Tato diplomová práce se zabývá tématem organizované fotbalové volnočasové aktivity v rámci komunitní práce v sociálně vyloučené lokalitě v Přerově. Sport je zde chápán jako příležitost smysluplného trávení volného času a s pomocí metodik projektu Fotbalu pro rozvoj (zejména fotbal3) jako nástroj pro rozvíjení osobnosti. Byl zvolen design případové studie jako jeden z hlavních přístupů v kvalitativním výzkumu, přičemž samotný výzkum byl realizován v sociálně vyloučené lokalitě v Přerově ve spolupráci s neziskovou organizací Člověk v tísni, o. p. s. K zodpovězení výzkumných otázek byly využity různé metody sběru dat, jako je polo-strukturovaný rozhovor, obsahová analýza dokumentů nebo anketa. Výzkum zjišťuje, jak samotné děti (hráči), rodiče, ale také ostatní obyvatelé vnímají tuto aktivitu v lokalitě. Fotbal přináší dětem zábavu a rozvíjí smysl pro komunikaci a spolupráci. Klíčový koncept fotbal3 je pro děti místy složitý na pochopení, přesto vítají nastavování vlastních pravidel, které usnadňují hru. Rodiče spatřují přínos v tom, že děti dělají především něco smysluplného. U ostatních obyvatel se lze setkat se dvěma protichůdnými názory, a sice že dětem chybí motivace a trpělivost a tudíž volnočasová aktivita nemá smysl, zatímco druhý si stojí za tím, že děti mají aktivitu a neničí majetek kolem sebe.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the topic of organized football leisure time activity within the framework of community work in a socially excluded community in Přerov. In this case, sport is understood as an occasion to spend free time meaningfully and with help of methodologies of the project Football for Development (mainly football3) as a tool for personal development. The design of the case study was chosen as one of the main approaches in qualitative research, with the research itself being carried out in a socially excluded community in Přerov in collaboration with the non-profit organization People in Need. Various methods of data collection, such as semi-structured interview, content analysis of documents or poll, were used to answer research questions. The research focuses on children's (players'), parents' and other residents' perception of this activity in the locality. Football brings entertainment to children and develops a sense of communication and cooperation. The key concept of football3 is sometimes difficult to understand for children, yet they welcome setting the rules that help them during the match. Parents see the main benefit in fact that their children do something meaningful. Two conflicting views can be encountered among other residents, first, that children lack motivation and patience and therefore leisure time activity makes no sense, while the other stands for the fact that children have something to do and do not destroy for example surrounding property.
Keywords
Fotbal pro rozvoj, fotbal3, sport, organizovaná volnočasová aktivita, volný čas dětí a mládeže, případová studie, sociálně vyloučená lokalita v Přerově, komunitní práce, Člověk v tísni, o. p. s., Přerov
Keywords in English
Football for Development, football3, sport, organised leisure time activity, leisure time of children and youth, case study, socially excluded community, community work, People in Need, Přerov
Length of the covering note
112 s. (221 939 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá tématem organizované fotbalové volnočasové aktivity v rámci komunitní práce v sociálně vyloučené lokalitě v Přerově. Sport je zde chápán jako příležitost smysluplného trávení volného času a s pomocí metodik projektu Fotbalu pro rozvoj (zejména fotbal3) jako nástroj pro rozvíjení osobnosti. Byl zvolen design případové studie jako jeden z hlavních přístupů v kvalitativním výzkumu, přičemž samotný výzkum byl realizován v sociálně vyloučené lokalitě v Přerově ve spolupráci s neziskovou organizací Člověk v tísni, o. p. s. K zodpovězení výzkumných otázek byly využity různé metody sběru dat, jako je polo-strukturovaný rozhovor, obsahová analýza dokumentů nebo anketa. Výzkum zjišťuje, jak samotné děti (hráči), rodiče, ale také ostatní obyvatelé vnímají tuto aktivitu v lokalitě. Fotbal přináší dětem zábavu a rozvíjí smysl pro komunikaci a spolupráci. Klíčový koncept fotbal3 je pro děti místy složitý na pochopení, přesto vítají nastavování vlastních pravidel, které usnadňují hru. Rodiče spatřují přínos v tom, že děti dělají především něco smysluplného. U ostatních obyvatel se lze setkat se dvěma protichůdnými názory, a sice že dětem chybí motivace a trpělivost a tudíž volnočasová aktivita nemá smysl, zatímco druhý si stojí za tím, že děti mají aktivitu a neničí majetek kolem sebe.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the topic of organized football leisure time activity within the framework of community work in a socially excluded community in Přerov. In this case, sport is understood as an occasion to spend free time meaningfully and with help of methodologies of the project Football for Development (mainly football3) as a tool for personal development. The design of the case study was chosen as one of the main approaches in qualitative research, with the research itself being carried out in a socially excluded community in Přerov in collaboration with the non-profit organization People in Need. Various methods of data collection, such as semi-structured interview, content analysis of documents or poll, were used to answer research questions. The research focuses on children's (players'), parents' and other residents' perception of this activity in the locality. Football brings entertainment to children and develops a sense of communication and cooperation. The key concept of football3 is sometimes difficult to understand for children, yet they welcome setting the rules that help them during the match. Parents see the main benefit in fact that their children do something meaningful. Two conflicting views can be encountered among other residents, first, that children lack motivation and patience and therefore leisure time activity makes no sense, while the other stands for the fact that children have something to do and do not destroy for example surrounding property.
