V bakalářské práci Hudba v trilogii Pán prstenů jsem pomocí nástrojů hudební analýzy definovala hudební filmovou strukturu snímku. Zaměřila jsem se na analýzu hudby podle knihy Jána Grečnára Filmová hudba od nápadu po soundtrack. Nejdříve jsem podle literatury definovala filmové funkce a rozdělila podle nich celou hudbu od Howarda Shora. Informační funkce představuje hlavní hudební motivy a variace skupin, prstenu, ale i lokalit ve Středozemi. Pozornost jsem věnovala též technické funkci, která ukazuje na kontinuitu scén i dílů propojených hudbou. Též jsem se zabývala titulkovou hudbou. Poslední funkce zaměřená na citové aspekty hudby definuje několik emocí podtržených právě hudbou Howarda Shora. Z následné analýzy vyplývá, že hudba v trilogii je velmi komplikovaná a nabitá motivy, které mezi sebou variují v návaznosti na dějovou linku snímku.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis The music of The Lord of the Rings trilogy I had defined the musical film structure based on the instruments of music analysis. I focused on the analysis of music according to the book Filmová hudba od nápadu po soundtrack by Ján Grečnár. First of all I had defined the film functions with the help of literature, and separated the whole musical work of Howard Shor. Informational function represents the main musical motives and variations of groups, ring, but also the locations of the Middle Earth. I had to dedicate my attention to the technical function as well, which shows the continuity of the scenes and parts connected to the music. I had paid my attention to the music linked to the closing captions. The last function focused on the emotional aspects of the music defines several emotions underlined by the music of Howard Shore. The result of the analysis is that the music in this trilogy is very complicated and full of different motives, which creates variations between each other in the connection to the story line of the movie.
Klíčová slova
Filmová hudba, Pán prstenů, analýza filmové hudby, Howard Shore
Klíčová slova v angličtině
Film music, Lord of the Rings, analysis of film music, Howard Shore
Rozsah průvodní práce
47 s. (78 050)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci Hudba v trilogii Pán prstenů jsem pomocí nástrojů hudební analýzy definovala hudební filmovou strukturu snímku. Zaměřila jsem se na analýzu hudby podle knihy Jána Grečnára Filmová hudba od nápadu po soundtrack. Nejdříve jsem podle literatury definovala filmové funkce a rozdělila podle nich celou hudbu od Howarda Shora. Informační funkce představuje hlavní hudební motivy a variace skupin, prstenu, ale i lokalit ve Středozemi. Pozornost jsem věnovala též technické funkci, která ukazuje na kontinuitu scén i dílů propojených hudbou. Též jsem se zabývala titulkovou hudbou. Poslední funkce zaměřená na citové aspekty hudby definuje několik emocí podtržených právě hudbou Howarda Shora. Z následné analýzy vyplývá, že hudba v trilogii je velmi komplikovaná a nabitá motivy, které mezi sebou variují v návaznosti na dějovou linku snímku.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis The music of The Lord of the Rings trilogy I had defined the musical film structure based on the instruments of music analysis. I focused on the analysis of music according to the book Filmová hudba od nápadu po soundtrack by Ján Grečnár. First of all I had defined the film functions with the help of literature, and separated the whole musical work of Howard Shor. Informational function represents the main musical motives and variations of groups, ring, but also the locations of the Middle Earth. I had to dedicate my attention to the technical function as well, which shows the continuity of the scenes and parts connected to the music. I had paid my attention to the music linked to the closing captions. The last function focused on the emotional aspects of the music defines several emotions underlined by the music of Howard Shore. The result of the analysis is that the music in this trilogy is very complicated and full of different motives, which creates variations between each other in the connection to the story line of the movie.
Klíčová slova
Filmová hudba, Pán prstenů, analýza filmové hudby, Howard Shore
Klíčová slova v angličtině
Film music, Lord of the Rings, analysis of film music, Howard Shore
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je hudba Howarda Shorea v trilogii Pán Prstenů Petera Jacksona. Půjde o interdisciplinární analýzu uplatňující postupy převzaté z muzikologie a filmových studií, která se zaměří na analýzu filmové hudby v fantasy trilogii ve vztahu k narativu a stylu filmu.
Cílem práce bude postižní specifičnosti Shoreho funkce hudby v trilogii Pán prstenů. Analýza se zaměří zejména na provázanost hudby a příběhu, dramatickou funkci hudby a hudební motivy spojené s postavami. Porovnáním notového zápisu s hudebním poslechem přiřadím jednotlivé motivy k jednotlivým postavám a narativu.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je hudba Howarda Shorea v trilogii Pán Prstenů Petera Jacksona. Půjde o interdisciplinární analýzu uplatňující postupy převzaté z muzikologie a filmových studií, která se zaměří na analýzu filmové hudby v fantasy trilogii ve vztahu k narativu a stylu filmu.
Cílem práce bude postižní specifičnosti Shoreho funkce hudby v trilogii Pán prstenů. Analýza se zaměří zejména na provázanost hudby a příběhu, dramatickou funkci hudby a hudební motivy spojené s postavami. Porovnáním notového zápisu s hudebním poslechem přiřadím jednotlivé motivy k jednotlivým postavám a narativu.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu, c2011
COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Praha: Casablanca, c2011.
DONNELLY, K. J., ed. Film music: critical approaches. Edinburgh: Edinburgh University Press, c2001
DOUG, Adams. The Music of The Lord of the Rings Films, Carpentier, c2010
FLINN, Caryl, BUHLER, James a David NEUMEYER. Music and cinema. Hanover: Wesleyan University Press, c2000.
GAREL, Alain. Hudba a film, Praha: Akademie múzických umění, c1999
GOLDMARK, Daniel., Lawrence KRAMER a Richard D. LEPPERT. Beyond the soundtrack: representing music in cinema. Berkeley: University of California Press, c2007.
GREČNÁR, Ján. Filmová hudba od nápadu po soundtrack. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, c2005.
KUNA, Milan. Zvuk a hudba ve filmu : k analýze zvukové dramaturgie filmu. Praha : Panton, 1969
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu, c2011
COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Praha: Casablanca, c2011.
DONNELLY, K. J., ed. Film music: critical approaches. Edinburgh: Edinburgh University Press, c2001
DOUG, Adams. The Music of The Lord of the Rings Films, Carpentier, c2010
FLINN, Caryl, BUHLER, James a David NEUMEYER. Music and cinema. Hanover: Wesleyan University Press, c2000.
GAREL, Alain. Hudba a film, Praha: Akademie múzických umění, c1999
GOLDMARK, Daniel., Lawrence KRAMER a Richard D. LEPPERT. Beyond the soundtrack: representing music in cinema. Berkeley: University of California Press, c2007.
GREČNÁR, Ján. Filmová hudba od nápadu po soundtrack. Bratislava: Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, c2005.
KUNA, Milan. Zvuk a hudba ve filmu : k analýze zvukové dramaturgie filmu. Praha : Panton, 1969
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka nastínila téma, cíl, předmět a metodologii práce. Uspokojivě reagovala na připomínky oponenta i členů komise. Práce byla zkontrolována systémem Theses. Obhájená práce není plagiát.