Závěrečná práce se zabývá specifiky života devatenáctiletého chlapce s poruchou autistického spektra a přidruženou poruchou středně těžké mentální retardace, který vyrůstá v dětském domově. Práce stručně popisuje poruchy autistického spektra z hlediska historie i současnosti, život a myšlení jedinců s poruchami autistického spektra a charakterizuje také prostředí dětského domova jako prostředku ústavní výchovy.
Kapitoly praktické části práce přibližují život chlapce v dětském domově, specifikují konkrétní zkušenosti z každodenní práce s ním.
Ve výsledcích jsou charakterizovány některé postřehy z jeho života s ohledem na vhodnost či nevhodnost prostředí, které mu dětský domov poskytuje pro jeho život, rozvoj a vzdělávání.
Anotace v angličtině
The main focus of this final project is life specifics of a 19-year-old boy with autism spectrum disorder and moderate mental retardation who lives as well as today's understanding of the diagnosis; furthermore, life and cognitive processes of individuals with autism spectrum disorders are described, and the characteristics of children's home as a facility
of institutional care are discussed. Practical part of the project analyses aspects of life of a boy living in the children's home and reflects
on everyday experience of working with him. The results evaluate the suitability of the environment that institutional care and the children's home can provide for the boy's life, development and education.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, autistické myšlení, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, autistic thinking, children's home
Rozsah průvodní práce
41 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se zabývá specifiky života devatenáctiletého chlapce s poruchou autistického spektra a přidruženou poruchou středně těžké mentální retardace, který vyrůstá v dětském domově. Práce stručně popisuje poruchy autistického spektra z hlediska historie i současnosti, život a myšlení jedinců s poruchami autistického spektra a charakterizuje také prostředí dětského domova jako prostředku ústavní výchovy.
Kapitoly praktické části práce přibližují život chlapce v dětském domově, specifikují konkrétní zkušenosti z každodenní práce s ním.
Ve výsledcích jsou charakterizovány některé postřehy z jeho života s ohledem na vhodnost či nevhodnost prostředí, které mu dětský domov poskytuje pro jeho život, rozvoj a vzdělávání.
Anotace v angličtině
The main focus of this final project is life specifics of a 19-year-old boy with autism spectrum disorder and moderate mental retardation who lives as well as today's understanding of the diagnosis; furthermore, life and cognitive processes of individuals with autism spectrum disorders are described, and the characteristics of children's home as a facility
of institutional care are discussed. Practical part of the project analyses aspects of life of a boy living in the children's home and reflects
on everyday experience of working with him. The results evaluate the suitability of the environment that institutional care and the children's home can provide for the boy's life, development and education.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, autistické myšlení, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorder, autistic thinking, children's home
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
2. Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
3. Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
4. Realizace teoretické části práce
5. Realizace praktické části práce, sběr dat pro praktickou část práce
6. Komparace teoretických východisek se získanými informacemi,
s praktickými zkušenostmi
7. Zpracování výsledků a jejich interpretace
8. Závěrečná doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
2. Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
3. Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
4. Realizace teoretické části práce
5. Realizace praktické části práce, sběr dat pro praktickou část práce
6. Komparace teoretických východisek se získanými informacemi,
s praktickými zkušenostmi
7. Zpracování výsledků a jejich interpretace
8. Závěrečná doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., K. THOROVÁ a Z. ŽAMPACHOVÁ. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. Ostatní. ISBN 978-80-244-3054-6.
HRDLIČKA, M. a V. KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
STRUNECKÁ, A. Přemůžeme autismus?. Petrovice: ProfiSales, 2016. ALMI. ISBN 978-80-87494-23-3.
YAU, A. Autismus: praktická příručka pro rodiče. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Czémy, 2016. ISBN 978-80-906078-1-1. Dostupné také z: http://www.MujAutismus.cz
ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2018. 123 stran. ISBN 978-80-88163-98-5.
COTTINI, Lucio et al. Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra: komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. [Praha]: Logos, [2017], ?2017. 3 svazky. ISBN 978-80-906707-1-6.
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 207 stran. ISBN 978-80-262-1195-2.
ADAMUS, Petr, VANČOVÁ, Alica a LÖFFLEROVÁ, Monika. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 167 stran. ISBN 978-80-7464-957-8.
MILLER, Arnold a SMITH, Theresa C. 101 tipů pro rodiče dětí s autismem: účinná řešení každodenních problémů. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 164 stran. ISBN 978-80-262-1106-8.
YAU, Alan. Autismus: praktická příručka pro rodiče. První vydání v českém jazyce. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Czémy, 2016. 71 stran. ISBN 978-80-906078-1-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. 493 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-262-0768-9.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., K. THOROVÁ a Z. ŽAMPACHOVÁ. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. Ostatní. ISBN 978-80-244-3054-6.
HRDLIČKA, M. a V. KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
STRUNECKÁ, A. Přemůžeme autismus?. Petrovice: ProfiSales, 2016. ALMI. ISBN 978-80-87494-23-3.
YAU, A. Autismus: praktická příručka pro rodiče. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Czémy, 2016. ISBN 978-80-906078-1-1. Dostupné také z: http://www.MujAutismus.cz
ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2018. 123 stran. ISBN 978-80-88163-98-5.
COTTINI, Lucio et al. Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra: komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. [Praha]: Logos, [2017], ?2017. 3 svazky. ISBN 978-80-906707-1-6.
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 207 stran. ISBN 978-80-262-1195-2.
ADAMUS, Petr, VANČOVÁ, Alica a LÖFFLEROVÁ, Monika. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 167 stran. ISBN 978-80-7464-957-8.
MILLER, Arnold a SMITH, Theresa C. 101 tipů pro rodiče dětí s autismem: účinná řešení každodenních problémů. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 164 stran. ISBN 978-80-262-1106-8.
YAU, Alan. Autismus: praktická příručka pro rodiče. První vydání v českém jazyce. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Czémy, 2016. 71 stran. ISBN 978-80-906078-1-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. 493 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-262-0768-9.