Práce analyzuje transmediální vyprávění realizované v pozadí projektu britské virtuální kapely Gorillaz. Uskupení sestávající ze čtyř kreslených interpretů vytvořili v roce 1998 hudebník Damon Albarn a výtvarník Jamie Hewlett a od té doby funguje projekt (s menšími či většími pauzami) dodnes. Cílem textu je projekty z období 1998 - 2018 zachytit a popsat tak, aby na nich bylo možné demonstrovat jednu z vývojových linií transmediality. K tomu využívá teoretické práce Andrey Phillips - A Creator's Guide to Transmedia Storytelling (2012) a Jasona Mittella - Complex TV (2015). Pro zachycení specifik videoklipu jako prostředku vyprávění se uplatňuje především reflexe Unruly Media (2013) od Carol Vernallis. Výsledný text přináší ucelený soupis projektů a zapojených mediálních platforem. Poukazuje na proměny a způsob interakce s recipientem a akcentuje význam metafikčních postupů, na jejichž základech Gorillaz fungují.
Anotace v angličtině
The thesis analyses transmedia storytelling set in a British virtual band Gorillaz. The band comprised of four cartoon characters was created by musician Damon Albarn, and artist Jamie Hewlett in 1998 and ever since it has been running (with shorter or longer breaks). The aim here is to collect and record their projects held from 1998 to 2018, and to demonstrate one of the development lines of a transmediality based on Gorillaz' work. For this purpose, there are used theoretical concepts by Andrea Phillips described in A Creator's Guide to Transmedia Storytelling (2012) and by Jason Mittell, Complex TV (2015). To capture a specific nature of music video as a narrative device, there is employed Carol Vernallis' Unruly Media (2013). The resulting text provides a summary of the band's projects and media platforms they used throughout. It also highlights ways of interaction and a metafictional technique, which essentially constitutes the basis of Gorillaz' storytelling.
Gorillaz, virtual band, transmedia storytelling, transmedia, music video
Rozsah průvodní práce
117 s. (223 508 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce analyzuje transmediální vyprávění realizované v pozadí projektu britské virtuální kapely Gorillaz. Uskupení sestávající ze čtyř kreslených interpretů vytvořili v roce 1998 hudebník Damon Albarn a výtvarník Jamie Hewlett a od té doby funguje projekt (s menšími či většími pauzami) dodnes. Cílem textu je projekty z období 1998 - 2018 zachytit a popsat tak, aby na nich bylo možné demonstrovat jednu z vývojových linií transmediality. K tomu využívá teoretické práce Andrey Phillips - A Creator's Guide to Transmedia Storytelling (2012) a Jasona Mittella - Complex TV (2015). Pro zachycení specifik videoklipu jako prostředku vyprávění se uplatňuje především reflexe Unruly Media (2013) od Carol Vernallis. Výsledný text přináší ucelený soupis projektů a zapojených mediálních platforem. Poukazuje na proměny a způsob interakce s recipientem a akcentuje význam metafikčních postupů, na jejichž základech Gorillaz fungují.
Anotace v angličtině
The thesis analyses transmedia storytelling set in a British virtual band Gorillaz. The band comprised of four cartoon characters was created by musician Damon Albarn, and artist Jamie Hewlett in 1998 and ever since it has been running (with shorter or longer breaks). The aim here is to collect and record their projects held from 1998 to 2018, and to demonstrate one of the development lines of a transmediality based on Gorillaz' work. For this purpose, there are used theoretical concepts by Andrea Phillips described in A Creator's Guide to Transmedia Storytelling (2012) and by Jason Mittell, Complex TV (2015). To capture a specific nature of music video as a narrative device, there is employed Carol Vernallis' Unruly Media (2013). The resulting text provides a summary of the band's projects and media platforms they used throughout. It also highlights ways of interaction and a metafictional technique, which essentially constitutes the basis of Gorillaz' storytelling.
Gorillaz, virtual band, transmedia storytelling, transmedia, music video
Zásady pro vypracování
Předmětem diplomové práce bude projekt virtuální kapely Gorillaz (1998 - současnost), vytvořený britským hudebníkem Damonem Albarnem a výtvarníkem Jamiem Hewlettem, a vztah projektu k současné fikční televizní tvorbě. Práce zmapuje dosavadní produkci Gorillaz, přičemž se zaměří především na způsob, jakým kapela realizuje své vyprávění a jakým rozvíjí svůj mikrosvět na hranici fikce a reality. Na základě získaných poznatků se pak pokusí vyhledat paralely se strukturou a trendy současného televizního vyprávění. Metodologický základ bude odvozen z publikace Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling od Jasona Mittella z roku 2015, zejména pak z kapitoly, která se zabývá transmediálním vyprávěním. Zohledněn bude v tomto kontextu také aspekt diváctví a s ním zprostředkování a dostupnost zmíněného materiálu cílovým skupinám. Ačkoliv jsou Gorillaz primárně hudebním projektem, cílem práce je představit kapelu jako audiovizuální dílo a poukázat na její podobnost se současnou televizní tvorbou, případně vyzdvihnout aspekty, kterými by se mohla obě média navzájem obohatit.