Keywords
Fotbal pro rozvoj, fotbal3, sport, organizovaná volnočasová aktivita, volný čas dětí a mládeže, případová studie, sociálně vyloučená lokalita v Přerově, komunitní práce, Člověk v tísni, o. p. s., Přerov
Keywords in English
Football for Development, football3, sport, organised leisure time activity, leisure time of children and youth, case study, socially excluded community, community work, People in Need, Přerov
Research Plan
Cílem této diplomové práce je představit projekt Fotbal pro rozvoj a popsat jeho využití při realizaci volnočasové aktivity v rámci komunitní práce pro děti a mládež v sociálně vyloučené lokalitě. Cílem výzkumu je zjistit, jak obyvatelé sociálně vyloučené lokality vnímají volnočasovou aktivitu pro děti a mládež. Pro sběr dat byl zvolen kvalitativní přístup s využitím případové studie.
Téma se zabývá fotbalem, jakožto volnočasovou aktivitou, která je určena pro děti a mládež žijící ve vyloučené lokalitě. Volnočasová aktivita je realizována organizací Člověk v tísni, o. p. s. Volnočasové aktivity obecně nabízí člověku smysluplné trávení volného času a působí preventivně proti rizikovému chování, dávají prostor pro získávání nových schopností a dovedností a v neposlední řadě mají vzdělávací charakter. Fotbal je v tomto případě využíván jako nástroj nejen pro zábavu, ale i pro komunikaci, spolupráci, toleranci a zejména férovost. Díky využití metodik projektu Fotbal pro rozvoj jsou děti a mládež vedeny k diskusi, k řešení konfliktů, a především k odpovědnosti za sebe a za svůj tým. Tyto metodiky si kladou za cíl přenést získané dovednosti a férovost do běžného života.
Výsledky této práce budou předány pracovníkům organizace Člověk v tísni, o.p.s., kteří využívají metodiky Fotbalu pro rozvoj v přerovské sociálně vyloučené lokalitě, aby na základě výsledků výzkumu mohli zefektivnit svoji práci. Dále výsledky této práce budou předány organizaci INEX-SDA, z.s., která projekt Fotbal pro rozvoj přímo zastřešuje jako zpětná vazba. V neposlední řadě může diplomová práce poskytnout základní informace komunitním pracovníkům nebo institucím (NZDM, SVČ, školy, dětské domovy atp.), které by se chtěly zapojit do Ligy férového fotbalu ve svém regionu nebo by chtěly vytvořit novou volnočasovou aktivitu s využitím metodik projektu Fotbalu pro rozvoj.
Research Plan
Cílem této diplomové práce je představit projekt Fotbal pro rozvoj a popsat jeho využití při realizaci volnočasové aktivity v rámci komunitní práce pro děti a mládež v sociálně vyloučené lokalitě. Cílem výzkumu je zjistit, jak obyvatelé sociálně vyloučené lokality vnímají volnočasovou aktivitu pro děti a mládež. Pro sběr dat byl zvolen kvalitativní přístup s využitím případové studie.
Téma se zabývá fotbalem, jakožto volnočasovou aktivitou, která je určena pro děti a mládež žijící ve vyloučené lokalitě. Volnočasová aktivita je realizována organizací Člověk v tísni, o. p. s. Volnočasové aktivity obecně nabízí člověku smysluplné trávení volného času a působí preventivně proti rizikovému chování, dávají prostor pro získávání nových schopností a dovedností a v neposlední řadě mají vzdělávací charakter. Fotbal je v tomto případě využíván jako nástroj nejen pro zábavu, ale i pro komunikaci, spolupráci, toleranci a zejména férovost. Díky využití metodik projektu Fotbal pro rozvoj jsou děti a mládež vedeny k diskusi, k řešení konfliktů, a především k odpovědnosti za sebe a za svůj tým. Tyto metodiky si kladou za cíl přenést získané dovednosti a férovost do běžného života.
Výsledky této práce budou předány pracovníkům organizace Člověk v tísni, o.p.s., kteří využívají metodiky Fotbalu pro rozvoj v přerovské sociálně vyloučené lokalitě, aby na základě výsledků výzkumu mohli zefektivnit svoji práci. Dále výsledky této práce budou předány organizaci INEX-SDA, z.s., která projekt Fotbal pro rozvoj přímo zastřešuje jako zpětná vazba. V neposlední řadě může diplomová práce poskytnout základní informace komunitním pracovníkům nebo institucím (NZDM, SVČ, školy, dětské domovy atp.), které by se chtěly zapojit do Ligy férového fotbalu ve svém regionu nebo by chtěly vytvořit novou volnočasovou aktivitu s využitím metodik projektu Fotbalu pro rozvoj.
