Informace o kvalifikační práci Motivace k pohybovým aktivitám, sebehodnocení pohybové gramotnosti a úroveň pohybových kompetencí u dětí staršího školního věku
Hlavní cíl diplomové práce je porovnat výsledky sebehodnocení pohybové gramotnosti a hlavní motivy pro vykonávání pohybové aktivity u žáků Základní školy Nádražní 5, Vyškov. Výzkum byl po domluvě realizován v červnu a září roku 2019. Výzkumu se zúčastnilo 64 žáků z 8. a 9. tříd. Pro získání dat byly použity 2 standardizované dotazníky - PLAYself (dotazník pro sebehodnocení pohybové gramotnosti, který je sestavený podle kanadského nástroje Physical Literacy Assessment for Youth), MPAM-R (dotazník pro zjištění motivace k pohybové aktivitě) a motorické testy - běh na 60 metrů, sed-lehy za minutu, skok daleký z místa a hluboký předklon v sedu. Z výsledků vyplývá, že v sebehodnocení pohybové gramotnosti dosáhli lepších výsledků žáci, kteří se řadili do horní poloviny třídy z hlediska jejich sportovní výkonnosti, nebo žáci, kteří uvedli TV jako jejich oblíbený předmět. Převažující motiv k pohybové aktivitě vzhledem k výkonnosti byl u dívek stejný - vzhled, u chlapců stejný motiv nebyl. Pro chlapce, kteří mají TV v oblibě, byla převažujícím motivem k pohybové aktivitě zdatnost. Pro dívky, které TV v oblibě nemají, to byl vzhled.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to compare the results of self-evaluation of physical literacy and the main motives for physical activity in pupils of the Nádražní 5 Elementary School, Vyškov. The research was carried out in June and September 2019. 64 pupils from 8th and 9th grades participated in the research. Two standardized questionnaires were used to obtain the data - PLAYself (a questionnaire for self-assessment of movement literacy, which is compiled according to the Canadian tool called Physical Literacy Assessment for Youth), MPAM-R (a questionnaire for determination of motivation for physical activity) and motorial tests - a 60 meters sprint, sit-downs per minute, a long jump from the place and deep forward bend in sitting position. The results show that pupils who ranked in the upper half of the class in terms of their sports performance or pupils who reported TV as their favorite subject achieved better results in self-evaluation of physical literacy. The prevailing motive for physical activity in relation to performance was the same for girls - appearance, while boys did not have such motive. For boys who like PE, fitness was the predominant motive for physical activity. For girls who dislike PE it was appearance.
Klíčová slova
pohybová gramotnost, motivace, pohybová aktivita, sebehodnocení, zdraví, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
physical literacy, motivation, physical activity, self-assessment, health, older school age
Rozsah průvodní práce
68 s. (84 002 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavní cíl diplomové práce je porovnat výsledky sebehodnocení pohybové gramotnosti a hlavní motivy pro vykonávání pohybové aktivity u žáků Základní školy Nádražní 5, Vyškov. Výzkum byl po domluvě realizován v červnu a září roku 2019. Výzkumu se zúčastnilo 64 žáků z 8. a 9. tříd. Pro získání dat byly použity 2 standardizované dotazníky - PLAYself (dotazník pro sebehodnocení pohybové gramotnosti, který je sestavený podle kanadského nástroje Physical Literacy Assessment for Youth), MPAM-R (dotazník pro zjištění motivace k pohybové aktivitě) a motorické testy - běh na 60 metrů, sed-lehy za minutu, skok daleký z místa a hluboký předklon v sedu. Z výsledků vyplývá, že v sebehodnocení pohybové gramotnosti dosáhli lepších výsledků žáci, kteří se řadili do horní poloviny třídy z hlediska jejich sportovní výkonnosti, nebo žáci, kteří uvedli TV jako jejich oblíbený předmět. Převažující motiv k pohybové aktivitě vzhledem k výkonnosti byl u dívek stejný - vzhled, u chlapců stejný motiv nebyl. Pro chlapce, kteří mají TV v oblibě, byla převažujícím motivem k pohybové aktivitě zdatnost. Pro dívky, které TV v oblibě nemají, to byl vzhled.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to compare the results of self-evaluation of physical literacy and the main motives for physical activity in pupils of the Nádražní 5 Elementary School, Vyškov. The research was carried out in June and September 2019. 64 pupils from 8th and 9th grades participated in the research. Two standardized questionnaires were used to obtain the data - PLAYself (a questionnaire for self-assessment of movement literacy, which is compiled according to the Canadian tool called Physical Literacy Assessment for Youth), MPAM-R (a questionnaire for determination of motivation for physical activity) and motorial tests - a 60 meters sprint, sit-downs per minute, a long jump from the place and deep forward bend in sitting position. The results show that pupils who ranked in the upper half of the class in terms of their sports performance or pupils who reported TV as their favorite subject achieved better results in self-evaluation of physical literacy. The prevailing motive for physical activity in relation to performance was the same for girls - appearance, while boys did not have such motive. For boys who like PE, fitness was the predominant motive for physical activity. For girls who dislike PE it was appearance.
Klíčová slova
pohybová gramotnost, motivace, pohybová aktivita, sebehodnocení, zdraví, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
physical literacy, motivation, physical activity, self-assessment, health, older school age
Zásady pro vypracování
1) Seznámení se s danou problematikou.
2) Zajištění výzkumného souboru na škole, zajištění informovaných souhlasů od žáků, informace pro ředitele.
3) Distribuce dotazníků PLAYself, DOVE, DOPA, MPAM-CZ.
4) Sběr dat, zajištění výsledků z motorických testů v TV.
5) Vyhodnocení dat.
6) Sepsání závěrečné práce.
Zásady pro vypracování
1) Seznámení se s danou problematikou.
2) Zajištění výzkumného souboru na škole, zajištění informovaných souhlasů od žáků, informace pro ředitele.
3) Distribuce dotazníků PLAYself, DOVE, DOPA, MPAM-CZ.
4) Sběr dat, zajištění výsledků z motorických testů v TV.
5) Vyhodnocení dat.
6) Sepsání závěrečné práce.