Diplomová práce se zabývá vztahy mezi Evropskou unií a Spojenými státy americkými, a to prostřednictvím společností Airbus a Boeing. Cílem je zjistit, zda státy v pozadí ovlivňují společnosti Airbus a Boeing, případně jakým způsobem. Dalším cílem bylo zjistit, zda spor Airbusu a Boeingu ovlivňuje transatlantický vztah. Pro zjištění, zda a případně jak státy ovlivňují společnosti, se autor rozhodl pro použití teorie oligopolu (v tomto případě duopolu). Teorie ukazuje, jak se obvykle chovají dvě společnosti na duopolním trhu. Tento vzorec chování poté autor aplikoval na trh s velkými dopravními letadly. Po porovnání teorie a reálné situace na trhu bylo zjištěno, že chování Airbusu a Boeingu je odlišné, než jak ukazuje teorie. Je to způsobeno právě tím, že v pozadí trhu s velkými dopravními letadly je Evropská unie a Spojené státy.
Autor také zjišťuje, že státy ovlivňují chování společností na trhu prostřednictvím členů představenstev. Jde o členy, kteří měli nebo mají vztahy s vládami těchto zemí. U Airbusu je toto zjištění navíc umocněno tím, že Německo, Francie a Španělsko vlastní podíly akcií společnosti. V případě Boeingu jde zase o specializované agentury a úřady, které se starají o lobby a propojení společnosti s vládou. Nepotvrzuje se však vliv sporu Airbus a Boeing na transatlantický vztah. Vztah Evropské unie a Spojených států se vyznačuje svojí stabilitou v ekonomické oblasti. Ekonomická část také nedokáže ovlivnit politickou oblast vztahu. Zároveň spor v oblasti velkých dopravních letadel je příliš malou částí vzájemného obchodu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the subject of relations between European Union and the United States of America through companies Airbus and Boeing. The main aim is to determine whether these states influence Airbus and Boeing, and alternatively to which measure. The other aim is to find out if the dispute between companies has an impact on transatlantic relation. The author uses oligopoly theory, specifically duopol theory to determine if and possibly how EU and US influence companies. The theory shows how two companies usually react on duopol market. Afterwards, the author applies this formula to civil aircraft market. Based on the comparison between theory and real situation, the author found out that both Airbus and Boeing behave differently than theory assumes. The reason of this discrepancy are the United states and European Union which stand behind those companies.
The author also detects that the countries influence Airbus and Boeing through organizational structure of companies. There are some members of Boards of Directors who have some experience with the environment of state companies or previously worked for the state. As for Airbus, the control is more obvious with Germany, France and Spain owning some market share of the company. However, Boeing has great lobby and specialized office which cooperates with the government. The author is not able to confirm that dispute in civil aircraft has some effect on transatlantic partnership. The US-EU relation is stable in economic area and disputes in this area cannot influence politics between those countries. At the same time, Airbus vs. Boeing dispute is infinitesimal part of economic relations.
Klíčová slova
Klíčová slova: EU, USA, Airbus, Boeing, ekonomické vztahy, teorie oligopolu, duopol, WTO
Klíčová slova v angličtině
Keywords: European Union, United States of America, Airbus, Boeing, economic relations, oligopoly theory, duopol, World Trade Organization
Rozsah průvodní práce
74 s. (133 613 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vztahy mezi Evropskou unií a Spojenými státy americkými, a to prostřednictvím společností Airbus a Boeing. Cílem je zjistit, zda státy v pozadí ovlivňují společnosti Airbus a Boeing, případně jakým způsobem. Dalším cílem bylo zjistit, zda spor Airbusu a Boeingu ovlivňuje transatlantický vztah. Pro zjištění, zda a případně jak státy ovlivňují společnosti, se autor rozhodl pro použití teorie oligopolu (v tomto případě duopolu). Teorie ukazuje, jak se obvykle chovají dvě společnosti na duopolním trhu. Tento vzorec chování poté autor aplikoval na trh s velkými dopravními letadly. Po porovnání teorie a reálné situace na trhu bylo zjištěno, že chování Airbusu a Boeingu je odlišné, než jak ukazuje teorie. Je to způsobeno právě tím, že v pozadí trhu s velkými dopravními letadly je Evropská unie a Spojené státy.
