Bakalářská práce je zaměřena na téma posuzování školní zralosti a připravenosti z pohledu speciálního pedagoga. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů školní zralost a školní připravenost. Dále uvádí diagnostiku složek školní zralosti, rozebírá metody pedagogické diagnostiky, které lze realizovat v mateřské škole a rozebírá problematiku odkladu školní docházky. Výzkumná část analyzuje přípravu na školní docházku z pohledu učitelů mateřských škol a speciálních mateřských škol. Zjišťuje, jaké činnosti a materiály jsou učiteli využívány k přípravě dětí na vstup na do základní školy. Hodnotí, které diagnostické metody jsou používány pedagogy k diagnostice dětí. Mapuje spolupráci mezi rodiči a mateřskou školou, mateřskou školou a pedagogicko-psychologickou poradnou. Výzkumné šetření využívá výsledků dotazníkové metody.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the topic of assessing school maturity and readiness from the perspective of a special pedagogue. The theoretical part deals with the definition of the concepts of school maturity and school readiness. It also presents the diagnosis of components of school maturity, discusses the methods of pedagogical diagnostics that can be implemented in kindergarten and discusses the issue of postponement of school attendance. The research part analyzes the preparation for school attendance from the perspective of kindergarten teachers and special kindergartens. Finds out what activities and materials are used by teachers to prepare children for primary school. Evaluates which diagnostic methods are used by educators to diagnose children. It maps the cooperation between parents and kindergarten, kindergarten and pedagogical-psychological counseling. The research survey uses the results of the questionnaire method.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, diagnostika předškolního dítěte, dítě předškolního věku, dítě s SVP, odklad školní docházky, školská legislativa
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, diagnostics of a preschool child, child of preschool age, child with special educational needs, postponement of school attendance, school legislation
Rozsah průvodní práce
57 s. (94 632 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na téma posuzování školní zralosti a připravenosti z pohledu speciálního pedagoga. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů školní zralost a školní připravenost. Dále uvádí diagnostiku složek školní zralosti, rozebírá metody pedagogické diagnostiky, které lze realizovat v mateřské škole a rozebírá problematiku odkladu školní docházky. Výzkumná část analyzuje přípravu na školní docházku z pohledu učitelů mateřských škol a speciálních mateřských škol. Zjišťuje, jaké činnosti a materiály jsou učiteli využívány k přípravě dětí na vstup na do základní školy. Hodnotí, které diagnostické metody jsou používány pedagogy k diagnostice dětí. Mapuje spolupráci mezi rodiči a mateřskou školou, mateřskou školou a pedagogicko-psychologickou poradnou. Výzkumné šetření využívá výsledků dotazníkové metody.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the topic of assessing school maturity and readiness from the perspective of a special pedagogue. The theoretical part deals with the definition of the concepts of school maturity and school readiness. It also presents the diagnosis of components of school maturity, discusses the methods of pedagogical diagnostics that can be implemented in kindergarten and discusses the issue of postponement of school attendance. The research part analyzes the preparation for school attendance from the perspective of kindergarten teachers and special kindergartens. Finds out what activities and materials are used by teachers to prepare children for primary school. Evaluates which diagnostic methods are used by educators to diagnose children. It maps the cooperation between parents and kindergarten, kindergarten and pedagogical-psychological counseling. The research survey uses the results of the questionnaire method.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, diagnostika předškolního dítěte, dítě předškolního věku, dítě s SVP, odklad školní docházky, školská legislativa
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, diagnostics of a preschool child, child of preschool age, child with special educational needs, postponement of school attendance, school legislation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení pojmu školní zralost, školní připravenost, diagnostika školní zralosti a připravenosti dítěte předškolního věku na vstup do školy, posuzování školní zralosti a připravenosti z pohledu speciálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části. Realizace výzkumu. Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení pojmu školní zralost, školní připravenost, diagnostika školní zralosti a připravenosti dítěte předškolního věku na vstup do školy, posuzování školní zralosti a připravenosti z pohledu speciálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části. Realizace výzkumu. Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-213-5.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-213-5.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.