Po roce 2005, kdy Google představil rastrové dlaždice, přejaly tuto technologii postupně všechny webové stránky věnující se mapám, i mapové knihovny. V podstatě v nezměněné podobě jsou rastrové dlaždice používány dodnes. Uživatelé však v současnosti vyžadují rychlé, a hlavně interaktivní webové mapy. Proto vznikly vektorové dlaždice, které zachovaly dělení mapy do čtverců jako v případě rastrových dlaždic, místo obrázků však uživatel v prohlížeči zobrazuje vektorové objekty, se kterými může nadále manipulovat. Tato práce se zabývá srovnáním obou přístupů, definuje shodné a odlišné znaky a uvádí technickou specifikaci obou řešení. Za použití obou zkoumaných technologií jsou pak vytvořeny mapové aplikace, které využívají různé formáty, úložiště a servery pro zpřístupnění dat ve formě mapových dlaždic. Tyto aplikace jsou podrobeny výkonnostnímu testování, které bylo navrženo tak, aby simulovalo uživatelské zacházení s mapovou aplikací. Porovnání je provedeno pomocí vybraných metrik jako je rychlost načítání, velikost stažených dat, množství požadavků na server apod. Na základě výsledků testování jsou popsány hlavní rozdíly mezi rastrovými a vektorovými dlaždicemi a definovány výhody a nevýhody obou metod.
Anotace v angličtině
After 2005, when Google introduced the raster tiles, all websites with maps and mapping libraries have adopted this technology and up to this day it is being used in the same way. But the users nowadays demand a quick and most importantly interactive web maps. That is why vector tiles have been created. The new principle has preserved the tiling of web maps as in case of raster tiles, but vector objects are loaded in the browser instead of pictures. These objects can be further manipulated by the user. This thesis compares raster and vector tiles, defines technical specification of the technologies and the similarities and differences between them. Using both raster and vector tiles, sample web map applications are created which use different tile formats, tile servers and access the data in various locations. These applications are then subject to a performance testing which was designed to simulate the user's behaviour when using the map. The comparison is done based on metrics such as the loading speed, the size of downloaded data or the amount of server requests. The test results describe the main differences between the raster and vector tiles and also the advantages and disadvantages of the methods.
Po roce 2005, kdy Google představil rastrové dlaždice, přejaly tuto technologii postupně všechny webové stránky věnující se mapám, i mapové knihovny. V podstatě v nezměněné podobě jsou rastrové dlaždice používány dodnes. Uživatelé však v současnosti vyžadují rychlé, a hlavně interaktivní webové mapy. Proto vznikly vektorové dlaždice, které zachovaly dělení mapy do čtverců jako v případě rastrových dlaždic, místo obrázků však uživatel v prohlížeči zobrazuje vektorové objekty, se kterými může nadále manipulovat. Tato práce se zabývá srovnáním obou přístupů, definuje shodné a odlišné znaky a uvádí technickou specifikaci obou řešení. Za použití obou zkoumaných technologií jsou pak vytvořeny mapové aplikace, které využívají různé formáty, úložiště a servery pro zpřístupnění dat ve formě mapových dlaždic. Tyto aplikace jsou podrobeny výkonnostnímu testování, které bylo navrženo tak, aby simulovalo uživatelské zacházení s mapovou aplikací. Porovnání je provedeno pomocí vybraných metrik jako je rychlost načítání, velikost stažených dat, množství požadavků na server apod. Na základě výsledků testování jsou popsány hlavní rozdíly mezi rastrovými a vektorovými dlaždicemi a definovány výhody a nevýhody obou metod.
Anotace v angličtině
After 2005, when Google introduced the raster tiles, all websites with maps and mapping libraries have adopted this technology and up to this day it is being used in the same way. But the users nowadays demand a quick and most importantly interactive web maps. That is why vector tiles have been created. The new principle has preserved the tiling of web maps as in case of raster tiles, but vector objects are loaded in the browser instead of pictures. These objects can be further manipulated by the user. This thesis compares raster and vector tiles, defines technical specification of the technologies and the similarities and differences between them. Using both raster and vector tiles, sample web map applications are created which use different tile formats, tile servers and access the data in various locations. These applications are then subject to a performance testing which was designed to simulate the user's behaviour when using the map. The comparison is done based on metrics such as the loading speed, the size of downloaded data or the amount of server requests. The test results describe the main differences between the raster and vector tiles and also the advantages and disadvantages of the methods.
Cílem práce je komplexní analýza generování mapových dlaždic, konkrétně porovnání rozdílů mezi rastrovými a vektorovými dlaždicemi. Student provede zhodnocení dostupných nástrojů i metod, v první fázi se zaměří na matematické základy a techickou specifikaci obou řešení (orientace os TMS/WMTS, schéma pojmenování souborů/dlaždic x/y/z dle OGC apod.). Hlavní částí práce bude definování shodných a naopak odlišných znaků, porovnání principů a přístupů jak u rastrových tak vektorových dlaždic ze tří pohledů: vstupních dat, vlastního procesu generování a uživatele. Na základě analýzy provede student případovou studii jejímž cílem bude (na základě totožných vstupních dat, ale odlišných vygenerovaných dlaždic) demonstrovat porovnání z hlediska technologického (potřebná infrastruktura, softwarové a hardwarové požadavky apod.), výpočtového (čas, výpočetní výkon apod.), geoinformatického (definování stylů a propojení stylů v datech) a kartografického (generalizace, vlastní symbologie apod.). Výstupem bude jednak jednotná mapová sada různé symbologie, jednak mapová aplikace umožňující volbu mapové symbologie dle kontextu a typu dlaždic.