Autor také zjišťuje, že státy ovlivňují chování společností na trhu prostřednictvím členů představenstev. Jde o členy, kteří měli nebo mají vztahy s vládami těchto zemí. U Airbusu je toto zjištění navíc umocněno tím, že Německo, Francie a Španělsko vlastní podíly akcií společnosti. V případě Boeingu jde zase o specializované agentury a úřady, které se starají o lobby a propojení společnosti s vládou. Nepotvrzuje se však vliv sporu Airbus a Boeing na transatlantický vztah. Vztah Evropské unie a Spojených států se vyznačuje svojí stabilitou v ekonomické oblasti. Ekonomická část také nedokáže ovlivnit politickou oblast vztahu. Zároveň spor v oblasti velkých dopravních letadel je příliš malou částí vzájemného obchodu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the subject of relations between European Union and the United States of America through companies Airbus and Boeing. The main aim is to determine whether these states influence Airbus and Boeing, and alternatively to which measure. The other aim is to find out if the dispute between companies has an impact on transatlantic relation. The author uses oligopoly theory, specifically duopol theory to determine if and possibly how EU and US influence companies. The theory shows how two companies usually react on duopol market. Afterwards, the author applies this formula to civil aircraft market. Based on the comparison between theory and real situation, the author found out that both Airbus and Boeing behave differently than theory assumes. The reason of this discrepancy are the United states and European Union which stand behind those companies.
The author also detects that the countries influence Airbus and Boeing through organizational structure of companies. There are some members of Boards of Directors who have some experience with the environment of state companies or previously worked for the state. As for Airbus, the control is more obvious with Germany, France and Spain owning some market share of the company. However, Boeing has great lobby and specialized office which cooperates with the government. The author is not able to confirm that dispute in civil aircraft has some effect on transatlantic partnership. The US-EU relation is stable in economic area and disputes in this area cannot influence politics between those countries. At the same time, Airbus vs. Boeing dispute is infinitesimal part of economic relations.
Klíčová slova
Klíčová slova: EU, USA, Airbus, Boeing, ekonomické vztahy, teorie oligopolu, duopol, WTO
Klíčová slova v angličtině
Keywords: European Union, United States of America, Airbus, Boeing, economic relations, oligopoly theory, duopol, World Trade Organization
Zásady pro vypracování
Tématem práce je analýza obchodních vztahů mezi Evropskou unií (EU) a Spojenými státy americkými (USA). Konkrétně se budu zabývat obchodním sporem mezi evropskou leteckou společností Airbus a americkým výrobcem letadel Boeing. Jelikož jsou obě společnosti ovlivňovány státem a tudíž politickými rozhodnutími, vztah těchto korporací do jisté míry reflektuje vztah států.
V práci budu využívat analyticko-deskriptivní přístup, jedná se o případovou studii.
Hlavní cíl práce spočívá v analýze příčin a vývoje tohoto obchodního sporu. Zaměřím se také na řešení v rámci Světové obchodní organizace (WTO) a na skutečnost, jak tento spor a jeho řešení ovlivňovalo vztahy mezi EU a USA.
Budu vycházet zejména ze zdrojů zahraničních autorů a odborných periodik.
Zásady pro vypracování
Tématem práce je analýza obchodních vztahů mezi Evropskou unií (EU) a Spojenými státy americkými (USA). Konkrétně se budu zabývat obchodním sporem mezi evropskou leteckou společností Airbus a americkým výrobcem letadel Boeing. Jelikož jsou obě společnosti ovlivňovány státem a tudíž politickými rozhodnutími, vztah těchto korporací do jisté míry reflektuje vztah států.
V práci budu využívat analyticko-deskriptivní přístup, jedná se o případovou studii.
Hlavní cíl práce spočívá v analýze příčin a vývoje tohoto obchodního sporu. Zaměřím se také na řešení v rámci Světové obchodní organizace (WTO) a na skutečnost, jak tento spor a jeho řešení ovlivňovalo vztahy mezi EU a USA.
Budu vycházet zejména ze zdrojů zahraničních autorů a odborných periodik.
