Informace o kvalifikační práci Obnovitelné zdroje energie v ČR ve výuce zeměpisu na základních a středních školách - návrh didaktických materiálů pro výuku
Diplomová práce se zabývá obnovitelnými zdroji energie se zaměřením na výuku. Byla provedena komplexní analýza učebnic zeměpisu s cílem zhodnotit míru zařazení problematiky obnovitelných zdrojů energie včetně zhodnocení mezipředmětových vztahů. Mezi žáky a studenty základní a středních škol bylo provedeno dotazníkové šetření mapující znalosti a dovednosti žáků v předmětné problematice, které bylo využito při tvorbě didaktických materiálů pro výuku. Vytvořené didaktické materiály na téma Obnovitelné zdroje energie zahrnují učební text pro učitele, pracovní listy včetně a návrhy projektové a terénní výuky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with renewable energy sources with a focus on teaching. Several textbooks were evaluated according to various criteria and a questionnaire survey was carried out which helped to create worksheets for pupils. Methodological sheets for worksheets and teaching text for teachers were also created.
Klíčová slova
energie a energetika, obnovitelné zdroje energie, pracovní listy, metodické listy, učební text
Klíčová slova v angličtině
energy and energetics, renewable energy sources, worksheets, methodological sheets, teaching text
Rozsah průvodní práce
132 s. (174 945 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá obnovitelnými zdroji energie se zaměřením na výuku. Byla provedena komplexní analýza učebnic zeměpisu s cílem zhodnotit míru zařazení problematiky obnovitelných zdrojů energie včetně zhodnocení mezipředmětových vztahů. Mezi žáky a studenty základní a středních škol bylo provedeno dotazníkové šetření mapující znalosti a dovednosti žáků v předmětné problematice, které bylo využito při tvorbě didaktických materiálů pro výuku. Vytvořené didaktické materiály na téma Obnovitelné zdroje energie zahrnují učební text pro učitele, pracovní listy včetně a návrhy projektové a terénní výuky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with renewable energy sources with a focus on teaching. Several textbooks were evaluated according to various criteria and a questionnaire survey was carried out which helped to create worksheets for pupils. Methodological sheets for worksheets and teaching text for teachers were also created.
Klíčová slova
energie a energetika, obnovitelné zdroje energie, pracovní listy, metodické listy, učební text
Klíčová slova v angličtině
energy and energetics, renewable energy sources, worksheets, methodological sheets, teaching text
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zpracovat soubor didaktických materiálů využitelných ve výuce zeměpisu na druhém stupni základních škol a na středních školách na téma Obnovitelné zdroje energie v ČR. Autorka vytvoří ucelený výukový materiál pro učitele, ve kterém bude zpracována tematika obnovitelných zdrojů energie v ČR se zaměřením na prostorové rozmístění, vývoj v posledních 10 letech, legislativu a plánování. Součástí práce bude soubor pracovních listů, námětů na terénní a projektovou výuku a vyhodnocení vlastního dotazníkového šetření o znalostech žáků problematiky obnovitelných zdrojů energie.
Doporučená osnova diplomové práce:
1. Úvod.
2. Cíle práce.
3. Metodika.
4. Obnovitelné zdroje energie v ČR ve výuce zeměpisu včetně hodnocení učebnic.
5. Obnovitelné zdroje energie jako téma pro mezipředmětové vztahy a interdisciplinární výuku.
6. Vlastní návrh výukových materiálů.
7. Návrh pracovních listů a dalších didaktických materiálů.
8. Závěr
9. Shrnutí - Summary (česky a anglicky), klíčová slova - key words
Rozsah grafických prací: grafy, mapy, návrh pracovních listů a výukových materiálů
Rozsah průvodní zprávy: 20 000 až 24 000 slov základního textu + práce včetně všech příloh v elektronické podobě
Datum zadání diplomové práce: 31 ledna 2018
Termín odevzdání diplomové práce: duben 2019
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zpracovat soubor didaktických materiálů využitelných ve výuce zeměpisu na druhém stupni základních škol a na středních školách na téma Obnovitelné zdroje energie v ČR. Autorka vytvoří ucelený výukový materiál pro učitele, ve kterém bude zpracována tematika obnovitelných zdrojů energie v ČR se zaměřením na prostorové rozmístění, vývoj v posledních 10 letech, legislativu a plánování. Součástí práce bude soubor pracovních listů, námětů na terénní a projektovou výuku a vyhodnocení vlastního dotazníkového šetření o znalostech žáků problematiky obnovitelných zdrojů energie.
