Disertační práce se zabývá problematikou profesního rozvoje pedagogů v primárním vzdělávání v oblasti aktivizujících strategií a forem vzdělávání.
Základní zaměření disertační práce je kvalitativní analýza profesní připravenosti pedagogů 1. stupně veřejných základních škol pracujících v projektu Pomáháme školám k úspěchu v kontextu konstruktivistického pojetí edukace.
Práce je rozdělena do pěti navazujících kapitol.
V teoretické části disertační práce jsou nastíněny prameny konstruktivismu a přístupy, které z této teorie vycházejí zejména v oblasti sociálně-kognitivního učení s akcentem na pojetí interakce a roli edukátora v edukačním procesu. Dále je teoreticky rozvedena problematika profesního učení směřující k realistickému vzdělávání pedagogů a jejich reflektivní praxi.
Empirická část práce spočívá v kvalitativně-kvantitativní analýze zkušeností pedagogů 1. stupně projektových škol s formami a strategiemi profesního učení a kolegiální spolupráce a jejich rozvojových příležitostí.
Kromě obsahových výsledků jsou diskutovány i praktické přínosy a souvislosti v realizaci profesního učení a kolegiální spolupráce ve prospěch kvality edukačního procesu.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with issues of professional development of teachers in primary education in the field of activating strategies and forms of education.
The main focus of the dissertation is a qualitative analysis of the professional readiness of primary school teachers participating in the project We help schools to succeed in the context of the constructivist concept of education.
The dissertation is divided into five related chapters.
The theoretical part of the dissertation describes the sources of constructivism and the approaches that are based on this theory especially in the field of social-cognitive learning with an emphasis on the concept of interaction and the role of the educator in the educational process. In addition, the issue of professional learning aimed at realistic education of teachers and their reflective practice is theoretically explained.
The empirical part of the thesis is based on the qualitative and quantitative analysis of the project schools primary teachers´ experience with the forms and strategies of the professional learning and peer co-operation and their developmental opportunities.
Except the content results, practical benefits and contexts in the realization of professional learning and peer co-operation in favor of the quality of the educational process are also discussed.
Klíčová slova
konstruktivismus, konstruktivistický přístup ve výuce, edukační proces, profesní kompetence učitele, profesní připravenost, profesní učení, formativní hodnocení, vzdělávací cíle, důkazy o učení, sebereflexe, evaluace
Klíčová slova v angličtině
constructivism, constructivist approach of education, educational process, professional competence of techers, professional readiness, professional learning, formative assessment, educational goals, evidence of learning, self-reflection, evaluation
Rozsah průvodní práce
211
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá problematikou profesního rozvoje pedagogů v primárním vzdělávání v oblasti aktivizujících strategií a forem vzdělávání.
Základní zaměření disertační práce je kvalitativní analýza profesní připravenosti pedagogů 1. stupně veřejných základních škol pracujících v projektu Pomáháme školám k úspěchu v kontextu konstruktivistického pojetí edukace.
Práce je rozdělena do pěti navazujících kapitol.
V teoretické části disertační práce jsou nastíněny prameny konstruktivismu a přístupy, které z této teorie vycházejí zejména v oblasti sociálně-kognitivního učení s akcentem na pojetí interakce a roli edukátora v edukačním procesu. Dále je teoreticky rozvedena problematika profesního učení směřující k realistickému vzdělávání pedagogů a jejich reflektivní praxi.
Empirická část práce spočívá v kvalitativně-kvantitativní analýze zkušeností pedagogů 1. stupně projektových škol s formami a strategiemi profesního učení a kolegiální spolupráce a jejich rozvojových příležitostí.
Kromě obsahových výsledků jsou diskutovány i praktické přínosy a souvislosti v realizaci profesního učení a kolegiální spolupráce ve prospěch kvality edukačního procesu.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with issues of professional development of teachers in primary education in the field of activating strategies and forms of education.
The main focus of the dissertation is a qualitative analysis of the professional readiness of primary school teachers participating in the project We help schools to succeed in the context of the constructivist concept of education.
The dissertation is divided into five related chapters.
The theoretical part of the dissertation describes the sources of constructivism and the approaches that are based on this theory especially in the field of social-cognitive learning with an emphasis on the concept of interaction and the role of the educator in the educational process. In addition, the issue of professional learning aimed at realistic education of teachers and their reflective practice is theoretically explained.