Seznam doporučené literatury
Arvai, Ernest. 2018. "The Meaningless Game of List Prices." AirInsight. Dostupné z: https://www.airinsight.com/the-meaningless-game-of-list-prices/ (20.3.2018)
Baxter, Pamela, Susan Jack. 2008. "Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers." The Qualitative Report 13 (4): 544-559
Evropská komise. 2012. WTO Disputes EU/US Large Civil Aircraft. Dostupné z: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2010/september/tradoc_146486.pdf (20.3.2018)
Gates, Dominic. 2018. "Boeing's biggest trade fight could spark a U.S. confrontation with Europe." The Seattle Times Dostupné z: https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeings-biggest-trade-fight-could-spark-a-u-s-confrontation-with-europe/ (20.3.2018)
Cousin, Glynis. 2006. "Case Study Research." Journal of Geography in Higher Education 29 (3):
421-427
Irwin, Douglas, Nina Pavcnik. 2004. "Airbus versus Boeing revisited: international competition in the aircraft market." Journal of International Economics 64 (2): 223-245.
McGuire, Steven, Michael Smith. 2008. The EU and US: Competition and Governance in the Global Arena. Londýn: Palgrave Macmillan
Neven, Damien, Paul Seabright, Gene Grossman. 1995. "European Industrial Policy: The Airbus Case." Economic Policy 10 (21): 313-358
Newhouse, John. 2007. Boeing versus Airbus. New York: Vintage Books
Pollack, Mark, John Peterson. 2003. Europe, America, Bush: transatlantic relations in the twenty-first century. London: Routledge
Pritchard, David, Alan MacPherson. 2004. "Industrial Subsidies and the Politics of World Trade:
The Case of the Boeing 7e7." The Industrial Geographer 1 (2): 57-73
VanWynsberghe, Rob, Samia Khan. 2007. "Redefining Case Study" International Journal of Qualitative Methods 6 (2): 80-94
Seznam doporučené literatury
Arvai, Ernest. 2018. "The Meaningless Game of List Prices." AirInsight. Dostupné z: https://www.airinsight.com/the-meaningless-game-of-list-prices/ (20.3.2018)
Baxter, Pamela, Susan Jack. 2008. "Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers." The Qualitative Report 13 (4): 544-559
Evropská komise. 2012. WTO Disputes EU/US Large Civil Aircraft. Dostupné z: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2010/september/tradoc_146486.pdf (20.3.2018)
Gates, Dominic. 2018. "Boeing's biggest trade fight could spark a U.S. confrontation with Europe." The Seattle Times Dostupné z: https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeings-biggest-trade-fight-could-spark-a-u-s-confrontation-with-europe/ (20.3.2018)
Cousin, Glynis. 2006. "Case Study Research." Journal of Geography in Higher Education 29 (3):
421-427
Irwin, Douglas, Nina Pavcnik. 2004. "Airbus versus Boeing revisited: international competition in the aircraft market." Journal of International Economics 64 (2): 223-245.
McGuire, Steven, Michael Smith. 2008. The EU and US: Competition and Governance in the Global Arena. Londýn: Palgrave Macmillan
Neven, Damien, Paul Seabright, Gene Grossman. 1995. "European Industrial Policy: The Airbus Case." Economic Policy 10 (21): 313-358
Newhouse, John. 2007. Boeing versus Airbus. New York: Vintage Books
Pollack, Mark, John Peterson. 2003. Europe, America, Bush: transatlantic relations in the twenty-first century. London: Routledge
Pritchard, David, Alan MacPherson. 2004. "Industrial Subsidies and the Politics of World Trade:
The Case of the Boeing 7e7." The Industrial Geographer 1 (2): 57-73
VanWynsberghe, Rob, Samia Khan. 2007. "Redefining Case Study" International Journal of Qualitative Methods 6 (2): 80-94
Přílohy volně vložené
CD ROM, Podklad pro zadání diplomové práce
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student byl seznámen s posudky vedoucího a oponenta.
Student stručně představil svou diplomovou práci. Kritika byla mířena na rozdělení zdrojů, resp. absence rozlišení mezi prameny a literaturou. Práci byla také vyčítána přílišná deskripce, koncepce úvodu a metodologické části.}}
Práce prošla systémem theses a nejedná se o plagiát.}}