Doporučená osnova diplomové práce:
1. Úvod.
2. Cíle práce.
3. Metodika.
4. Obnovitelné zdroje energie v ČR ve výuce zeměpisu včetně hodnocení učebnic.
5. Obnovitelné zdroje energie jako téma pro mezipředmětové vztahy a interdisciplinární výuku.
6. Vlastní návrh výukových materiálů.
7. Návrh pracovních listů a dalších didaktických materiálů.
8. Závěr
9. Shrnutí - Summary (česky a anglicky), klíčová slova - key words
Rozsah grafických prací: grafy, mapy, návrh pracovních listů a výukových materiálů
Rozsah průvodní zprávy: 20 000 až 24 000 slov základního textu + práce včetně všech příloh v elektronické podobě
Datum zadání diplomové práce: 31 ledna 2018
Termín odevzdání diplomové práce: duben 2019
Seznam doporučené literatury
BAKER, A. R. H.: Geography and History: Bridging the Divide (Cambridge Studies in Historical Geography). Cambridge: CUP, 2003.
DVOŘÁK, A. a kol.: Kapitoly z ekonomie přírodních zdrojů a oceňování životního prostředí. Praha: Oeconomica, 2007.
Jobert, A., Laborgne, P., Mimler, S. (2007). Local acceptance of wind energy: Factors of success identified in French and German case studies. Energy policy, 35(5), 2751-2760
Huijts, N. M. A., Molin, E. J. E., Steg, L. (2012): Psychological factors influencing sustainable energy technology acceptance: A review-based comprehensive framework. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 16 (1), 525-531.
Miškolci, S. (2014): Environmental economics and natural resources management: introduction to the environmental economics and natural resources management. Brno: Mendel University in Brno, 114 s.
Polatidis, H., Haralambopoulos, D. A., Munda, G., & Vreeker, R. (2006). Selecting an appropriate multi-criteria decision analysis technique for renewable energy planning. Energy Sources, Part B, 1(2), 181-193.
Scholz, J. T., Stiftel, B. (2005): Adaptive governance and water conflict: new institutions for collaborative planning. RFF Press.
Sovacool, B. K. (2009): The cultural barriers to renewable energy and energy efficiency in the United States. Technology in Society, 31 (4), 365-373.
Další doporučené zdroje:
Energy Policy - The International Journal of the Political, Economic, Planning, Environmental and Social Aspects of Energy
Seznam doporučené literatury
BAKER, A. R. H.: Geography and History: Bridging the Divide (Cambridge Studies in Historical Geography). Cambridge: CUP, 2003.
DVOŘÁK, A. a kol.: Kapitoly z ekonomie přírodních zdrojů a oceňování životního prostředí. Praha: Oeconomica, 2007.
Jobert, A., Laborgne, P., Mimler, S. (2007). Local acceptance of wind energy: Factors of success identified in French and German case studies. Energy policy, 35(5), 2751-2760
Huijts, N. M. A., Molin, E. J. E., Steg, L. (2012): Psychological factors influencing sustainable energy technology acceptance: A review-based comprehensive framework. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 16 (1), 525-531.
Miškolci, S. (2014): Environmental economics and natural resources management: introduction to the environmental economics and natural resources management. Brno: Mendel University in Brno, 114 s.
Polatidis, H., Haralambopoulos, D. A., Munda, G., & Vreeker, R. (2006). Selecting an appropriate multi-criteria decision analysis technique for renewable energy planning. Energy Sources, Part B, 1(2), 181-193.
Scholz, J. T., Stiftel, B. (2005): Adaptive governance and water conflict: new institutions for collaborative planning. RFF Press.
Sovacool, B. K. (2009): The cultural barriers to renewable energy and energy efficiency in the United States. Technology in Society, 31 (4), 365-373.
Další doporučené zdroje:
Energy Policy - The International Journal of the Political, Economic, Planning, Environmental and Social Aspects of Energy
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu studentka představila cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentovala výstupy analýzy rámcových vzdělávácích programů a hodnocení učebnic. Dále popsala výsledky dotazníkového šetření mezi žáky 9. třídy ZŠ a studenty gymnázia. Představila vybrané pasáže z výukového textu (2.2 Větrná energie, 3. Obnovitelné zdroje energie v České republice) a pětici pracovních listů. Závěrem popsala návrh terénní a projektové výuky.
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
konzultování učebního textu s pedagogy na základní a střední škole;
úroveň znalostí žáků ZŠ ve vztahu k obnovitelným zdrojům energie;