Cílem bakalářské práce bylo seznámit se s nejdůležitějšími principy jazykové manipulace a propagandy a následně nalézt jejich projevy v knihách pro děti a mládež Jana Hostáně, komunistického autora, který svými knihami pomáhal vychovávat novou generaci levicově smýšlejících občanů. Autorka práce dále zhodnotila, do jaké míry a jak úspěšně autor užívá žánru pohádky a jaké pohádkové znaky sbližují jeho texty s podobně laděnými pohádkami Pavla Kohouta a Heleny Malířové. Na závěr také shromáždila podrobný soubor jazykových prostředků se zjevnými manipulačními úmysly a provedla jejich klasifikaci.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to get acquainted with the most important principles of language manipulation and propaganda and subsequently find their manifestations in books for children and youth by Jan Hostáň, a communist author who, with his books, was helping to educate a new generation of left-wing citizens. The author of this thesis further evaluated the extent to which and how successfully the author uses the genre of fairy tales and what symbols bring his texts closer to similarly tuned fairy tales by Pavel Kohout and Helena Malířová. Finally, she also collected a detailed set of language means with obvious manipulative intentions and classified them.
language manipulation, propaganda, normalization, socialism, fairy tale, fairy tale symbols, literature for children, language means, indoctrination
Rozsah průvodní práce
62 s. (97 839 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo seznámit se s nejdůležitějšími principy jazykové manipulace a propagandy a následně nalézt jejich projevy v knihách pro děti a mládež Jana Hostáně, komunistického autora, který svými knihami pomáhal vychovávat novou generaci levicově smýšlejících občanů. Autorka práce dále zhodnotila, do jaké míry a jak úspěšně autor užívá žánru pohádky a jaké pohádkové znaky sbližují jeho texty s podobně laděnými pohádkami Pavla Kohouta a Heleny Malířové. Na závěr také shromáždila podrobný soubor jazykových prostředků se zjevnými manipulačními úmysly a provedla jejich klasifikaci.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to get acquainted with the most important principles of language manipulation and propaganda and subsequently find their manifestations in books for children and youth by Jan Hostáň, a communist author who, with his books, was helping to educate a new generation of left-wing citizens. The author of this thesis further evaluated the extent to which and how successfully the author uses the genre of fairy tales and what symbols bring his texts closer to similarly tuned fairy tales by Pavel Kohout and Helena Malířová. Finally, she also collected a detailed set of language means with obvious manipulative intentions and classified them.
language manipulation, propaganda, normalization, socialism, fairy tale, fairy tale symbols, literature for children, language means, indoctrination
Zásady pro vypracování
1. Diplomantka shromáždí fakta o historickém a politickém kontextu období tzv. normalizace a dále se seznámí s nejdůležitějšími principy jazykové manipulace a propagandy.
2. Zhodnotí, do jaké míry a jak úspěšně užívá J. Hostáň (z hlediska účinnosti manipulace a propagandy) žánru pohádky a jaké jazykové znaky sbližují Hostáňovy texty s lidovými pohádkami. Hostáňovy texty srovná s podobně laděnými pohádkami H. Malířové a P. Kohouta.
3. Diplomantka shromáždí co nejúplnější soubor jazykových prostředků, kterých Hostáň ve svém díle užívá se zjevnými výchovnými, resp. indoktrinačními úmysly, a pokusí se o jejich klasifikaci.
Zásady pro vypracování
1. Diplomantka shromáždí fakta o historickém a politickém kontextu období tzv. normalizace a dále se seznámí s nejdůležitějšími principy jazykové manipulace a propagandy.
2. Zhodnotí, do jaké míry a jak úspěšně užívá J. Hostáň (z hlediska účinnosti manipulace a propagandy) žánru pohádky a jaké jazykové znaky sbližují Hostáňovy texty s lidovými pohádkami. Hostáňovy texty srovná s podobně laděnými pohádkami H. Malířové a P. Kohouta.
3. Diplomantka shromáždí co nejúplnější soubor jazykových prostředků, kterých Hostáň ve svém díle užívá se zjevnými výchovnými, resp. indoktrinačními úmysly, a pokusí se o jejich klasifikaci.
Seznam doporučené literatury
FIDELIUS, Petr (2016). Řeč komunistické moci. 2., rozšířené vydání. Praha: Triáda.
LOTKO, Edvard (2008a). Lexikálně-stylistická stránka textů politické propagandy. In: Srovnávací a bohemistické studie. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 179-186.
LOTKO, Edvard (2008b). Texty politické propagandy a jazyková kultura. In: Srovnávací a bohemistické studie. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 187-189.
MACURA, Vladimír (2008). Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře). V tomto uspořádání vyd. 1. Praha: Academia.
RÖHRICH, Alex. Ideologie, jazyky, texty: analýza a interpretace textů Rudého práva z roku 1953 a 1975 a Práva z roku 1997. Liberec: Bor, 2008.
Seznam doporučené literatury
FIDELIUS, Petr (2016). Řeč komunistické moci. 2., rozšířené vydání. Praha: Triáda.
LOTKO, Edvard (2008a). Lexikálně-stylistická stránka textů politické propagandy. In: Srovnávací a bohemistické studie. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 179-186.
LOTKO, Edvard (2008b). Texty politické propagandy a jazyková kultura. In: Srovnávací a bohemistické studie. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 187-189.
MACURA, Vladimír (2008). Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře). V tomto uspořádání vyd. 1. Praha: Academia.
RÖHRICH, Alex. Ideologie, jazyky, texty: analýza a interpretace textů Rudého práva z roku 1953 a 1975 a Práva z roku 1997. Liberec: Bor, 2008.