Recommended resources
HANCOCK, M. - LYRAS, A. - HA, JP. (2013). "Sport for Development programmes for girls and women: a global assessment." Journal of Sport for Development, Vol. 1, N. 1, pp. 15-24. [online] Dostupné z: http://cincocolores.org/pl/wp content/themes/mm1/art/JSFD_Sport_for_Woman_Global_Assesment_2014_ENG.pdf. Ověřeno ke dni: 14. 1. 2019.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7367-040-2. KYNCL, Š., HOFMANN, A., ŽWAK, P. a AMBROZY, V. (2016). Fotbal jako nástroj pro neformální vzdělávání [online] Dostupné z: https://www.scribd.com/document/330739873/Fotbal-jako-nastroj-neformalnihovzdělavani.
LABÁTH, V. & kol. (2001). Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 157 s. ISBN 80-85860-66-4. MAREŠ, P. (2000). Chudoba, marginalizace, sociální vyloučení. Sociologický časopis, Praha: Sociologický ústav AV ČR, roč. 36, č. 3, s. 285-297. ISSN 0038-0288.
MATOUŠEK, O, KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ J. (2010). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-818-0.
SCHURINGA, L. (2007). Komunitní práce a inkluze Romů. Ostrava: Spolu International Foundation. SLEPIČKOVÁ, I. (2005). Sport a volný čas. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Nakladatelství Karolinum, 111 s.
SPRINGBORG, G. (2014). Football3 handbook: How to use football for social change. Berlin: Streetfootballworld gGmbH, 63 s. [online verze] Dostupné z: https://www.streetfootballworld.org/sites/default/files/football3%20Handbook.pdf. Ověřeno ke dni: 8. 1. 2019.
ŠAFAŘÍKOVÁ, S. (2012): ?Sport a rozvoj ? koncept a potenciál pro vzdělávání.? Česká kinantropologie, Vol. 16, No. 4, pp. 11-28. [online] Dostupné z: http://www.jvsystem.net/app34/download/Ceska-Kinatropologie-2012-04.pdf#page=11. Ověřeno ke dni: 30. 8. 2019.
TOŽIČKA, T. ? UHLOVÁ, S. (2018). ?Základy a principy komunitní práce.? Aktivizace a zmocňování romských aktérů prostřednictvím Národní romské platformy II. Praha: EDUCON, z.s., 32 s. [online] Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/zalezitosti-romske-komunity/dokumenty/Publikace-komunitni_prace.pdf. Ověřeno ke dni: 15. 9. 2019.
Recommended resources
HANCOCK, M. - LYRAS, A. - HA, JP. (2013). "Sport for Development programmes for girls and women: a global assessment." Journal of Sport for Development, Vol. 1, N. 1, pp. 15-24. [online] Dostupné z: http://cincocolores.org/pl/wp content/themes/mm1/art/JSFD_Sport_for_Woman_Global_Assesment_2014_ENG.pdf. Ověřeno ke dni: 14. 1. 2019.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7367-040-2. KYNCL, Š., HOFMANN, A., ŽWAK, P. a AMBROZY, V. (2016). Fotbal jako nástroj pro neformální vzdělávání [online] Dostupné z: https://www.scribd.com/document/330739873/Fotbal-jako-nastroj-neformalnihovzdělavani.
LABÁTH, V. & kol. (2001). Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 157 s. ISBN 80-85860-66-4. MAREŠ, P. (2000). Chudoba, marginalizace, sociální vyloučení. Sociologický časopis, Praha: Sociologický ústav AV ČR, roč. 36, č. 3, s. 285-297. ISSN 0038-0288.
MATOUŠEK, O, KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ J. (2010). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-818-0.
SCHURINGA, L. (2007). Komunitní práce a inkluze Romů. Ostrava: Spolu International Foundation. SLEPIČKOVÁ, I. (2005). Sport a volný čas. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Nakladatelství Karolinum, 111 s.
SPRINGBORG, G. (2014). Football3 handbook: How to use football for social change. Berlin: Streetfootballworld gGmbH, 63 s. [online verze] Dostupné z: https://www.streetfootballworld.org/sites/default/files/football3%20Handbook.pdf. Ověřeno ke dni: 8. 1. 2019.
ŠAFAŘÍKOVÁ, S. (2012): ?Sport a rozvoj ? koncept a potenciál pro vzdělávání.? Česká kinantropologie, Vol. 16, No. 4, pp. 11-28. [online] Dostupné z: http://www.jvsystem.net/app34/download/Ceska-Kinatropologie-2012-04.pdf#page=11. Ověřeno ke dni: 30. 8. 2019.
TOŽIČKA, T. ? UHLOVÁ, S. (2018). ?Základy a principy komunitní práce.? Aktivizace a zmocňování romských aktérů prostřednictvím Národní romské platformy II. Praha: EDUCON, z.s., 32 s. [online] Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/zalezitosti-romske-komunity/dokumenty/Publikace-komunitni_prace.pdf. Ověřeno ke dni: 15. 9. 2019.