Cílem magisterské práce bude charakterizovat podobu a proměnu prvků absurdity v českých dramatických textech vzniklých po roce 1989. Práce se bude soustředit na hlavně na sémantickou analýzu vybraných textů, přičemž se bude zaměřovat na konstrukci absurdity prostřednictvím postav, práce s jazykem výpovědi a desémantizací sdělení a tematicko-motivickou strukturou hry. Pozornost je věnována i politickému a společenskému kontextu daných textů a způsobech jeho tématizace prostřednictvím prvků absurdity. V práci diplomant dále využije českojazyčnou i cizojazyčnou teoretickou literaturu, zabývající se estetickými a dramaturgickými otázkami absurdního divadla.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis will be to characterize the form and transformation of absurdity elements in Czech dramatic texts created after 1989. The work will focus mainly on semantic analysis of selected texts, while focusing on the construction of absurdity through characters, working with the language of utterance and desemantization of messages and thematic -motive structure of the plays. Attention is also paid to the political and social context of the texts and the ways of its theming through the elements of absurdity. The thesis also uses Czech and foreign language theoretical literature dealing with aesthetic and dramaturgical issues of the absurd theater.
Klíčová slova
Drama, absurdní divadlo, české drama
Klíčová slova v angličtině
Drama, the theatre of the absurd, Czech drama
Rozsah průvodní práce
97 s. (183 886 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem magisterské práce bude charakterizovat podobu a proměnu prvků absurdity v českých dramatických textech vzniklých po roce 1989. Práce se bude soustředit na hlavně na sémantickou analýzu vybraných textů, přičemž se bude zaměřovat na konstrukci absurdity prostřednictvím postav, práce s jazykem výpovědi a desémantizací sdělení a tematicko-motivickou strukturou hry. Pozornost je věnována i politickému a společenskému kontextu daných textů a způsobech jeho tématizace prostřednictvím prvků absurdity. V práci diplomant dále využije českojazyčnou i cizojazyčnou teoretickou literaturu, zabývající se estetickými a dramaturgickými otázkami absurdního divadla.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis will be to characterize the form and transformation of absurdity elements in Czech dramatic texts created after 1989. The work will focus mainly on semantic analysis of selected texts, while focusing on the construction of absurdity through characters, working with the language of utterance and desemantization of messages and thematic -motive structure of the plays. Attention is also paid to the political and social context of the texts and the ways of its theming through the elements of absurdity. The thesis also uses Czech and foreign language theoretical literature dealing with aesthetic and dramaturgical issues of the absurd theater.
Klíčová slova
Drama, absurdní divadlo, české drama
Klíčová slova v angličtině
Drama, the theatre of the absurd, Czech drama
Zásady pro vypracování
Cílem magisterské práce bude charakterizovat podobu a proměnu prvků absurdity v českých dramatických textech vzniklých po roce 1989. Práce se bude soustředit na hlavně na sémantickou analýzu vybraných textů, přičemž se bude zaměřovat na konstrukci absurdity prostřednictvím postav, práce s jazykem výpovědi a desémantizací sdělení a tematicko-motivickou strukturou hry. Pozornost je věnována i politickému a společenskému kontextu daných textů a způsobech jeho tématizace prostřednictvím prvků absurdity. V práci diplomant dále využije českojazyčnou i cizojazyčnou teoretickou literaturu, zabývající se estetickými a dramaturgickými otázkami absurdního divadla.
Zásady pro vypracování
Cílem magisterské práce bude charakterizovat podobu a proměnu prvků absurdity v českých dramatických textech vzniklých po roce 1989. Práce se bude soustředit na hlavně na sémantickou analýzu vybraných textů, přičemž se bude zaměřovat na konstrukci absurdity prostřednictvím postav, práce s jazykem výpovědi a desémantizací sdělení a tematicko-motivickou strukturou hry. Pozornost je věnována i politickému a společenskému kontextu daných textů a způsobech jeho tématizace prostřednictvím prvků absurdity. V práci diplomant dále využije českojazyčnou i cizojazyčnou teoretickou literaturu, zabývající se estetickými a dramaturgickými otázkami absurdního divadla.
Seznam doporučené literatury
BENNETT, Michael. Reassessing the Theatre of the Absurd. Palgrave Macmillan US, 2011.
FIALOVÁ, Alena. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
HOŘÍNEK, Zdeněk. O divadelní komedii. Praha: Pražská scéna, 2003.
HRUŠKA, Petr. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.
JUNGMANNOVÁ, Lenka. Příběhy obyčejných šílenství: "nová vlna" české dramatiky po roce 1989. Praha: Akropolis, 2014.
Seznam doporučené literatury
BENNETT, Michael. Reassessing the Theatre of the Absurd. Palgrave Macmillan US, 2011.
FIALOVÁ, Alena. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
HOŘÍNEK, Zdeněk. O divadelní komedii. Praha: Pražská scéna, 2003.
HRUŠKA, Petr. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.
JUNGMANNOVÁ, Lenka. Příběhy obyčejných šílenství: "nová vlna" české dramatiky po roce 1989. Praha: Akropolis, 2014.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant představil cíle, metodologii i výsledné závěry své práce. Prokázal velmi dobrou orientaci v teoretické literatuře i v dramatické tvorbě po roce 1989. Věcně odpovídal na připomínky a vznesené otázky.
Hlasování o výsledné známce: 3 hlasy pro B, jednohlasně.
Práce byla zkontrolována v programu Theses.cz a nebyla nalezena významná shoda s necitovaným textem.