Zásady pro vypracování
Předmětem diplomové práce bude projekt virtuální kapely Gorillaz (1998 - současnost), vytvořený britským hudebníkem Damonem Albarnem a výtvarníkem Jamiem Hewlettem, a vztah projektu k současné fikční televizní tvorbě. Práce zmapuje dosavadní produkci Gorillaz, přičemž se zaměří především na způsob, jakým kapela realizuje své vyprávění a jakým rozvíjí svůj mikrosvět na hranici fikce a reality. Na základě získaných poznatků se pak pokusí vyhledat paralely se strukturou a trendy současného televizního vyprávění. Metodologický základ bude odvozen z publikace Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling od Jasona Mittella z roku 2015, zejména pak z kapitoly, která se zabývá transmediálním vyprávěním. Zohledněn bude v tomto kontextu také aspekt diváctví a s ním zprostředkování a dostupnost zmíněného materiálu cílovým skupinám. Ačkoliv jsou Gorillaz primárně hudebním projektem, cílem práce je představit kapelu jako audiovizuální dílo a poukázat na její podobnost se současnou televizní tvorbou, případně vyzdvihnout aspekty, kterými by se mohla obě média navzájem obohatit.
Seznam doporučené literatury
1. BROWNE, Cass & GORILLAZ. Rise of the Ogre: Gorillaz. London: Michael Joseph, 2006. ISBN 0718150007.
2. BUTLER, Jeremy G. 2007. Television: Critical Methods and Applications. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
3. JANCOVICH, Mark (Ed.), James LYONS. Quality popular television: Cult TV, The Industry And Fans. Reprinted. London:
British film institute, 2003. ISBN 9780851709413.
4.GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. První vydání. Zlín: Univerzita Tomáš Bati ve Zlíně, 2011. ISBN 978-
80-7454-12-4.
5. JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old And New Media Collide. [New ed.]. New York: New York University
Press, 2008. ISBN 9780814742952.
6. KOKEŠ, Radomír D. Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Filip Tomáš - Akropolis, 2016.
ISBN 978-80-7470-146-7.
7. MITTELL, Jason. Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York
University Press, 2015. ISBN 978-0-8147-6960-7.
8. MCCABE, Janet (Ed.), Kim AKASS. Quality TV: contemporary American television and beyond. [Online-Ausg.]. London: I.
B. Tauris, 2007. ISBN 9781845115111.
9. THOMPSON, Ethan a Jason MITTELL. How to watch television. New York: New York University Press, 2013. ISBN 978-
0-8147-6398-8.
10. WELLS, Paul. Understanding Animation. New York: Routledge, 1998. ISBN 978-0-415-11596-4.
Seznam doporučené literatury
1. BROWNE, Cass & GORILLAZ. Rise of the Ogre: Gorillaz. London: Michael Joseph, 2006. ISBN 0718150007.
2. BUTLER, Jeremy G. 2007. Television: Critical Methods and Applications. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
3. JANCOVICH, Mark (Ed.), James LYONS. Quality popular television: Cult TV, The Industry And Fans. Reprinted. London:
British film institute, 2003. ISBN 9780851709413.
4.GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. První vydání. Zlín: Univerzita Tomáš Bati ve Zlíně, 2011. ISBN 978-
80-7454-12-4.
5. JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old And New Media Collide. [New ed.]. New York: New York University
Press, 2008. ISBN 9780814742952.
6. KOKEŠ, Radomír D. Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Filip Tomáš - Akropolis, 2016.
ISBN 978-80-7470-146-7.
7. MITTELL, Jason. Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York
University Press, 2015. ISBN 978-0-8147-6960-7.
8. MCCABE, Janet (Ed.), Kim AKASS. Quality TV: contemporary American television and beyond. [Online-Ausg.]. London: I.
B. Tauris, 2007. ISBN 9781845115111.
9. THOMPSON, Ethan a Jason MITTELL. How to watch television. New York: New York University Press, 2013. ISBN 978-
0-8147-6398-8.
10. WELLS, Paul. Understanding Animation. New York: Routledge, 1998. ISBN 978-0-415-11596-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila magisterskou DP s důrazem na cíle, metodologii, závěry. Uspokojivě odpověděla na otázky vedoucí práce i oponenta. Práce byla zkontrolována systémem Theses.cz. Obhájená práce není plagiát.
Komise o známce hlasovala 3-0-0.