Tato práce, pomocí metody komparace, zachycuje podobnosti a odlišnosti dvou zpravodajsko-společenských týdeníků Echo a Téma. Jedná se o srovnání v rovině editorialů, rozhovorů a obálky obou časopisů.
Anotace v angličtině
This thesis, using the comparison method, captures the similarities and differences between two news and social weekly magazines Echo and Téma. This is a comparison in the editorials, interviews and front-pages of both magazines.
Tato práce, pomocí metody komparace, zachycuje podobnosti a odlišnosti dvou zpravodajsko-společenských týdeníků Echo a Téma. Jedná se o srovnání v rovině editorialů, rozhovorů a obálky obou časopisů.
Anotace v angličtině
This thesis, using the comparison method, captures the similarities and differences between two news and social weekly magazines Echo and Téma. This is a comparison in the editorials, interviews and front-pages of both magazines.
Cíl práce:
Hlavním cílem mé bakalářské diplomové práce je srovnání dvou zvolených společenských časopisů. Zaměřím se především na jejich celkové grafické zpracování nebo na výběr obálky u jednotlivých čísel napříč celým jedním rokem. Co se obsahu obou týdeníku týká, vybrala jsem si pro svoji práci dva publicistické žánry, a to konkrétně editorial, který je součástí každého vydání a rozhovor, protože s ním se čtenář jak v týdeníku Téma, tak v týdeníku Echo setká nejčastěji. Tyto dvě kategorie zkoumání jsem si vybrala i proto, že díky nim lze snadno odhalit charakter periodika a jeho cílovou skupinu, na kterou svým obsahem redakce míří. Během svého výzkumu se zaměřím na šest čísel obou časopisů vydaných v roce 2017.
Mou hlavní výzkumnou otázkou je otázka: Jak moc se časopisy liší v mnou vybraných kategoriích komparace, a co mají naopak společného?. Jako hlavní výzkumná metoda, bude použita metoda komparace.
Metodika práce:
Ve své práci se budu zabývat konkrétním srovnáním textů, náležících do mnou zvolených rubrik čísel obou časopisů, které podrobím metodě komparace. Pro usnadnění práce, si vše rozdělím do předem připravených kategorií. Na závěr veškeré získané poznatky srovnám pomocí metody komparace, abych došla k závěru a zodpovězení mé hlavní výzkumné otázky - Jak moc se časopisy liší v mnou vybraných kategoriích komparace, a co mají naopak společného?. Také se chci zaměřit na srovnání grafického zpracování obou časopisů, kde opět využiji metodu komparace, která je pro mou práci nejvhodnější.
Struktura práce:
Na vysvětlení metodických postupů navazuje teoretické seznámení s oběma týdeníky, ve kterých je hlavní důraz kladen na jejich stručnou charakteristiku, historii a vznik. V této části se také objeví podrobnější informace o šéfredaktorech a dalších vybraných členech redakce. U týdeníku Echo se jedná především o ty, kteří, tak jako jejich šéfredaktor, přešli do redakce Echo z Lidových novin, či Mladé Fronty DNES (dále jen MF DNES). Tato část práce se také zabývá prodejem časopisů a výraznějšími změnami, které se za čtyři roky působení týdeníků na novinových stáncích uskutečnily. V neposlední řadě je součástí této kapitoly obecné seznámení s modelovým rozvržením rubrik a publicistických žánrů jednoho čísla obou týdeníků.
Ve čtvrté kapitole se pokusím vymezit a charakterizovat hlavní konkurenční tituly týdeníku Echa a Téma. Konkrétně se bude jednat o Respekt, Reflex, Týdeník Květy, Týden a Instinkt. V úvodu kapitoly pak nastíním definici periodického tisku. Součástí této kapitoly je stručné seznamení s dalším magazínem, vzniklým v roce 2014. Jedná se o měsíčník Reportér, a do své práce jsem jej zahrnula z toho důvodu, že jeho šéfredaktor, Robert Čásenský, odešel z vedení MF DNES, poté co mediální skupina MAFRA (dále jen MAFRA) změnila vlastníka a následně začal vydávat vlastní magazín. Tedy podobně jako Dalibor Balšínek po odchodu z Lidových novin.
