Tématem práce je Problematika zlatého řezu ve školské matematice. Teoretická část obsahuje seznámení se základními pojmy této problematiky v oblasti matematiky, přírodních věd, umění a architektuře. V praktické části je zde k dispozici zpracovaný motivační dotazník a pracovní list na dvě vyučovací hodiny, kde se mohou žáci seznámit jak teoreticky, tak prakticky s tímto tématem. Zde obsažené hodnocení vyplněného dotazníku a pracovního listu poskytuje užitečné informace a zkušenosti pro pedagogy základních škol. Práce tedy splňuje základní požadavek, se kterým byla sepsána.
Annotation in English
The topic of this thesis is the Problematics of the Golden Ratio in the educational
Mathematics. The theoretical part contains the introduction into the terminology in the areas
of mathematics, science, art and architecture. In the practical part there is a compiled
motivational questionnaire and a worksheet for two lessons where students can learn about
this topic in theory as well as in practice. The evaluation of the filled-in questionnaire gives
useful information and experience for the teachers at primary and lower secondary schools.
The thesis then meets the basic requirement for which it was written.
the Golden Ratio, the Golden Rectangle, logarithmic spiral, Fibonacci Sequence
Length of the covering note
-
Language
CZ
Annotation
Tématem práce je Problematika zlatého řezu ve školské matematice. Teoretická část obsahuje seznámení se základními pojmy této problematiky v oblasti matematiky, přírodních věd, umění a architektuře. V praktické části je zde k dispozici zpracovaný motivační dotazník a pracovní list na dvě vyučovací hodiny, kde se mohou žáci seznámit jak teoreticky, tak prakticky s tímto tématem. Zde obsažené hodnocení vyplněného dotazníku a pracovního listu poskytuje užitečné informace a zkušenosti pro pedagogy základních škol. Práce tedy splňuje základní požadavek, se kterým byla sepsána.
Annotation in English
The topic of this thesis is the Problematics of the Golden Ratio in the educational
Mathematics. The theoretical part contains the introduction into the terminology in the areas
of mathematics, science, art and architecture. In the practical part there is a compiled
motivational questionnaire and a worksheet for two lessons where students can learn about
this topic in theory as well as in practice. The evaluation of the filled-in questionnaire gives
useful information and experience for the teachers at primary and lower secondary schools.
The thesis then meets the basic requirement for which it was written.
the Golden Ratio, the Golden Rectangle, logarithmic spiral, Fibonacci Sequence
Research Plan
1. Definice zlatého řezu a jeho číselná hodnota
2. Konstrukce zlatého řezu
3. Zlatý řez v matematice
4. Seznam literatury zaměřené na problematiku zlatého řezu
5. Vytvoření metodického listu na téma zlatý řez
6. Sestavení dotazníku
7. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Research Plan
1. Definice zlatého řezu a jeho číselná hodnota
2. Konstrukce zlatého řezu
3. Zlatý řez v matematice
4. Seznam literatury zaměřené na problematiku zlatého řezu
5. Vytvoření metodického listu na téma zlatý řez
6. Sestavení dotazníku
7. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Recommended resources
BARTSCH, H. Matematické vzorce. 3 revidované vyd. Praha: SNTL, 1996. ISBN 80-204-0607-7.
FUCHS, E., HOSPEŠOVÁ, A., LIŠKOVÁ, H. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu: Základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7.
CHMELÍKOVÁ, V. Zlatý řez nejen v matematice.1.vyd. Praha: Matfyzpress, 2009. ISBN 97-8807378078-4.
KLŮFA, J., COUFAL, J. Matematika. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-76-9.
LIVIO, Mario. Zlatý řez: příběh fí, nejpodivuhodnějšího čísla na světě. 1. vyd. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-7203808-7.
ODVÁRKO, O. Matematika: Sbírka úloh pro gymnázia. 1.vyd. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-050-0.
REKTORYS, K.; Přehled užité matematiky 1. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1995. ISBN 80-8584-97-20.
Recommended resources
BARTSCH, H. Matematické vzorce. 3 revidované vyd. Praha: SNTL, 1996. ISBN 80-204-0607-7.
FUCHS, E., HOSPEŠOVÁ, A., LIŠKOVÁ, H. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu: Základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7.
CHMELÍKOVÁ, V. Zlatý řez nejen v matematice.1.vyd. Praha: Matfyzpress, 2009. ISBN 97-8807378078-4.
KLŮFA, J., COUFAL, J. Matematika. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-76-9.
LIVIO, Mario. Zlatý řez: příběh fí, nejpodivuhodnějšího čísla na světě. 1. vyd. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-7203808-7.
ODVÁRKO, O. Matematika: Sbírka úloh pro gymnázia. 1.vyd. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-050-0.
REKTORYS, K.; Přehled užité matematiky 1. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1995. ISBN 80-8584-97-20.