Diplomová práce se zabývá tématem mediální personalizace předvolební kampaně v České republice v roce 2017. Práce je rozdělena na teoretickou a analytickou část. V teoretické části je koncept podrobně představen. Na základě rešerše literatury, je zde zpracována historie konceptu, rozdělní fenoménu do třech dimenzí-institucionální, mediální a behaviorální, příčiny a také dopady personalizace na demokracii a politiku. Zmíněny zde byly i zahraniční a nejnovější české výzkumy mediální personalizace předvolební kampaně. Analytická část zdůvodňuje operacionalizaci a interpretaci konceptu mediální personalizace. Práce využívá metodu kvantitativní obsahové analýzy pro zobrazení projevů mediální personalizace v předvolební kampani. Analyzováno bylo 5 nejčtenějších zpravodajských serverů v období 2 měsíců před volbami do PSP ČR 2017. Do analýzy vstoupily pouze strany, které překročily 5% klauzuli a dostaly se do poslanecké sněmovny. Došlo ke zjištění, že se v české předvolební kampani vyskytovala personalizace v případě 77% analyzovaných článků. V míře personalizace nebyl nalezen rozdíl mezi zpravodajskými a bulvárním médiem. Nejčastěji zmiňovaným politikem byl vítěz voleb Andrej Babiš (ANO 2011). V závěru se analytická část zaměřila i na behaviorální projevy personalizace u českých voličů. U stran s charismatickým lídrem a více populistickým programem se voliči častěji ztotožňují právě s lídrem než se samotnou stranou.
Annotation in English
The thesis deals with the topic of personalization of the election campaign in the Czech Republic in 2017. The thesis is divided into theoretical and analytical part. The theoretical part introduces the concept in detail. On the basis of literature research, are elaborated the history of the concept, causes and also the impacts of personalization on democracy and politics. The phenomenon is divided into three dimensions-institutional, media and behavioral. There were also mentioned foreign and latest Czech researches of media personalization of election campaign. The analytical part justifies the operationalization and interpretation of the concept of media personalization. The thesis uses the method of quantitative content analysis to display the manifestations of media personalization in the election campaign. Five most read news servers were analyzed in the period of 2 months before the elections to the PSP ČR 2017. Only parties that exceeded the 5% threshold, and entered the Chamber of Deputies, entered the analysis. It was found out that 77% of the analyzed articles were personalized in the Czech election campaign. There was no difference in the level of personalization between news and tabloid media. The most frequently mentioned politician was the winner of the elections, Andrej Babiš (ANO 2011). In conclusion, the analytical part also focused on behavioral manifestations of personalization in Czech voters. With parties with a charismatic leader and a more populist program, voters are more likely to identify themselves with the leader than with the party itself.
Keywords
personalizace, volební kampaň, PSP 2017, kvantitativní obsahová analýza
Diplomová práce se zabývá tématem mediální personalizace předvolební kampaně v České republice v roce 2017. Práce je rozdělena na teoretickou a analytickou část. V teoretické části je koncept podrobně představen. Na základě rešerše literatury, je zde zpracována historie konceptu, rozdělní fenoménu do třech dimenzí-institucionální, mediální a behaviorální, příčiny a také dopady personalizace na demokracii a politiku. Zmíněny zde byly i zahraniční a nejnovější české výzkumy mediální personalizace předvolební kampaně. Analytická část zdůvodňuje operacionalizaci a interpretaci konceptu mediální personalizace. Práce využívá metodu kvantitativní obsahové analýzy pro zobrazení projevů mediální personalizace v předvolební kampani. Analyzováno bylo 5 nejčtenějších zpravodajských serverů v období 2 měsíců před volbami do PSP ČR 2017. Do analýzy vstoupily pouze strany, které překročily 5% klauzuli a dostaly se do poslanecké sněmovny. Došlo ke zjištění, že se v české předvolební kampani vyskytovala personalizace v případě 77% analyzovaných článků. V míře personalizace nebyl nalezen rozdíl mezi zpravodajskými a bulvárním médiem. Nejčastěji zmiňovaným politikem byl vítěz voleb Andrej Babiš (ANO 2011). V závěru se analytická část zaměřila i na behaviorální projevy personalizace u českých voličů. U stran s charismatickým lídrem a více populistickým programem se voliči častěji ztotožňují právě s lídrem než se samotnou stranou.
Annotation in English
The thesis deals with the topic of personalization of the election campaign in the Czech Republic in 2017. The thesis is divided into theoretical and analytical part. The theoretical part introduces the concept in detail. On the basis of literature research, are elaborated the history of the concept, causes and also the impacts of personalization on democracy and politics. The phenomenon is divided into three dimensions-institutional, media and behavioral. There were also mentioned foreign and latest Czech researches of media personalization of election campaign. The analytical part justifies the operationalization and interpretation of the concept of media personalization. The thesis uses the method of quantitative content analysis to display the manifestations of media personalization in the election campaign. Five most read news servers were analyzed in the period of 2 months before the elections to the PSP ČR 2017. Only parties that exceeded the 5% threshold, and entered the Chamber of Deputies, entered the analysis. It was found out that 77% of the analyzed articles were personalized in the Czech election campaign. There was no difference in the level of personalization between news and tabloid media. The most frequently mentioned politician was the winner of the elections, Andrej Babiš (ANO 2011). In conclusion, the analytical part also focused on behavioral manifestations of personalization in Czech voters. With parties with a charismatic leader and a more populist program, voters are more likely to identify themselves with the leader than with the party itself.
