Tato diplomová práce se věnuje úrovni občanského vzdělávání na středních školách v Olomouckém kraji. Práce je rozdělena do tří částí. První část, která je teoretická, se zabývá definicí politické kultury, druhé dimenze politické socializace a v neposlední řadě definicí občanského vzdělávání a jeho zasazení do kontextu českého školství. V druhé části, která je metodologická, je představena interpretativní fenomenologická analýza, metoda zvolená pro tento výzkum. Také zde představuji výzkumnou techniku, výběr případů a situaci při sběru dat. Třetí část představuje analýzu výsledků výzkumu a jejich interpretaci, jejich shrnutí a hodnocení. Cílem mojí práce bylo prostřednictvím individuálních rozhovorů se studenty dojít k co největšímu poznání studentovi zkušenosti s občanským vzděláváním. Jaké jsou jeho znalosti, dovednosti a názory na toto téma. Výstupy mé práce jsou takové, že střední škola studenty nepříliš motivuje k občanské a politické participaci. Můžeme vidět jisté rozdíly mezi gymnázii a středními odbornými školami. Studentovo školní hodnocení mnohdy nemusí korespondovat s jeho vědomostmi o demokracii, politickém systému a státu, s jeho osobními společenskými nebo politickými aktivitami či s názory na výuku občanského vzdělávání na střední škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the level of civic education at secondary schools in the Olomouc region. The thesis is divided into three parts. The first one, which is theoretical, deals with the definition of political culture, second dimenzion of political socilization and last but not least with the definition of civic education and its integration into the context of Czech education system. In the second part, the methodological, the interpretative phenomonological analysis is presented as the method chosen for this research. This part also introduces research technology, case selection and collection of data. The third part presents the analysis of the research results and their interpretation, their summary and evaluation. The aim of this work is to identify as much as possible student´s experiences with civic education and to get information about their knowledge, skills and opinions on this subject through individual interviews. The output of my work is that secondary school actually doesn´t motivate student to civic and political participation. We can see some differences between chosen types of secondary schools. A student's school evaluation often has to correspond with his / her knowledge of demoracy, political system and state, his / her personal civic or political activities or his / her opinions on teaching civic education at secondary school.
Klíčová slova
občanské vzdělávání, střední školy, studenti, zkušenosti, aktivity, motivace, intepretativní fenomenologická analýza, rozhovory
Tato diplomová práce se věnuje úrovni občanského vzdělávání na středních školách v Olomouckém kraji. Práce je rozdělena do tří částí. První část, která je teoretická, se zabývá definicí politické kultury, druhé dimenze politické socializace a v neposlední řadě definicí občanského vzdělávání a jeho zasazení do kontextu českého školství. V druhé části, která je metodologická, je představena interpretativní fenomenologická analýza, metoda zvolená pro tento výzkum. Také zde představuji výzkumnou techniku, výběr případů a situaci při sběru dat. Třetí část představuje analýzu výsledků výzkumu a jejich interpretaci, jejich shrnutí a hodnocení. Cílem mojí práce bylo prostřednictvím individuálních rozhovorů se studenty dojít k co největšímu poznání studentovi zkušenosti s občanským vzděláváním. Jaké jsou jeho znalosti, dovednosti a názory na toto téma. Výstupy mé práce jsou takové, že střední škola studenty nepříliš motivuje k občanské a politické participaci. Můžeme vidět jisté rozdíly mezi gymnázii a středními odbornými školami. Studentovo školní hodnocení mnohdy nemusí korespondovat s jeho vědomostmi o demokracii, politickém systému a státu, s jeho osobními společenskými nebo politickými aktivitami či s názory na výuku občanského vzdělávání na střední škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the level of civic education at secondary schools in the Olomouc region. The thesis is divided into three parts. The first one, which is theoretical, deals with the definition of political culture, second dimenzion of political socilization and last but not least with the definition of civic education and its integration into the context of Czech education system. In the second part, the methodological, the interpretative phenomonological analysis is presented as the method chosen for this research. This part also introduces research technology, case selection and collection of data. The third part presents the analysis of the research results and their interpretation, their summary and evaluation. The aim of this work is to identify as much as possible student´s experiences with civic education and to get information about their knowledge, skills and opinions on this subject through individual interviews. The output of my work is that secondary school actually doesn´t motivate student to civic and political participation. We can see some differences between chosen types of secondary schools. A student's school evaluation often has to correspond with his / her knowledge of demoracy, political system and state, his / her personal civic or political activities or his / her opinions on teaching civic education at secondary school.
Klíčová slova
občanské vzdělávání, střední školy, studenti, zkušenosti, aktivity, motivace, intepretativní fenomenologická analýza, rozhovory
Magisterská diplomová práce je obecně věnována úrovni občanského vzdělávání v České republice. Konkrétně se zabývá úrovní občanského vzdělávání na středních školách v Olomouckém kraji. Jedná se o případovou studii zaměřenou na to, jakým způsobem a do jaké míry různé typy středních škol poskytují studentům v rámci výuky prostor pro jejich případnou občanskou angažovanost, zájem o politické dění v zemi či účast ve volbách. Cílem této práce bude zjistit, zda k občanské a politické angažovanosti mladých lidí škola přispívá a do jaké míry, nebo zda se studenti angažují sami, nezávisle na tom, co se ve škole dozví a naučí.