Pátá kapitola má za úkol přiblížit jednotlivé kategorie analýzy, se kterými se v práci budu nejčastěji potýkat. Součástí jejího obsahu je tedy seznámení s publicistickými žánry interview a editorial, nebo s funkcemi titulní strany, která má také nepochybně velký vliv na prodejnost aktuálního čísla.
Následující kapitoly jsou již zaměřeny na analytickou stránku práce. Šestá kapitola obsahuje analýzu editorialů šesti čísel obou týdeníku a jejich následnou komparaci. Na ni navazuje další kapitola, ve které se budu věnovat analýze a srovnávání rozhovorů. V osmé kapitole je popsáno srovnání titulních stran napříč celým jedním rokem týdeníku Echo i Téma. A konečně poslední analytická kapitola, tedy devátá, se věnuje komparaci grafického zpracování.
Desátou kapitolou je závěr, ve kterém shrnu veškeré získané poznatky analytické části a zhodnotím, do jaké míry se mi podařilo stanovené cíle splnit. Součástí práce je také seznam literatury a internetových zdrojů a seznam použitých obrázků, tabulek a příloh.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Hlavním cílem mé bakalářské diplomové práce je srovnání dvou zvolených společenských časopisů. Zaměřím se především na jejich celkové grafické zpracování nebo na výběr obálky u jednotlivých čísel napříč celým jedním rokem. Co se obsahu obou týdeníku týká, vybrala jsem si pro svoji práci dva publicistické žánry, a to konkrétně editorial, který je součástí každého vydání a rozhovor, protože s ním se čtenář jak v týdeníku Téma, tak v týdeníku Echo setká nejčastěji. Tyto dvě kategorie zkoumání jsem si vybrala i proto, že díky nim lze snadno odhalit charakter periodika a jeho cílovou skupinu, na kterou svým obsahem redakce míří. Během svého výzkumu se zaměřím na šest čísel obou časopisů vydaných v roce 2017.
Mou hlavní výzkumnou otázkou je otázka: Jak moc se časopisy liší v mnou vybraných kategoriích komparace, a co mají naopak společného?. Jako hlavní výzkumná metoda, bude použita metoda komparace.
Metodika práce:
Ve své práci se budu zabývat konkrétním srovnáním textů, náležících do mnou zvolených rubrik čísel obou časopisů, které podrobím metodě komparace. Pro usnadnění práce, si vše rozdělím do předem připravených kategorií. Na závěr veškeré získané poznatky srovnám pomocí metody komparace, abych došla k závěru a zodpovězení mé hlavní výzkumné otázky - Jak moc se časopisy liší v mnou vybraných kategoriích komparace, a co mají naopak společného?. Také se chci zaměřit na srovnání grafického zpracování obou časopisů, kde opět využiji metodu komparace, která je pro mou práci nejvhodnější.
Struktura práce:
Na vysvětlení metodických postupů navazuje teoretické seznámení s oběma týdeníky, ve kterých je hlavní důraz kladen na jejich stručnou charakteristiku, historii a vznik. V této části se také objeví podrobnější informace o šéfredaktorech a dalších vybraných členech redakce. U týdeníku Echo se jedná především o ty, kteří, tak jako jejich šéfredaktor, přešli do redakce Echo z Lidových novin, či Mladé Fronty DNES (dále jen MF DNES). Tato část práce se také zabývá prodejem časopisů a výraznějšími změnami, které se za čtyři roky působení týdeníků na novinových stáncích uskutečnily. V neposlední řadě je součástí této kapitoly obecné seznámení s modelovým rozvržením rubrik a publicistických žánrů jednoho čísla obou týdeníků.
