Bakalářská práce se soustředí na percepci anglické konsonantické znělosti na koncích slov u českých rodilých mluvčí. Součástí je i nácvik percepce, který slouží k bližšímu pochopení této problematiky. Kvantitativně je měřen podíl správných odpovědí a délka odezvy u respondentů bez předchozí fonologické znalosti angličtiny, respondentů s alespoň základní znalost anglické fonologie a skupiny, která podstoupila explicitní trénink zaměřen na rozlišování konsonantické znělosti v závislosti na délce předcházející samohlásky. Výsledků jednotlivých měření jsou pak porovnány a je rozhodnuto, zda jsou čeští rodilí mluvčí schopni určit konsonantickou znělost na koncích slov dle délky předcházející samohlásky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to provide further insight on perception of English word-final voicing by Czech learners of English. Thesis conducts a perceptual testing and training of perception of word-final consonant voicing based on duration of preceding vowel. Group of phonologically aware respondents, naive speakers of English as well as experimental group which underwent an explicit perceptual training are quantitatively measured by a series of tests. Based on the results obtained, comparisons are made and it is decided to which extent Czech learners of English have the ability to use vowel duration as a cue to coda vocing.
Klíčová slova
fonetika, fonologie, znělost, znělost na konci slova, konsonantická znělost, délka samohlásky, percepce znělosti, trénink percepce, anglická fonologie, neutralizace znělosti
Bakalářská práce se soustředí na percepci anglické konsonantické znělosti na koncích slov u českých rodilých mluvčí. Součástí je i nácvik percepce, který slouží k bližšímu pochopení této problematiky. Kvantitativně je měřen podíl správných odpovědí a délka odezvy u respondentů bez předchozí fonologické znalosti angličtiny, respondentů s alespoň základní znalost anglické fonologie a skupiny, která podstoupila explicitní trénink zaměřen na rozlišování konsonantické znělosti v závislosti na délce předcházející samohlásky. Výsledků jednotlivých měření jsou pak porovnány a je rozhodnuto, zda jsou čeští rodilí mluvčí schopni určit konsonantickou znělost na koncích slov dle délky předcházející samohlásky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to provide further insight on perception of English word-final voicing by Czech learners of English. Thesis conducts a perceptual testing and training of perception of word-final consonant voicing based on duration of preceding vowel. Group of phonologically aware respondents, naive speakers of English as well as experimental group which underwent an explicit perceptual training are quantitatively measured by a series of tests. Based on the results obtained, comparisons are made and it is decided to which extent Czech learners of English have the ability to use vowel duration as a cue to coda vocing.
Klíčová slova
fonetika, fonologie, znělost, znělost na konci slova, konsonantická znělost, délka samohlásky, percepce znělosti, trénink percepce, anglická fonologie, neutralizace znělosti
Úvod do problematiky znělosti koncových souhlásek a jejich závislosti na délce předcházejících samohlásek
Pojednání o předchozích studiích zabývajících se touto, či související problematikou
Vykonání experimentu
Interpretace a hodnocení výsledků
Zásady pro vypracování
Úvod do problematiky znělosti koncových souhlásek a jejich závislosti na délce předcházejících samohlásek
Pojednání o předchozích studiích zabývajících se touto, či související problematikou
Vykonání experimentu
Interpretace a hodnocení výsledků
Seznam doporučené literatury
Baart, Joan L. 2010. A field manual of acoustic phonetics. Dallas, Tex: SIL International.
Denes, P. 1955. Effect of duration on the perception of voicing. Journal of the Acoustical Society of America, 27, 761-764.
Ladefoged, Peter, and Keith Johnstone. 2015. A Course in phonetics. Stamford, CT: Cengage Learning.
Port RF, Dalby J. 1982. Consonant/vowel ratio as a cue for voicing in English. Perception & Psychophysics, 32 (2), 141-152.
Slowiaczek, L. M., & Szymanska, H. J. 1989. Perception of word-final devoicing in Polish. Journal of Phonetics, 13, 325-341.
Seznam doporučené literatury
Baart, Joan L. 2010. A field manual of acoustic phonetics. Dallas, Tex: SIL International.
Denes, P. 1955. Effect of duration on the perception of voicing. Journal of the Acoustical Society of America, 27, 761-764.
Ladefoged, Peter, and Keith Johnstone. 2015. A Course in phonetics. Stamford, CT: Cengage Learning.
Port RF, Dalby J. 1982. Consonant/vowel ratio as a cue for voicing in English. Perception & Psychophysics, 32 (2), 141-152.
Slowiaczek, L. M., & Szymanska, H. J. 1989. Perception of word-final devoicing in Polish. Journal of Phonetics, 13, 325-341.