Cílem bakalářské práce je analýza vlivu opakujících se témat režisérky ve výtvarném a animačním stylu v krátkých animovaných filmech Michaely Pavlátové. Za klíčová témata byly zvoleny mezilidské vztahy, intimita a ženskost. Metodologickým přístupem je stylová a motivická analýza, která vychází z terminologie a myšlení Ülo Pikkova a jeho knihy Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu. Analýza krátkých animovaných filmů prokázala, že se témata projevují přes výtvarný a animační styl a využívají jej v prospěch svého sdělení a ztvárnění. Největším nositelem je postava s prostředím, které jsou v určitém vztahu a na základě toho a svého stylu sdělují. Pavlátová přistupuje k postavám, stejně jako Pikkov, jako k maskám, které přenášejí její vize, ale zároveň i samotné postavy uzavírá do masek a typů. Výtvarný a animační styl Pavlátové je komplexní stejně jako její vnímání světa a tvorba filmů, což se projevuje i na různorodých ztvárnění témat a jasně prokázal Pikkovovo myšlení, že vše, co tvoří animovaný film, je odkazem. V tomto případě odkazem na téma.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis is analysis of influence of recurrent director's themes in art and animation style in short animated films by Michaela Pavlátová. Interpersonal relationships, intimacy and femininity were chosen as key themes. Methodological approach is in analysis of styles and motives based on terminology and principles by Ülo Pikkov and his book Animasophy: Theoretical Writings on the Animated Film. The analysis of short animated films demonstrated that themes manifest themselves through art and animation style and use it to the benefit of their message and rendition. The biggest bearer of meaning is a character and a setting and both of theme are in mutual relationship and they communicate on the basis of that and of the style. Pavlátová approaches the characters, equally as Pikkov, as the masks, that interpret her visions, but at the same time she even closes the characters into the masks and types. Pavlátová's art and animation style is as complex as her perception of the world and her creations, which is also reflected in varied renditions of themes and clearly demonstrated Pikkov's thought, that everything what creates animated film is a reference. In this case, a reference to the theme.
Klíčová slova
Animace, Pavlátová, Pikkov, Téma, Styl
Klíčová slova v angličtině
Animation, Pavlátová, Pikkov, Theme, Style
Rozsah průvodní práce
65 s. (132 671 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je analýza vlivu opakujících se témat režisérky ve výtvarném a animačním stylu v krátkých animovaných filmech Michaely Pavlátové. Za klíčová témata byly zvoleny mezilidské vztahy, intimita a ženskost. Metodologickým přístupem je stylová a motivická analýza, která vychází z terminologie a myšlení Ülo Pikkova a jeho knihy Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu. Analýza krátkých animovaných filmů prokázala, že se témata projevují přes výtvarný a animační styl a využívají jej v prospěch svého sdělení a ztvárnění. Největším nositelem je postava s prostředím, které jsou v určitém vztahu a na základě toho a svého stylu sdělují. Pavlátová přistupuje k postavám, stejně jako Pikkov, jako k maskám, které přenášejí její vize, ale zároveň i samotné postavy uzavírá do masek a typů. Výtvarný a animační styl Pavlátové je komplexní stejně jako její vnímání světa a tvorba filmů, což se projevuje i na různorodých ztvárnění témat a jasně prokázal Pikkovovo myšlení, že vše, co tvoří animovaný film, je odkazem. V tomto případě odkazem na téma.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis is analysis of influence of recurrent director's themes in art and animation style in short animated films by Michaela Pavlátová. Interpersonal relationships, intimacy and femininity were chosen as key themes. Methodological approach is in analysis of styles and motives based on terminology and principles by Ülo Pikkov and his book Animasophy: Theoretical Writings on the Animated Film. The analysis of short animated films demonstrated that themes manifest themselves through art and animation style and use it to the benefit of their message and rendition. The biggest bearer of meaning is a character and a setting and both of theme are in mutual relationship and they communicate on the basis of that and of the style. Pavlátová approaches the characters, equally as Pikkov, as the masks, that interpret her visions, but at the same time she even closes the characters into the masks and types. Pavlátová's art and animation style is as complex as her perception of the world and her creations, which is also reflected in varied renditions of themes and clearly demonstrated Pikkov's thought, that everything what creates animated film is a reference. In this case, a reference to the theme.