Ve čtvrté kapitole se pokusím vymezit a charakterizovat hlavní konkurenční tituly týdeníku Echa a Téma. Konkrétně se bude jednat o Respekt, Reflex, Týdeník Květy, Týden a Instinkt. V úvodu kapitoly pak nastíním definici periodického tisku. Součástí této kapitoly je stručné seznamení s dalším magazínem, vzniklým v roce 2014. Jedná se o měsíčník Reportér, a do své práce jsem jej zahrnula z toho důvodu, že jeho šéfredaktor, Robert Čásenský, odešel z vedení MF DNES, poté co mediální skupina MAFRA (dále jen MAFRA) změnila vlastníka a následně začal vydávat vlastní magazín. Tedy podobně jako Dalibor Balšínek po odchodu z Lidových novin.
Pátá kapitola má za úkol přiblížit jednotlivé kategorie analýzy, se kterými se v práci budu nejčastěji potýkat. Součástí jejího obsahu je tedy seznámení s publicistickými žánry interview a editorial, nebo s funkcemi titulní strany, která má také nepochybně velký vliv na prodejnost aktuálního čísla.
Následující kapitoly jsou již zaměřeny na analytickou stránku práce. Šestá kapitola obsahuje analýzu editorialů šesti čísel obou týdeníku a jejich následnou komparaci. Na ni navazuje další kapitola, ve které se budu věnovat analýze a srovnávání rozhovorů. V osmé kapitole je popsáno srovnání titulních stran napříč celým jedním rokem týdeníku Echo i Téma. A konečně poslední analytická kapitola, tedy devátá, se věnuje komparaci grafického zpracování.
Desátou kapitolou je závěr, ve kterém shrnu veškeré získané poznatky analytické části a zhodnotím, do jaké míry se mi podařilo stanovené cíle splnit. Součástí práce je také seznam literatury a internetových zdrojů a seznam použitých obrázků, tabulek a příloh.
Seznam doporučené literatury
TRAMPOTA, Tomáš; VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-807367-4.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN: 80-86429-40-7.
HALADA, Jan; OSVALDOVÁ, Barbora. Slovník žurnalistiky výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3752-5.
KÖPPLOVÁ, Barbara. Kam směřují časopisy a lifestylové magazíny. In 10 let v českých médiích. JIRÁK, Jan a Kol. Praha: Portál pro Newton Information Technology, 2005. ISBN: 80-7178-925-9.
ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi 2 komunikace. Praha: Grada, 2005. ISBN: 80-247-0844-2.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-3006-6.
OSVALDOVÁ, Barbora. Kdo ptaří na titulní stranu?. In 10 let v českých médiích. JIRÁK, Jan a Kol. Praha: Portál pro Newton Information Technology, 2005. ISBN: 80-7178-925-9.
TUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. Bratislava: Sofa, 1999. ISBN: 80-85752-66-2
Seznam doporučené literatury
TRAMPOTA, Tomáš; VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-807367-4.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN: 80-86429-40-7.
HALADA, Jan; OSVALDOVÁ, Barbora. Slovník žurnalistiky výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3752-5.
KÖPPLOVÁ, Barbara. Kam směřují časopisy a lifestylové magazíny. In 10 let v českých médiích. JIRÁK, Jan a Kol. Praha: Portál pro Newton Information Technology, 2005. ISBN: 80-7178-925-9.
ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi 2 komunikace. Praha: Grada, 2005. ISBN: 80-247-0844-2.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN: 978-80-247-3006-6.
OSVALDOVÁ, Barbora. Kdo ptaří na titulní stranu?. In 10 let v českých médiích. JIRÁK, Jan a Kol. Praha: Portál pro Newton Information Technology, 2005. ISBN: 80-7178-925-9.
TUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. Bratislava: Sofa, 1999. ISBN: 80-85752-66-2
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka reagovala na otázky z posudků i od komise. Komise neshledala odpovědi příliš uspokojivé, tak se přikolnila k horšímu hodnocení.