The empirical part of the thesis is based on the qualitative and quantitative analysis of the project schools primary teachers´ experience with the forms and strategies of the professional learning and peer co-operation and their developmental opportunities.
Except the content results, practical benefits and contexts in the realization of professional learning and peer co-operation in favor of the quality of the educational process are also discussed.
Klíčová slova
konstruktivismus, konstruktivistický přístup ve výuce, edukační proces, profesní kompetence učitele, profesní připravenost, profesní učení, formativní hodnocení, vzdělávací cíle, důkazy o učení, sebereflexe, evaluace
Klíčová slova v angličtině
constructivism, constructivist approach of education, educational process, professional competence of techers, professional readiness, professional learning, formative assessment, educational goals, evidence of learning, self-reflection, evaluation
Zásady pro vypracování
Disertační práce (čl. 44, odst. 3 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Palackého v Olomouci)obsahuje zejména následující části:
a) přehled aktuálního stavu problematiky, která je předmětem disertace, včetně odkazů na použité prameny,
b) cíle disertační práce,
c) formulování teoretických východisek práce,
d) popis vlastního řešení,
e) původní výsledky a jejich uplatnění zejména ve veřejně oponovaných publikacích a projektech,
f) zhodnocení výsledků pro vědní obor nebo praxi,
g) seznam použitých zdrojů,
h) zvláštní prohlášení uvedené v úvodu disertační práce o duševním vlastnictví, popřípadě autorských právech,
i) anotaci v anglickém jazyce.
K disertační práci je přiložen autoreferát (čl.44, odst. 6, čl. 45, odst. 3 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Palackého v Olomouci registrovaného MŠMT ČR dne 1. 7. 2011) v počtu deseti výtisků.
Zásady pro vypracování
Disertační práce (čl. 44, odst. 3 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Palackého v Olomouci)obsahuje zejména následující části:
a) přehled aktuálního stavu problematiky, která je předmětem disertace, včetně odkazů na použité prameny,
b) cíle disertační práce,
c) formulování teoretických východisek práce,
d) popis vlastního řešení,
e) původní výsledky a jejich uplatnění zejména ve veřejně oponovaných publikacích a projektech,
f) zhodnocení výsledků pro vědní obor nebo praxi,
g) seznam použitých zdrojů,
h) zvláštní prohlášení uvedené v úvodu disertační práce o duševním vlastnictví, popřípadě autorských právech,
i) anotaci v anglickém jazyce.
K disertační práci je přiložen autoreferát (čl.44, odst. 6, čl. 45, odst. 3 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Palackého v Olomouci registrovaného MŠMT ČR dne 1. 7. 2011) v počtu deseti výtisků.
Seznam doporučené literatury
Dylan, William. Embedded Formative Assessment. 2.vydání. New York: Sollution tree press, 2018. 225 stran. ISBN-10: 1945349220
Gay, L. Educational evaluation: competencies for analysis and application. Columbus: C.E. Merrill Pub Co., 1980, xvi, 543 p. ISBN 06-750-8143-2.
Hattie, John. Visible Learning or Teachers.Maximizing Impact on Learning.1.vydání. New York: Routledge, 2012. 269 stran. ISBN 978-0-415-69014-0
Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 80-718-4549-3.
Chráska, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 80-706-7798-8.
Korthagen, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 293 s. ISBN 978-80-7315-221-5.
Košťálová, Hana. Scénář 3S: forma kolegiální podpory [DVD-ROM]. 1. vydání. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, příspěvková organizace, 2015. ISBN 978-80-87744-12-3.
Košťálová, Hana, Králová, Tereza a Lorenc, Miroslav. Vybrané kapitoly pro rozvoj pedagogických dovedností.Vyd.1. Praha: Oeconomica, 2010. 97s. ISBN 978-80-245-1653-0.
Kratochvílová, Jana, Horká, Hana a Škarková, Lucie. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 177 stran. ISBN 978-80-210-7894-9.
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 155 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7.
Lukášová, Hana, Svatoš, Tomáš a Majerčíková, Jana. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. 163 s. ISBN 978-80-7454-465-1.
Mikoška, Petr. Člověk, psychoterapie a pedagogika v přístupu C.R. Rogerse. 1. vyd. Ostrava: Moravapress, 2014. 105 s. ISBN 978-80-87853-17-7.
Petty, Geoff. Evidence- Based Teaching A Practical Approach. 2.vydání. Oxford:OUP, 2009. 384 stran. ISBN-10: 1408504529
Piaget, Jean a Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4., V nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2001. 143 s. ISBN 80-7178-608-X.
