Bakalářská práce se zabývá integrací žáků se sluchovým postižením do běžných škol ve spolupráci se speciálně pedagogickými centry. Skládá se z teoretické a praktické části.
Teoretickou část jsem rozdělila na tři hlavní kapitoly. První kapitola se zabývá sluchovým postižením, kde jsem vysvětlila pojem jak obecně, tak i u dítěte předškolního věku, dále stručně vymezila klasifikaci a vědní obory, které se zabývají problematikou sluchového postižení. Ve druhé kapitole najdeme vzdělávání dítěte se sluchovým postižením již od raného věku, služby rané péče, funkce mateřské školy a speciálně pedagogických center. Ve třetí kapitole se již zabývám samotnou integrací, jejím základním vymezením, integrací dítěte do běžné základní školy a podmínky, které jsou důležité, aby integrace byla úspěšná.
V praktické části jsem se zaměřila na kazuistiku tří dětí se sluchovým postižením, které byly integrované do běžné základní školy. Cílem pro mne bylo zjistit, na kolik úspěšná a vhodná pro dítě integrace byla.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the integration of children with hearing impairment to the usual schools in cooperation with the special education centers. It consists of theoretical and practical parts.
I divided the theoretical part into three main chapters. The first one deals with hearing impairment, where I explained hearing impaired in a general grade and for a pre-school child, and briefly defined the classification and disciplines which deals with the hearing impairment. In the second chapter we can find education of a hearing impaired child from an early age, child care services association, funkcions of the kindergarten and special education centers. The third chapter deals with the integration, its basic definition, the integration of the child to the usual elementary school and the conditions which are important for the succesful integration.
In the practical part I focused on the case report of three children with hearing impairment, who have been actually integrated to the usual elementary school. The goal for me in this thesis was to find out how successful the integration was.
Hearing impairment, surdopedics, special education centers, pre-school education, integration, inclusion
Rozsah průvodní práce
35
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá integrací žáků se sluchovým postižením do běžných škol ve spolupráci se speciálně pedagogickými centry. Skládá se z teoretické a praktické části.
Teoretickou část jsem rozdělila na tři hlavní kapitoly. První kapitola se zabývá sluchovým postižením, kde jsem vysvětlila pojem jak obecně, tak i u dítěte předškolního věku, dále stručně vymezila klasifikaci a vědní obory, které se zabývají problematikou sluchového postižení. Ve druhé kapitole najdeme vzdělávání dítěte se sluchovým postižením již od raného věku, služby rané péče, funkce mateřské školy a speciálně pedagogických center. Ve třetí kapitole se již zabývám samotnou integrací, jejím základním vymezením, integrací dítěte do běžné základní školy a podmínky, které jsou důležité, aby integrace byla úspěšná.
V praktické části jsem se zaměřila na kazuistiku tří dětí se sluchovým postižením, které byly integrované do běžné základní školy. Cílem pro mne bylo zjistit, na kolik úspěšná a vhodná pro dítě integrace byla.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the integration of children with hearing impairment to the usual schools in cooperation with the special education centers. It consists of theoretical and practical parts.
I divided the theoretical part into three main chapters. The first one deals with hearing impairment, where I explained hearing impaired in a general grade and for a pre-school child, and briefly defined the classification and disciplines which deals with the hearing impairment. In the second chapter we can find education of a hearing impaired child from an early age, child care services association, funkcions of the kindergarten and special education centers. The third chapter deals with the integration, its basic definition, the integration of the child to the usual elementary school and the conditions which are important for the succesful integration.
In the practical part I focused on the case report of three children with hearing impairment, who have been actually integrated to the usual elementary school. The goal for me in this thesis was to find out how successful the integration was.
Hearing impairment, surdopedics, special education centers, pre-school education, integration, inclusion
Zásady pro vypracování
- pravidelné konzultace s vedoucím práce
- shromažďování a studium odborné literatury
- vytyčení koncepce práce
- realizace teoretické části
- zmapování SPC a integrace žáků se SP
- konzultace s odborníky SPC
- zpracování výsledků a jejich interpretace
- závěrečná doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
- pravidelné konzultace s vedoucím práce
- shromažďování a studium odborné literatury
- vytyčení koncepce práce
- realizace teoretické části
- zmapování SPC a integrace žáků se SP
- konzultace s odborníky SPC
- zpracování výsledků a jejich interpretace
- závěrečná doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Podmínky integrativního/inkluzivního vzdělávání žáků
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české
školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0
HANÁK,P.: Analýza současných úkolů speciálně pedagogických center podle druhu
postižení v České republice. Disertační práce. Brno, MUNI, 2008
JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. 1. vyd. Praha:
Septima, 1996. 31 s. ISBN 80-85801-81-7
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-
1733-3
SOURALOVÁ, E., LANGER J. Surdopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého,
2005. ISBN 80-244-1084-2
ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2
MICHALÍK, J. Školský poradenský systém v ČR (východiska, rizika, příležitosti,
návrh pojetí), analýza stavu, Olomouc, 2008
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Podmínky integrativního/inkluzivního vzdělávání žáků
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české
školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0
HANÁK,P.: Analýza současných úkolů speciálně pedagogických center podle druhu
postižení v České republice. Disertační práce. Brno, MUNI, 2008
JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. 1. vyd. Praha:
Septima, 1996. 31 s. ISBN 80-85801-81-7
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-
1733-3
SOURALOVÁ, E., LANGER J. Surdopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého,
2005. ISBN 80-244-1084-2
ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2
MICHALÍK, J. Školský poradenský systém v ČR (východiska, rizika, příležitosti,
návrh pojetí), analýza stavu, Olomouc, 2008