralympic Games and the historical development of the organizations of the umbrella athlete with disabilities, as well as the list of today's sports on the Paralympic Games. Subsequently, the thesis deals with the issue of inclusion from the point of view of the concept in the educational process, legislation of laws and regulations on improving the inclusion of children with specific needs into mainstream education. Also, the attitudes of the family, schoolmates, and school teachers in the process of inclusion in practice. The last part of the theoretical part of the bachelor thesis depicts the Paralympic School Day - ideas, goals, and procedures, which lead to the development of better and more positive attitudes of the intact population towards people with disabilities. Based on questionnaires, pupils in the second grade of elementary school Prodlouže examine the impact of the Paralympic School Day on changing attitudes towards disabled pupils.
Klíčová slova
Paralympijský školní den, inkluze, integrace, zdravotní postižení, postoje, tělesná výchova, IPC, paralympijské hry
Klíčová slova v angličtině
Paralympic School Day, inclusion, integration, disability, attitude, physical education, IPC, paralympic games
Rozsah průvodní práce
52s. (80 820 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na vzdělávací program Paralympijský školní den, který zjišťuje postoje žáků druhého stupně běžných základních škol k žákům s tělesným postižením. Úvodní kapitola je věnována historii paralympijských her a historického vývoje organizací zastřešující sportovce s postižením a také výčtu dnešních sportů na paralympijských hrách. Následně se práce věnuje problematice inkluze z hlediska pojetí tohoto pojmu v edukačním procesu, legislativy zákonů a vyhlášek týkající se lepšího zařazení žáků se specifickými potřebami do hlavního vzdělávacího proudu. Také postoje rodiny, žáků a pedagogů k procesu inkluze v praxi. Poslední část teoretické části bakalářské práce vykresluje hnutí Paralympijský školní den, jeho myšlenky, cíle a postupy, kterými dochází k vývoji lepších a kladnějších postojů intaktní populace k osobám se zdravotním postižením. Na základě dotazníků se u žáků druhého stupně ZŠ Prodlouže zkoumá vliv Paralympijského školního dne ke změně postojů k žákům s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the Paralympic School Day educational program, which identifies the attitudes of schoolchildren at the first and second level of ordinary elementary schools for students with disabilities. The introductory chapter is dedicated to the history of the Paralympic Games and the historical development of the organizations of the umbrella athlete with disabilities, as well as the list of today's sports on the Paralympic Games. Subsequently, the thesis deals with the issue of inclusion from the point of view of the concept in the educational process, legislation of laws and regulations on improving the inclusion of children with specific needs into mainstream education. Also, the attitudes of the family, schoolmates, and school teachers in the process of inclusion in practice. The last part of the theoretical part of the bachelor thesis depicts the Paralympic School Day - ideas, goals, and procedures, which lead to the development of better and more positive attitudes of the intact population towards people with disabilities. Based on questionnaires, pupils in the second grade of elementary school Prodlouže examine the impact of the Paralympic School Day on changing attitudes towards disabled pupils.
Klíčová slova
Paralympijský školní den, inkluze, integrace, zdravotní postižení, postoje, tělesná výchova, IPC, paralympijské hry
Klíčová slova v angličtině
Paralympic School Day, inclusion, integration, disability, attitude, physical education, IPC, paralympic games