Píšová, Michaela a kol. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. [2. vyd.]. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 204 s. ISBN 978-80-7290-589-8.
Rogers, Carl Ransom. Být sám sebou: terapeutův pohled na psychoterapii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 447 s. ISBN 978-80-262-0796-2.
Spilková, Vladimíra a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. 330 s. ISBN 978-80-7290-384-9.
Strauss, Anselm L. a Corbin, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. Scan; sv. 2. ISBN 80-85834-60-X.
Švaříček, Roman a Klára Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Timperley, Helen. Realizing the Power of Professional Learning. 1. vydání. Maidenhead: Open University Press. 2011. 224 stran. ISBN-10: 0335244033
Timperley, Helen. Using Students´Assessment for Professional Learning. Melbourne: Department of Education and Early Childhood Development. 2011.40 stran. ISBN 978-0-7594-0655-1
Tomková, Anna. Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012, 38 s. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-64-4.
Vašutová, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4.
Vygotskij, Lev Semenovič a Průcha, Jan, ed. Psychologie myšlení a řeči. Vydání druhé, upravené (jako komentovaný výbor, celkově v češtině čtvrté). Praha: Portál, 2017. 151 stran. ISBN 978-80-262-125
Seznam doporučené literatury
Dylan, William. Embedded Formative Assessment. 2.vydání. New York: Sollution tree press, 2018. 225 stran. ISBN-10: 1945349220
Gay, L. Educational evaluation: competencies for analysis and application. Columbus: C.E. Merrill Pub Co., 1980, xvi, 543 p. ISBN 06-750-8143-2.
Hattie, John. Visible Learning or Teachers.Maximizing Impact on Learning.1.vydání. New York: Routledge, 2012. 269 stran. ISBN 978-0-415-69014-0
Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 80-718-4549-3.
Chráska, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 80-706-7798-8.
Korthagen, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 293 s. ISBN 978-80-7315-221-5.
Košťálová, Hana. Scénář 3S: forma kolegiální podpory [DVD-ROM]. 1. vydání. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, příspěvková organizace, 2015. ISBN 978-80-87744-12-3.
Košťálová, Hana, Králová, Tereza a Lorenc, Miroslav. Vybrané kapitoly pro rozvoj pedagogických dovedností.Vyd.1. Praha: Oeconomica, 2010. 97s. ISBN 978-80-245-1653-0.
Kratochvílová, Jana, Horká, Hana a Škarková, Lucie. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 177 stran. ISBN 978-80-210-7894-9.
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 155 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7.
Lukášová, Hana, Svatoš, Tomáš a Majerčíková, Jana. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. 163 s. ISBN 978-80-7454-465-1.
Mikoška, Petr. Člověk, psychoterapie a pedagogika v přístupu C.R. Rogerse. 1. vyd. Ostrava: Moravapress, 2014. 105 s. ISBN 978-80-87853-17-7.
Petty, Geoff. Evidence- Based Teaching A Practical Approach. 2.vydání. Oxford:OUP, 2009. 384 stran. ISBN-10: 1408504529
Piaget, Jean a Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4., V nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2001. 143 s. ISBN 80-7178-608-X.
Píšová, Michaela a kol. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. [2. vyd.]. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 204 s. ISBN 978-80-7290-589-8.
Rogers, Carl Ransom. Být sám sebou: terapeutův pohled na psychoterapii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 447 s. ISBN 978-80-262-0796-2.
Spilková, Vladimíra a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání: výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologické studie 2008. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. 330 s. ISBN 978-80-7290-384-9.
Strauss, Anselm L. a Corbin, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. Scan; sv. 2. ISBN 80-85834-60-X.
Švaříček, Roman a Klára Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Timperley, Helen. Realizing the Power of Professional Learning. 1. vydání. Maidenhead: Open University Press. 2011. 224 stran. ISBN-10: 0335244033
Timperley, Helen. Using Students´Assessment for Professional Learning. Melbourne: Department of Education and Early Childhood Development. 2011.40 stran. ISBN 978-0-7594-0655-1
Tomková, Anna. Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012, 38 s. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-64-4.
Vašutová, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4.
Vygotskij, Lev Semenovič a Průcha, Jan, ed. Psychologie myšlení a řeči. Vydání druhé, upravené (jako komentovaný výbor, celkově v češtině čtvrté). Praha: Portál, 2017. 151 stran. ISBN 978-80-262-125