Teoretická část bude zaměřena na proces politické socializace, konkrétně na sekundární dimenzi politické socializace, kam řadíme, mimo jiné, právě školy. Další část bude věnována občanskému vzdělávání v České republice, opět v kontextu výuky občanského vzdělávání na středních školách. Praktická část bude věnována středním školám v Olomouckém kraji, kde se prostřednictvím analýzy školních vzdělávacích plánů pokusím zjistit jaké výukové metody a předměty jsou v rámci školy praktikovány pro výuku občanského vzdělávání. Dále se prostřednictvím zúčastněného pozorování a strukturovaných rozhovorů pokusím vytvořit případovou studii, která by měla podat obraz o tom, zda studenti středních škol v Olomouckém kraji mají na svých školách dostatečné zázemí pro jejich občanskou a politickou angažovanost nebo zda mají jejich případné aktivity původ v jejich vlastním zájmu a aktivitě.
Jedná se kvalitativní výzkum, který bude doplněn o kvantitativní data z dotazníkového šetření. Výsledkem by tedy měla být případová studie Olomouckého kraje, která si klade za cíl zjistit, nakolik se mladí lidé občansky angažují a zajímají se o politiku a jaký podíl na tom má střední škola.
Zásady pro vypracování
Magisterská diplomová práce je obecně věnována úrovni občanského vzdělávání v České republice. Konkrétně se zabývá úrovní občanského vzdělávání na středních školách v Olomouckém kraji. Jedná se o případovou studii zaměřenou na to, jakým způsobem a do jaké míry různé typy středních škol poskytují studentům v rámci výuky prostor pro jejich případnou občanskou angažovanost, zájem o politické dění v zemi či účast ve volbách. Cílem této práce bude zjistit, zda k občanské a politické angažovanosti mladých lidí škola přispívá a do jaké míry, nebo zda se studenti angažují sami, nezávisle na tom, co se ve škole dozví a naučí.
Teoretická část bude zaměřena na proces politické socializace, konkrétně na sekundární dimenzi politické socializace, kam řadíme, mimo jiné, právě školy. Další část bude věnována občanskému vzdělávání v České republice, opět v kontextu výuky občanského vzdělávání na středních školách. Praktická část bude věnována středním školám v Olomouckém kraji, kde se prostřednictvím analýzy školních vzdělávacích plánů pokusím zjistit jaké výukové metody a předměty jsou v rámci školy praktikovány pro výuku občanského vzdělávání. Dále se prostřednictvím zúčastněného pozorování a strukturovaných rozhovorů pokusím vytvořit případovou studii, která by měla podat obraz o tom, zda studenti středních škol v Olomouckém kraji mají na svých školách dostatečné zázemí pro jejich občanskou a politickou angažovanost nebo zda mají jejich případné aktivity původ v jejich vlastním zájmu a aktivitě.
Jedná se kvalitativní výzkum, který bude doplněn o kvantitativní data z dotazníkového šetření. Výsledkem by tedy měla být případová studie Olomouckého kraje, která si klade za cíl zjistit, nakolik se mladí lidé občansky angažují a zajímají se o politiku a jaký podíl na tom má střední škola.
Seznam doporučené literatury
Almond, Gabriel A., Sidney, Verba. 1989. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Newbury Park: Sage
Buckingham, David. 1999. "Young People, Politics and News Media: Beyond Political Socialisation." Oxford Review of Education 25: 171184.
Cho, Youngho. 2014. "To Know Democracy is to Love it: A Cross-National Analysis of Democratic Understanding and Political Support for Democracy." Political Research Quarterly 67 (3): 478488
Kudrnáč, Aleš. 2015. "Stranické preference mladých lidí v České republice." Sociológia 47 (5): 527550.
Print, Murray. 2007. "Citizenship Education and Youth Participation in Democracy." British Journal of Educational Studies 55 (3): 325345.
Sedláčková, Markéta. 2012. Důvěra a demokracie. Praha: SLON
Skovajsa, Marek. 2006. Politická kultura: přístupy, kritiky, uplatnění ve zkoumání politiky. Praha: Karolinum.
Soukup, Petr. 2010. Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
Internetové zdroje:
www.csicr.cz/
http://iccs.iea.nl/home.html
https://www.jsns.cz/
www.msmt.cz/
www.obcanskevzdelavani.cz/
www.vychovakobcanstvi.cz/
Seznam doporučené literatury
Almond, Gabriel A., Sidney, Verba. 1989. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Newbury Park: Sage
Buckingham, David. 1999. "Young People, Politics and News Media: Beyond Political Socialisation." Oxford Review of Education 25: 171184.
Cho, Youngho. 2014. "To Know Democracy is to Love it: A Cross-National Analysis of Democratic Understanding and Political Support for Democracy." Political Research Quarterly 67 (3): 478488
Kudrnáč, Aleš. 2015. "Stranické preference mladých lidí v České republice." Sociológia 47 (5): 527550.
Print, Murray. 2007. "Citizenship Education and Youth Participation in Democracy." British Journal of Educational Studies 55 (3): 325345.
Sedláčková, Markéta. 2012. Důvěra a demokracie. Praha: SLON
Skovajsa, Marek. 2006. Politická kultura: přístupy, kritiky, uplatnění ve zkoumání politiky. Praha: Karolinum.
Soukup, Petr. 2010. Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
Internetové zdroje:
www.csicr.cz/
http://iccs.iea.nl/home.html
https://www.jsns.cz/
www.msmt.cz/
www.obcanskevzdelavani.cz/
www.vychovakobcanstvi.cz/
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila svou práci a byla seznámena s posudky komise. Oponentkou jí byly mj. vytýkány špatně zvolené cíle práce, teoretické ukotvení a metodologie. Vedoucí shledal práci zdařilou a ocenil především provedený výzkum. Diplomantka reagovala na posudky a dotazy komise. Práce prošla systémem Theses a nejedná se o plagiát.