Diplomová práce se zabývá vodohospodářskými objekty, především vodními
mlýny, v oblasti povodí řeky Šumice. Součástí práce je aplikace získaných
poznatků pro turistický ruch a ve výuce. Byla navržena projektová výuka
s využitím pracovních listů. Dále byla navržena naučná stezka s tématikou
vodohospodářských objektů v povodí Šumice s názvem "Po stopách šumických
mlýnů". Výsledné aplikace jsou součástí přílohy diplomové práce.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the research of watermills and other historic
water management structures in Šumice river catchment. The results of the
research were applied in tourism and education. A project-based learning
structure for a one-day project including outdoor activities was designed. For
the tourism application, an educational trail which focuses on water mills
called "Po stopách šumických mlýnů" was designed.
Klíčová slova
Vodní mlýn, rybník, vodohospodářství, povodí, Šumice, Terezské údolí,
projektová výuka, terénní cvičení, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Watermill, fish pond, water resource management, river catchment, Šumice,
Terezské údolí valley, project-based learning, outdoor education
Rozsah průvodní práce
82 s. (119 194 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vodohospodářskými objekty, především vodními
mlýny, v oblasti povodí řeky Šumice. Součástí práce je aplikace získaných
poznatků pro turistický ruch a ve výuce. Byla navržena projektová výuka
s využitím pracovních listů. Dále byla navržena naučná stezka s tématikou
vodohospodářských objektů v povodí Šumice s názvem "Po stopách šumických
mlýnů". Výsledné aplikace jsou součástí přílohy diplomové práce.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the research of watermills and other historic
water management structures in Šumice river catchment. The results of the
research were applied in tourism and education. A project-based learning
structure for a one-day project including outdoor activities was designed. For
the tourism application, an educational trail which focuses on water mills
called "Po stopách šumických mlýnů" was designed.
Klíčová slova
Vodní mlýn, rybník, vodohospodářství, povodí, Šumice, Terezské údolí,
projektová výuka, terénní cvičení, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Watermill, fish pond, water resource management, river catchment, Šumice,
Terezské údolí valley, project-based learning, outdoor education
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat a inventarizovat relikty vodohospodářských objektů v povodí Šumice. Autorka v práci na základě terénního mapování a studia historických mapových podkladů, kontaktů se starousedlíky a vlastníky vodohospodářských objektů provede typologii a inventarizaci zachovalých objektů. Zaměří se také na zjištění informací o zaniklých objektech a pokusí se na základě zachovalých informací zachytit změny koryta Šumice případně jejích přítoků ve vztahu k existenci sledovaných objektů. Výsledky autorka zohlední v přípravě výukových materiálů geografie místní oblasti a také pro popularizaci území v turistickém ruchu. Výukové materiály a jejich využití diplomantka otestuje v praxi na konkrétní základní škole v zájmovém území. Při řešení bude spolupracovat s odbornými institucemi řešícími danou problematiku.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat a inventarizovat relikty vodohospodářských objektů v povodí Šumice. Autorka v práci na základě terénního mapování a studia historických mapových podkladů, kontaktů se starousedlíky a vlastníky vodohospodářských objektů provede typologii a inventarizaci zachovalých objektů. Zaměří se také na zjištění informací o zaniklých objektech a pokusí se na základě zachovalých informací zachytit změny koryta Šumice případně jejích přítoků ve vztahu k existenci sledovaných objektů. Výsledky autorka zohlední v přípravě výukových materiálů geografie místní oblasti a také pro popularizaci území v turistickém ruchu. Výukové materiály a jejich využití diplomantka otestuje v praxi na konkrétní základní škole v zájmovém území. Při řešení bude spolupracovat s odbornými institucemi řešícími danou problematiku.
Seznam doporučené literatury
GALUSOVÁ L. (2009): Zaniklá díla na vodní pohon jako objekty archeologického poznání. Diplomová práce na Západočeské univerzitě v Plzni na filozofické fakultě katedry archeologie. Plzeň.
GERŠLOVÁ, J. (2003): Průmysl a výrobní řemesla v meziválečném Československu ve světle racionalizace a jejich ekonomických a sociálních důsledcích díl 7. Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, Praha, 87 s.
IVAN, a. 1989. Vodní náhony. Opomíjené antropogenní tvary reliéfu. Sborník Československé geografické společnosti. 94(2): 89-102. JODAS, Z. (2015): Vodní díla v povodí Mohelky a Zábrdky. RK, Liberec, 272 stran.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. (2006): Teorie a praxe projektové výuky. Masarykova univerzita, Brno, 160 s.
ZORMANOVÁ, L. (2012): Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s.
Seznam doporučené literatury
GALUSOVÁ L. (2009): Zaniklá díla na vodní pohon jako objekty archeologického poznání. Diplomová práce na Západočeské univerzitě v Plzni na filozofické fakultě katedry archeologie. Plzeň.
GERŠLOVÁ, J. (2003): Průmysl a výrobní řemesla v meziválečném Československu ve světle racionalizace a jejich ekonomických a sociálních důsledcích díl 7. Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, Praha, 87 s.
IVAN, a. 1989. Vodní náhony. Opomíjené antropogenní tvary reliéfu. Sborník Československé geografické společnosti. 94(2): 89-102. JODAS, Z. (2015): Vodní díla v povodí Mohelky a Zábrdky. RK, Liberec, 272 stran.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. (2006): Teorie a praxe projektové výuky. Masarykova univerzita, Brno, 160 s.
ZORMANOVÁ, L. (2012): Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s.
Přílohy volně vložené
1 mapa, 1 soubor informačních panelů
Přílohy vázané v práci
mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu studentka představila cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentovala lokalizační mapu vodních mlýnů a zaniklých rybníků a blíže popsala průběh výzkumu mlýnů. Dále popsala návrh projektové výuky a návrh naučné stezky (její koncepci, lokalizaci navržené trasy v mapě a tabule naučné stezky).
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
možné mezipředmětové vztahy s dějepisem, ekologií;
novější publikace ke klimatickým charakteristikám povodí;
případný zájem o navržené tabule naučné stezky v obci Náměšť na Hané;
podkladové prameny pro informace k zaniklým rybníkům, současný režim hospodaření a současná funkce rybníků v krajině;
možnost absolvovat navrženou trasu nejen na kole, ale pěšky.