Keywords
personalizace, volební kampaň, PSP 2017, kvantitativní obsahová analýza
Diplomová práce se věnuje fenoménu personalizace v české politice. Konkrétně se tato studie zaměří na situaci v roce 2017, s ohledem na to, že právě v tomto roce se v Česku konaly volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Personalizace je zde zkoumána na základě tří dimenzí: institucionální, mediální a behaviorální. Formou případové studie a obsahové analýzy vybraných mediálních obsahů budou popsány zmíněné aspekty personalizace v české politice, i s ohledem na výsledky voleb v roce 2017. V diplomové práci budeme hledat odpovědi na výzkumné otázky.
V1 Vede český volební systém pro volby do PS PČR k personalizaci?
V2 Upřednostňují média před volbami konkrétní lídry nebo politické strany či hnutí?
V3 Kdo byl v titulcích častěji hlavním subjektem šlo o stranu, nebo byli v popředí spíše politici?
V4 Vnímají voliči roli lídra, jako klíčovou při volbě konkrétní politické strany? (výzkum na základě České volební studie 2017)
Research Plan
Diplomová práce se věnuje fenoménu personalizace v české politice. Konkrétně se tato studie zaměří na situaci v roce 2017, s ohledem na to, že právě v tomto roce se v Česku konaly volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Personalizace je zde zkoumána na základě tří dimenzí: institucionální, mediální a behaviorální. Formou případové studie a obsahové analýzy vybraných mediálních obsahů budou popsány zmíněné aspekty personalizace v české politice, i s ohledem na výsledky voleb v roce 2017. V diplomové práci budeme hledat odpovědi na výzkumné otázky.
V1 Vede český volební systém pro volby do PS PČR k personalizaci?
V2 Upřednostňují média před volbami konkrétní lídry nebo politické strany či hnutí?
V3 Kdo byl v titulcích častěji hlavním subjektem šlo o stranu, nebo byli v popředí spíše politici?
V4 Vnímají voliči roli lídra, jako klíčovou při volbě konkrétní politické strany? (výzkum na základě České volební studie 2017)
Recommended resources
BAUMAN, Zygmunt. Individualizovaná společnost. 1. Praha : Mladá fronta, 2004.
CAMPUS, Donatella. Mediatization and Personalization of Politics in Italy and France: The Cases of Berlusconi and Sarkozy. The International Journal of Press/Politics. 2010, roč. 15, č. 2, s. 219-235. Dostupné z databáze SAGE: http://hij.sagepub.com/content/15/2/219.full.pd
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2007. 227 s. ISBN 978- 80-7367-338-3.
PECHÁČEK, Štěpán. 2013a. "Personalizace politiky v ČR." Revue politika, No. 2, pp. 93-109.
SOUKUPOVÁ, Lenka. "Celebritizace diplomacie: příležitosti a hrozby v rozvojové problematice."
STEFURIUC, Irina. 2003. "Campaign Personalization and Personal Voting in Romania: A Longitudinal Analysis, 19952002." The Romanian Journal of Society and Politics, Vol. 3, No. 2, pp. 6196.
TRAMPOTA, Tomáš; VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. 293 s. ISBN 978-80-7367-683-4.
VOŽENÍLKOVÁ, Marcela a ŠEDO, Jakub. 2015. "Personalizace volebního systému v návrzích volebních reforem v České republice." Evropská volební studia, Vol. 2015, No. 1, pp. 33-50. 182.
VOŽENÍLKOVÁ, Marcela a ŠEDO, Jakub. 2016. "Personalizace volebních systémů v České republice. Možnosti a limity metody J. Careyho a M. Shugarta." Politické vedy, Vol. 19, No. 1, pp. 138-166.
ŽIŽLAVSKÝ, Michal. 2012. "Strana jako značka." IN: Chytilek, Roman et al. (eds.). Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK.
Recommended resources
BAUMAN, Zygmunt. Individualizovaná společnost. 1. Praha : Mladá fronta, 2004.
CAMPUS, Donatella. Mediatization and Personalization of Politics in Italy and France: The Cases of Berlusconi and Sarkozy. The International Journal of Press/Politics. 2010, roč. 15, č. 2, s. 219-235. Dostupné z databáze SAGE: http://hij.sagepub.com/content/15/2/219.full.pd
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2007. 227 s. ISBN 978- 80-7367-338-3.
PECHÁČEK, Štěpán. 2013a. "Personalizace politiky v ČR." Revue politika, No. 2, pp. 93-109.
SOUKUPOVÁ, Lenka. "Celebritizace diplomacie: příležitosti a hrozby v rozvojové problematice."
STEFURIUC, Irina. 2003. "Campaign Personalization and Personal Voting in Romania: A Longitudinal Analysis, 19952002." The Romanian Journal of Society and Politics, Vol. 3, No. 2, pp. 6196.
TRAMPOTA, Tomáš; VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. 293 s. ISBN 978-80-7367-683-4.
VOŽENÍLKOVÁ, Marcela a ŠEDO, Jakub. 2015. "Personalizace volebního systému v návrzích volebních reforem v České republice." Evropská volební studia, Vol. 2015, No. 1, pp. 33-50. 182.
VOŽENÍLKOVÁ, Marcela a ŠEDO, Jakub. 2016. "Personalizace volebních systémů v České republice. Možnosti a limity metody J. Careyho a M. Shugarta." Politické vedy, Vol. 19, No. 1, pp. 138-166.
ŽIŽLAVSKÝ, Michal. 2012. "Strana jako značka." IN: Chytilek, Roman et al. (eds.). Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila diplomovou práci, cíle výzkumu a hlavní výsledky. Následně byla seznámena s posudky vedoucího i oponenta práce, které se vztahovaly zejména k teoretické a metodologické části. Studentka se poté k uvedeným připomínkám vyjádřila.
Diplomová práce prošla systémem kontroly a nejedná se o plagiát.