Student vyplní údaje o všech datových sadách, které vytvořil nebo získal v rámci práce, do Metainformačního systému katedry geoinformatiky a současně vytvoří zálohu údajů ve formě validovaného XML souboru. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data, XML soubor) se odevzdá v digitální podobě na CD (DVD) a text práce s vybranými přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle zásad dle Voženílek (2002) a závazné šablony pro diplomové práce na KGI. Povinnou přílohou práce bude poster formátu A2.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je komplexní analýza generování mapových dlaždic, konkrétně porovnání rozdílů mezi rastrovými a vektorovými dlaždicemi. Student provede zhodnocení dostupných nástrojů i metod, v první fázi se zaměří na matematické základy a techickou specifikaci obou řešení (orientace os TMS/WMTS, schéma pojmenování souborů/dlaždic x/y/z dle OGC apod.). Hlavní částí práce bude definování shodných a naopak odlišných znaků, porovnání principů a přístupů jak u rastrových tak vektorových dlaždic ze tří pohledů: vstupních dat, vlastního procesu generování a uživatele. Na základě analýzy provede student případovou studii jejímž cílem bude (na základě totožných vstupních dat, ale odlišných vygenerovaných dlaždic) demonstrovat porovnání z hlediska technologického (potřebná infrastruktura, softwarové a hardwarové požadavky apod.), výpočtového (čas, výpočetní výkon apod.), geoinformatického (definování stylů a propojení stylů v datech) a kartografického (generalizace, vlastní symbologie apod.). Výstupem bude jednak jednotná mapová sada různé symbologie, jednak mapová aplikace umožňující volbu mapové symbologie dle kontextu a typu dlaždic.
Student vyplní údaje o všech datových sadách, které vytvořil nebo získal v rámci práce, do Metainformačního systému katedry geoinformatiky a současně vytvoří zálohu údajů ve formě validovaného XML souboru. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data, XML soubor) se odevzdá v digitální podobě na CD (DVD) a text práce s vybranými přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle zásad dle Voženílek (2002) a závazné šablony pro diplomové práce na KGI. Povinnou přílohou práce bude poster formátu A2.
Seznam doporučené literatury
Adamec L (2016): Vektorové dlaždice ve webové kartografii. Masarykova Univerzita. Diplomová práce.
ANTONIOU, V.;Haklay. Tiled vectors: A method for vector transmission over the Web. Web and Wireless Geographical Information Systems - 9th International Symposium, W2GIS 2009, 5886 LNCS, 56 - 71.
CORCORAN, P, P MOONEY, M BERTOLOTTO a A WINSTANLEY. View-and scale-based progressive transmission of vector data. Computational Science and Its Applications- ICCSA 2011. Springer, 2011, 51-62.
GOODCHILD, Michael F. Tiling large geographical databases. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 1990, s. 135-146. ISBN 9783540469247.
MapTiler. http://www.maptiler.com/
OpenMapTiles. https://openmaptiles.org/
OpenStreetMap. http://openstreetmap.org
Voženílek, Vít. Diplomové práce z geoinformatiky. Univerzita Palackého, 2002.
Seznam doporučené literatury
Adamec L (2016): Vektorové dlaždice ve webové kartografii. Masarykova Univerzita. Diplomová práce.
ANTONIOU, V.;Haklay. Tiled vectors: A method for vector transmission over the Web. Web and Wireless Geographical Information Systems - 9th International Symposium, W2GIS 2009, 5886 LNCS, 56 - 71.
CORCORAN, P, P MOONEY, M BERTOLOTTO a A WINSTANLEY. View-and scale-based progressive transmission of vector data. Computational Science and Its Applications- ICCSA 2011. Springer, 2011, 51-62.
GOODCHILD, Michael F. Tiling large geographical databases. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 1990, s. 135-146. ISBN 9783540469247.
MapTiler. http://www.maptiler.com/
OpenMapTiles. https://openmaptiles.org/
OpenStreetMap. http://openstreetmap.org
Voženílek, Vít. Diplomové práce z geoinformatiky. Univerzita Palackého, 2002.
Přílohy volně vložené
poster, DVD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu obhajoby student seznámil komisi s cíli, metodami a výsledky své diplomové práce. Následně přednesli své posudky vedoucí práce a oponent.
V diskusi byla řešena témata:
- Terminologie rychlosti připojení internetu
- Testování výkonu na serveru
- Hlavní hráči na poli vektorových dlaždic
- Časy nahrávání jednotlivých formátů