Neuroplasticita je schopnost nervového systému měnit se na základě zkušeností a přizpůsobit se novým podmínkám. Neurogeneze je tvorba nových nervových buněk, která u člověka probíhá zejména v oblasti hipokampu. Oba tyto procesy propůjčují mozku obrovský potenciál pro rozvoj a sebeobnovení. Cílem bakalářské práce je uvedení do problematiky neuroplasticity a neurogeneze a také objasnění možností, jak lze tyto procesy ovlivnit a jak je v rámci léčby využít. Pro tvorbu bakalářské práce bylo použito celkem 46 odborných článků, z čehož 31 zahraničních studií bylo vyhledáno na základě anglických ekvivalentů klíčových slov: neuroplasticita, mozek, reorganizace, adaptace, kritické období, regenerace, neurogeneze, hipokampus, učení a paměť v databázi PubMed a 15 zdrojů je odbornou knižní publikací. Z výsledků studií vyplynulo, že neuroplasticitu a neurogenezi lze ovlivnit zejména působením vnějších podnětů z okolí, čehož lze při léčbě efektivně využít prostřednictvím procesů učení a stimulací nervového systému.
Anotace v angličtině
Neuroplasticity is an ability of the nervous system to change itself based on experience and to adapt to new conditions. Neurogenesis is the formation of new nerve cells that occur especially in the hippocampus in humans. Both of these processes give the brain a huge potential for development and self-renewal. The aim of the bachelor thesis is to introduce neuroplasticity and neurogenesis as well as to explain how they can be influenced and how they can be used in a treatment. A total of 46 proffesional articles were used for the bachelor thesis, with 31 studies being searched in the PubMed database on the basis of keywords: neuroplasticity, brain, reorganization, adaptation, critical period, regeneration, neurogenesis, hippocampus, learning and memory, while 15 articles were from proffesional book publications. The results of studies have shown that neuroplasticity and neurogenesis can be influenced by external stimuli from the environment, which can be effectively used in theraphy through learning and stimulation of the nervous system.
Neuroplasticita je schopnost nervového systému měnit se na základě zkušeností a přizpůsobit se novým podmínkám. Neurogeneze je tvorba nových nervových buněk, která u člověka probíhá zejména v oblasti hipokampu. Oba tyto procesy propůjčují mozku obrovský potenciál pro rozvoj a sebeobnovení. Cílem bakalářské práce je uvedení do problematiky neuroplasticity a neurogeneze a také objasnění možností, jak lze tyto procesy ovlivnit a jak je v rámci léčby využít. Pro tvorbu bakalářské práce bylo použito celkem 46 odborných článků, z čehož 31 zahraničních studií bylo vyhledáno na základě anglických ekvivalentů klíčových slov: neuroplasticita, mozek, reorganizace, adaptace, kritické období, regenerace, neurogeneze, hipokampus, učení a paměť v databázi PubMed a 15 zdrojů je odbornou knižní publikací. Z výsledků studií vyplynulo, že neuroplasticitu a neurogenezi lze ovlivnit zejména působením vnějších podnětů z okolí, čehož lze při léčbě efektivně využít prostřednictvím procesů učení a stimulací nervového systému.
Anotace v angličtině
Neuroplasticity is an ability of the nervous system to change itself based on experience and to adapt to new conditions. Neurogenesis is the formation of new nerve cells that occur especially in the hippocampus in humans. Both of these processes give the brain a huge potential for development and self-renewal. The aim of the bachelor thesis is to introduce neuroplasticity and neurogenesis as well as to explain how they can be influenced and how they can be used in a treatment. A total of 46 proffesional articles were used for the bachelor thesis, with 31 studies being searched in the PubMed database on the basis of keywords: neuroplasticity, brain, reorganization, adaptation, critical period, regeneration, neurogenesis, hippocampus, learning and memory, while 15 articles were from proffesional book publications. The results of studies have shown that neuroplasticity and neurogenesis can be influenced by external stimuli from the environment, which can be effectively used in theraphy through learning and stimulation of the nervous system.
1) Volba tématu a vedoucího práce
2) Stručná formulace cíle práce
3) Studium zdrojů a literatury, výběr klíčových slov
4) Přehled dosavadních poznatků, tvorba teoretické části práce
5) Porovnání a zhodnocení dosavadních poznatků
6) Finalizace textu
7) Odevzdání práce
Zásady pro vypracování
1) Volba tématu a vedoucího práce
2) Stručná formulace cíle práce
3) Studium zdrojů a literatury, výběr klíčových slov
4) Přehled dosavadních poznatků, tvorba teoretické části práce
5) Porovnání a zhodnocení dosavadních poznatků
6) Finalizace textu
7) Odevzdání práce
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, S. K., PALISANO R. J., ORLIN M. N. 2012. Physical Therapy for Children (4th ed.). St. Louis: Elsevier. ISBN: 978-1-4160-6626-2.
KOLÁŘ, P. 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRÁLÍČEK, P. 2004. Úvod do speciální neurofyziologie (2. vyd.). Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0350-0.
LATASH, M. L. 1998. Neurophysiological Basis of Movement. Champaign: Human Kinetics. ISBN 0-88011-756-7.
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. 2009. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-569-7.
NICHOLLS, J. G., MARTIN A. R., WALLACE B. G., FUCHS P. A. 2013. Od neuronu k mozku. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2155-7.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, S. K., PALISANO R. J., ORLIN M. N. 2012. Physical Therapy for Children (4th ed.). St. Louis: Elsevier. ISBN: 978-1-4160-6626-2.
KOLÁŘ, P. 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRÁLÍČEK, P. 2004. Úvod do speciální neurofyziologie (2. vyd.). Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0350-0.
LATASH, M. L. 1998. Neurophysiological Basis of Movement. Champaign: Human Kinetics. ISBN 0-88011-756-7.
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. 2009. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-569-7.
NICHOLLS, J. G., MARTIN A. R., WALLACE B. G., FUCHS P. A. 2013. Od neuronu k mozku. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2155-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Neuroplasticita a neurogeneze Vedoucí práce: Mgr. et Mgr. Lucie Navrátilová Oponent práce: Mgr. Jiří Stacho
Otázky vedoucího práce: Čím Vás práce obohatila pro budoucí fyzioterapeutickou praxi? Otázky oponenta práce: Jak lze apliovat principy environmentální (ekologické) neuroplasticity do běžné rehabilitační praxe? (Na otázky vedoucího práce i oponenta studentka reagovala a zodpověděla je.)