Klíčová slova
Animace, Pavlátová, Pikkov, Téma, Styl
Klíčová slova v angličtině
Animation, Pavlátová, Pikkov, Theme, Style
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce jsou krátké animované filmy Michaely Pavlátové. Jejich analýza se soustředí na opakující se témata mezilidských vztahů, intimitu a způsob jakým tyto témata spoluformuje výtvarná složka a způsob animace. Práce se bude zabývat analýzou a interpretací vybraných animovaných filmů (zejména Karneval zvířat; Repete; Tramvaj; Řeči, řeči, řeči...)
a soustředí se na následující okruhy otázek:
1. Jakým stylem autorka zobrazuje motivy s absencí mluvené složky?
2. Jakou roli hraje vzhled postav a stylizace obrazu?
3. Jaký vliv má na vyznění motivu opakování sekvencí a tempo animace, na kterém se podílí i hudba?
4. Jaké postavení v dílech mají muži a ženy a zobrazení komunikace a vztahů mezi nimi?
Práce vychází z metodologie použité v knize Animasofie estonského filmaře a teoretika Ülo Pikkova.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce jsou krátké animované filmy Michaely Pavlátové. Jejich analýza se soustředí na opakující se témata mezilidských vztahů, intimitu a způsob jakým tyto témata spoluformuje výtvarná složka a způsob animace. Práce se bude zabývat analýzou a interpretací vybraných animovaných filmů (zejména Karneval zvířat; Repete; Tramvaj; Řeči, řeči, řeči...)
a soustředí se na následující okruhy otázek:
1. Jakým stylem autorka zobrazuje motivy s absencí mluvené složky?
2. Jakou roli hraje vzhled postav a stylizace obrazu?
3. Jaký vliv má na vyznění motivu opakování sekvencí a tempo animace, na kterém se podílí i hudba?
4. Jaké postavení v dílech mají muži a ženy a zobrazení komunikace a vztahů mezi nimi?
Práce vychází z metodologie použité v knize Animasofie estonského filmaře a teoretika Ülo Pikkova.
Seznam doporučené literatury
GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011. ISBN 978-80-7454-112-4.
PIKKOV, Ülo. Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu. Přeložila Anna STEJSKALOVÁ, přeložila Eva NÄRIPEA. V Praze: Akademie múzických umění v Nakladatelství AMU, 2017. ISBN 978-80-7331-446-0.
URC, Rudolf. Animovaný film. Martin: Osveta, 1980. ISBN 70-037-80.
URC, Rudolf, BENEŠOVÁ, Marie. Dejiny animovaného filmu I. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, 1995. ISBN 80-85182-39-4.
WELLS, Paul. Understanding animation. New York: Routledge, 1998. ISBN 0-415-11597-3.
Seznam doporučené literatury
GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011. ISBN 978-80-7454-112-4.
PIKKOV, Ülo. Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu. Přeložila Anna STEJSKALOVÁ, přeložila Eva NÄRIPEA. V Praze: Akademie múzických umění v Nakladatelství AMU, 2017. ISBN 978-80-7331-446-0.
URC, Rudolf. Animovaný film. Martin: Osveta, 1980. ISBN 70-037-80.
URC, Rudolf, BENEŠOVÁ, Marie. Dejiny animovaného filmu I. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, 1995. ISBN 80-85182-39-4.
WELLS, Paul. Understanding animation. New York: Routledge, 1998. ISBN 0-415-11597-3.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila cíl, téma, metodologii práce. Uspokojivě reagovala na připomínky oponenta i členů komise.
Práce byla zkontrolována systémem Theses. Obhájená práce není plagiát.